יונל כהן מצטרף לגרעין השליטה של הפניקס תמורת כ-130 מ' ש'

כהן, לשעבר מנכ"ל מגדל ועד לאחרונה מבעלי השליטה בקבוצת הביטוח איילון, ישקיע כ-130 מיליון שקל ברכישת 4% ממניות הפניקס, וישמש כיו"ר החברה

יונל כהן / צילום: איל יצהר
יונל כהן / צילום: איל יצהר

בצל החשש הגובר כי יתקשו לקבל את אישור הממונה על שוק ההון, דורית סלינגר, לרכישת השליטה בקבוצת הביטוח הפניקס  ובית ההשקעות מיטב דש (בשתי עסקאות נפרדות) מנסים שני הרוכשים הזרים בעסקאות הללו לשלוף "שפנים מהכובע", במטרה להגביר את סיכוייהם לקבלת האישור הנכסף.

קבוצת יאנגו הסינית, שחתמה על עסקה לרכישת השליטה בהפניקס מידי קבוצת דלק  של יצחק תשובה, הודיעה היום (ד') כי היא מצרפת אליה את אחד מבכירי ענף הביטוח המקומי, ומי שנחשב למוערך מאוד על-ידי סלינגר - יונל כהן, בעבר מנכ"ל מגדל ועד לאחרונה מבעלי השליטה בקבוצת הביטוח איילון. בד בבד, פועלת הקרן הזרה XIO, שחתמה על עסקה לרכישת מיטב דש, לשינוי זהות הגורמים מטעמה שיחזיקו בבית ההשקעות השני בגודלו בישראל, בתקווה כי בכך יסירו מהקרן משקולת משפטית המכבידה עליה בארה"ב.

יאנגו הסינית, הרואה לנגד עיניה את הניסיון המצטבר והלא מוצלח של גופים סיניים לקבל אישור שליטה בקבוצת ביטוח ישראלית, הודיעה היום שיונל כהן ישקיע כ-130 מיליון שקל, ויחבור אליה כחלק מגרעין השליטה המיועד של הפניקס, שמנוהלת על-ידי אייל לפידות. כהן אמור להיות יו"ר הפניקס, ככל שהעסקה תאושר, ובכך כנראה להכשיר את העסקה מבחינת סלינגר. כהן אמור לרכוש 4% ממניות הפניקס - 2.2% מיאנגו (כך שזו תחזיק ב-50.1% ממניות הפניקס), ועוד 1.8% דרך השוק.

מטעם הקבוצה הסינית נמסר היום כי "הרוב המוחלט של הדירקטורים בפניקס, גם אחרי העברת השליטה, יהיו דירקטורים ישראלים בכירים, כאשר כהן עצמו יכהן כיו"ר הן של חברת ההחזקות והן של חברת הביטוח", תוך שהוסיפו כי "קבוצת יאנגו אף העניקה לו זכויות וטו בכל הקשור להקפדה על כללי הממשל התאגידי בחברה".

עוד פירטו הצדדים לעסקת הענק, בהיקף של כ-2.15 מיליארד שקל, כי "העסקה עם כהן מותנית בכך שקבוצת יאנגו תקבל את אישור הממונה", וש"הצדדים סיכמו על תקופת חסימה של 15 שנים לפחות, שבמהלכה מחויב כהן להישאר חלק מגרעין השליטה.... הסכם השליטה (עם יונל כהן, שיהיה בעל מניות מיעוט בגרעין השליטה, ר' ש') אף מגדיר כי הפניקס לא תוכל לבצע השקעות לא סחירות מחוץ לישראל אלא באישור הדירקטוריון או ועדת הביקורת".

לאחרונה עדכנו דלק ויאנגו את העסקה וקבעו שהמחיר שתשלם יאנגו עבור מניות השליטה בהפניקס (52.3%) יעלה בכ-9% (כ-180 מיליון שקל) ל-2.15 מיליארד שקל, ובמקביל המועד לסגירת העסקה נדחה ל-4 ביוני.

שינוי בשרשרת השליטה של XIO

במקביל, כאמור, גם הרוכשת המיועדת של בית ההשקעות מיטב דש, שכיום נמצא בשליטת משפחת סטפק וקרן BRM של אלי ברקת, מנסה לשמור על רלוונטיות העסקה מול הפיקוח בישראל. ימים אחדים קודם לחופשת החג הודיע מיטב דש לרוכשים, כי הם "נמצאים בהפרה" של ההסכם לרכישת מיטב דש לפי שווי של כ-1.5 מיליארד שקל. מבחינת הצד הישראלי ההפרה של XIO נוגעת לבעיות ביחס ללוחות הזמנים הלוחצים לקבלת אישור מהפיקוח המקומי.

לפי שעה, XIO טרם הגישה בקשה רשמית, ולפני שבועות אחדים היא ספגה מכה קשה בהקשר זה, לאחר שנודע, מפרסום בוול סטריט ג'ורנל, כי המיליארדר הסיני Xie Zhikun (שיה צ'יקון) תובע את הקרן בטענה שהשקיע בה סכום עתק של כ-940 מיליון דולר בשנת 2014, אך זו לא מכירה בו ובכספו, ומנהליה קשרו קשר להונות אותו ולגזול את כספו.

המיליארדר האמור תבע שניים מהשותפים בקרן, בהם המנכ"ל, כשהליך הליטיגציה הנ"ל צפוי למנוע כל אפשרות של המעורבים בתביעה לעמוד בדרישות הרגולציה.

לפיכך, הגם שבסביבת קרן XIO טוענים כי מדובר בטענות מכפישות כלפי הקרן ואנשיה, וכי התובע אינו קשור לקרן בצורה כזאת או אחרת, וגם משום שהם מצהירים על המשך המחויבות שלהם לעסקה בישראל, הם נדרשים לשנות את מבנה הקבוצה הרוכשת. במסגרת זו הם שוקלים עתה לשנות את שרשרת השליטה, ולנטרל ממנה שני שותפים בקרן הנכללים בתביעה של המיליארדר הסיני כאמור, אחד מהם הוא מנכ"ל XIO. זאת, במטרה לגרום לכך שההליך מול הפיקוח - שגם כך נתון בסד זמנים לוחץ במיוחד, לא יהיה מועד לכישלון. לצד זאת, הם בוחנים צירוף גורם נוסף לעסקה.

מקרן XIO נמסר היום בתגובה, כי "מבנה העסקה הסופי טרם גובש. הקרן פועלת לצרף למבנה העסקה משקיע שותף נוסף, שהוא מוכר ובעל שם עולמי בניהול נכסים פיננסיים, ושיש לו זיקה לשוק ההון הישראלי, וזאת כדי להגדיל את הסיכויים לקבלת אישור לעסקה, ובעיקר - על מנת שגרעין השליטה המיועד יהיה המקצועי והראוי ביותר לניהול חברה כמו מיטב דש. עסקת מיטב דש חשובה לקרן, והיא עושה כל מאמץ על מנת להביא אותה לכדי אישור וסגירה".

נציין כי המועד שמיטב דש נקבה ל-XIO לתיקון ההפרה כאמור, ולהגשת בקשה רשמית לפיקוח בישראל, הנו ה-5 ביוני.

מניית הפניקס קפצה כ-65% בשנה האחרונה בשקלים
 מניית הפניקס קפצה כ-65% בשנה האחרונה בשקלים