דן גרטלר מוכר החזקות בחברות הפועלות בקונגו ב-534 מיליון דולר

גלנקור השווייצרית תרכוש את החזקות קבוצת פלורט של גרטלר בחברות הכרייה מוטאנדה וקטאנגה, הפועלות בקונגו ■ מפלורט נמסר: "מרגישים שזה הזמן הנכון לממש את השקעתנו"

דן גרטלר / צילום: בלומברג
דן גרטלר / צילום: בלומברג

ענקית הכרייה השווייצרית גלנקור  תשלם 534 מיליון דולר עבור החזקות בשני מכרות נחושת באפריקה, השייכות למיליארדר הישראלי דן גרטלר. גלנקור תרכוש מקבוצת פלורט של גרטלר 31% מההחזקות בחברת הכרייה מוטאנדה, וכן את מניות המיעוט בחברת קטאנגה. סכום הרכישה של מניות מוטאנדה וקאטאנגה נקבע בהתבסס על הערכת שווי בלתי-תלויה שבוצעה על ידי בנק אוף מונטריאול ("BMO capital markets") הקנדי. הסכום הסופי השתכלל לאחר קיזוז סכומים להחזר של הלוואות שקבוצת פלורט לוותה מגלנקור והלוואת בעלים שמוטאנדה היתה חייבת לקבוצת פלורט.

החברות עוסקות בכרייה בקונגו, שם פועל גרטלר יותר מעשור.

בעבר פורסם כי עסקאות שערכה פלורט נמצאות בחקירה על ידי המשרד לפשעי הונאה חמורים בבריטניה, בחשד לעבירות שוחד והונאה שבוצעו בקונגו. בנוסף, ולפי דיווחים בכלי תקשורת בעולם, עמד גרטלר במרכז חקירה של משרד המשפטים האמריקאי נגד קרן הגידור  Och-Ziff, כשנחשד בתשלומי שוחד בסך של יותר מ-100 מיליון דולר במסגרת עסקיו בקונגו, מהם 10 מיליון דולר לנשיא המדינה ג'וזף קבילה. גרטלר הכחיש את ההאשמות.

מקבוצת פלורט נמסר כי: "אנו גאים מאוד במה שהשגנו במוטאנדה. ושמחים על כך שבמשותף עם גלנקור, אפשרה פלורט למכרה למצות את מלוא הפוטנציאל שלו והוא הפך להיות אחד ממקורות ההכנסה הגדולים ביותר בקונגו. הוכחנו שאנו מסוגלים לקבל החלטות על השקעות ענק בסביבות תפעוליות מאתגרות ומורכבות, ולהרחיב נכסים טובים אשר מספקים רווחים עצומים לתושבי קונגו. מוטאנדה ו-KCC הניבו כ-3 מיליארד דולר בהכנסות ממסים מאז מעורבותנו. פעילויות אלה תרמו תרומה משמעותית לכלכלת קונגו. היום, כאשר המכרה פועל במלוא התפוקה, אנו מרגישים שזה הזמן הנכון לממש את השקעתנו ולהשקיע מחדש בתחומי פעילות נוספים בקונגו".