המסחר בת"א נסגר במגמה שלילית; טבע ירדה בכ-2%

דריכות בשווקים: הפד והבנק המרכזי היפני יפרסמו מחר את החלטות הריבית ■ השווקים מתמחרים סיכוי של 12% בלבד להעלאת ריבית הפד; הבנק המרכזי היפני עשוי להמשיך בצעדי ההקלה המוניטרית

בורסת תל אביב / צלם: תמר מצפי
בורסת תל אביב / צלם: תמר מצפי

המסחר בבורסה של ת"א ננעל היום (ג') בירידות, לעומת עליות שערים שנרשמות בבורסות אירופה ובוול סטריט.

 

המדיניות המוניטרית של הבנקים המרכזיים ממשיכה להיות הגורם המרכזי שמניע את הסנטימט בשווקים. היום התכנסה ועדת השוק הפתוח של הפד לישיבה בת יומיים, בסיומה הבנק המרכזי האמריקאי יחליט האם הוא ממשיך החודש במסלול של ריסון מוניטרי ומעלה את הריביות או דוחה את ההחלטה למועד מאוחר יותר. השווקים מתמחרים סיכוי נמוך של כ-12% בלבד לכך שהפד יפעל מחר. לכן, רבים בשוק מעדיפים להתמקד בבנק המרכזי היפני, שיפרסם אף הוא את החלטת הריבית מחר ולפי הערכות עשוי לחתוך את הריבית ב-0.2% לרמה שלילית של מינוס 0.3% בנוסף לתמריצים מוניטרים אחרים.

"העלאת הריבית הצפויה בארה"ב, בין אם תהיה מחר או רק בסוף השנה היא בסופו של דבר יותר אירוע תקשורתי מאשר אירוע כלכלי", מציין עידן אזולאי מנכ"ל קרנות אפסילון. "אני מעריך שהן נתוני המאקרו הפושרים והן המדיניות המוניטרית המרחיבה מאוד באירופה ויפן יגרמו לכך שבסופו של דבר מדובר באירוע נקודתי ולא כזה שמבשר על שינוי מגמה במדיניות המוניטרית בארה"ב. אזכיר את החששות הרבים (שזכו כרגיל לכותרות צעקניות בתקשורת) שקדמו ל-tapering המפורסם. אלא שמאז התשואות ירדו בניגוד מוחלט לציפיות".

ומה לגבי בנק ישראל? הוועדה המוניטרית והעומדת בראשה ד"ר קרנית פלוג תיאלץ להתמודד בהחלטת הריבית בשבוע הבא הן עם הסביבה המוניטרית העולמית והן עם נתונים כלכליים מעורבים בזירה המקומית. מחד, אומדן התמ"ג האחרון, הצביע על שיפור נוסף בצמיחה (4% ברבעון השני, בשיעור שנתי) אך מנגד המדד של חודש אוגוסט ירד במפתיע ב-0.3% בעוד השקל התחזק מול הדולר.

בתוך כך בנק ישראל הודיע היום כי בכוונתו להפחית את תדירות הודעות הריבית ל-8 פעמים בשנה, במקום 12 פעמים. המדיניות החדשה תצא לפועל במהלך 2017.

פז נפט  המשיכה לרכז עניין על רקע הדיווח לפיו בעל השליטה צדיק בינו, מימש חלק מהחזקותיו בחברה כדי לרדת מתחת ל"שליטה" בחברה, זאת על מנת לעמוד בחוק הריכוזיות. העסקה בוצעה במחיר 582.66 שקל למניה. לאחרונה נחשפו ב"גלובס" נתוני הרווחיות הגבוהה של פז גז, רווחיות שמהווה כרבע מהרווח התפעולי הכולל של החברה. שוק הגז הביתי נכנס לתחרות ונראה כי יש איום משמעותי על הכנסות פז גז מהתחום.

בין המניות שבלטו במסחר נציין את טבע   כיל שעלתה בכ-1.5% ומיילן .

מנכ"ל אלרגן בראיון בלעדי: "התחייבנו להחזיק מניות טבע לשנה"

בשוק מעריכים שהסיבה שסלקום  עצרה את הנפקת האג"ח שתכננה בשבוע שעבר, קשורה להתקדמות במו"מ למכירת גולן טלקום, מידע שאמור גלוי למשתתפי ההנפקה. (לסיפור המלא)