עתירה: להורות לרשות המסים לדחות הדיווח על דירה שלישית

העותרים טוענים כי כיוון שבג"ץ טרם הכריע בסוגיה, קיימת עדיין אי-ודאות בקרב המשקיעים ■ הדחייה המתבקשת היא לפרק זמן נוסף של 90 יום

משה אשר / צילום : אוריה תדמור
משה אשר / צילום : אוריה תדמור

יום אחרי הפרסום ב"גלובס" על אי-הוודאות בכל הקשור למס דירה שלישית ומועד הדיווח, כמו גם התשלום לרשות המסים שהולך ומתקרב, הוגשה היום (ה') בקשה רשמית לבג"ץ, במסגרתה מתבקש בית המשפט להורות לרשות המסים לדחות את מועד הדיווח שנקבע לסוף החודש הנוכחי.

את הבקשה הגישו עורכי הדין יובל יועז ודורון ברקת ממשרד יועז-ברקת, שהגישו גם את אחת העתירות כנגד חוק מס דירה שלישית לבג"ץ.

"בית המשפט הנכבד מתבקש להורות על דחייה נוספת המועד הדיווח לרשות המסים ועל דחייה במועד ביצוע התשלום הראשון. הדחייה המתבקשת היא לפרק זמן נוסף של 90 יום, עד ליום 30.9.2017 או עד למתן פסק דין בעתירות, לפי המוקדם", כך נכתב בפנייה לבית המשפט.

עורכי הדין מפרטים בבקשה כי משום שבית המשפט טרם הכריע בסוגיה, קיימת עדיין אי-ודאות בקרב המשקיעים. כמו כן מזכירים עורכי הדין כי דחייה אחת כבר נעשה במועד הדיווח, ומאותם טעמים שברשות המסים החליטו על הדחייה הקודמת, יש לאשרה גם כעת.

נציין כי כפי שפורסם רק אתמול (ד') ב"גלובס", ברשות המסים טרם הכריעו באם לדחות את מועד הדיווח או לא. נזכיר כי מועד הדיווח המקורי על-פי חוק מס ריבוי דירות (מס דירה שלישית) היה אמור להיות בסוף מארס האחרון, אך הוא נדחה כאמור לסוף יוני הקרוב.

עוד נזכיר כי מס דירה שלישית נמצא בתוקף מתחילת השנה, וכל ענף הנדל"ן ממתין לפסיקת בג"ץ באם החוק יבוטל או לא. נזכיר כי בדיון האחרון שהתקיים בבית המשפט הציעו השופטים - נשיאת בית המשפט העליון מרים נאור והשופטים אסתר חיות, ניל הנדל, נעם סולברג ומני מזוז - למדינה כי תסכים לפשרה במסגרתה יחזור החוק לדיון מחודש בוועדת הכספים של הכנסת. מאוחר יותר, ב-14 למאי, העבירה הפרקליטות את תשובת המדינה, שסירבה לקבל את הצעת השופטים.

החוק קובע כי מי שמחזיק בבעלותו זכויות ביותר מ-2.5 דירות מגורים יצטרך לשלם מס על הדירה השלישית ומעלה. מדובר במס בגובה 1% משווי הדירה ועד תקרה בגובה של 18 אלף שקל בשנה. עוד נזכיר כי החוק קבע שמי שימכור הדירה הנוספת שבבעלותו (3 דירות ומעלה) עד חודש אוקטובר השנה יוכל ליהנות ממענק בגובה של עד 85 אלף שקל שיקוזז ממס השבח שעליו לשלם בעקבות המכירה.

ככל שהתהליך בבית המשפט העליון מתארך, כך גוברת גם אי-הוודאות של בעלי הדירות באם להתקדם במכירת הדירות - המטרה הרצויה של המהלך מטעמו של משרד האוצר - או להמתין ולראות האם בית המשפט יבטל את החוק. עד כה מכרו כמה מאות משקיעים את הדירות מכוח החוק ודרשו את המענק, והחלטת בג"ץ בנושא החוק מהותית גם לגבי השאלה האם יקבלו את המענק בהמשך הדרך ומה יחליטו משקיעים אחרים לעשות עם הדירות.

נוסיף וציין כי עמדת רשות המסים בנושא קבלת המענק באם יבוטל החוק עדיין אינה ברורה, ולאחרונה התבטא מנהל רשות המסים, משה אשר, בנושא, כשאמר: "מה יקרה עם המענק? אנחנו נצטרך לבחון את הנושא הזה. אני מאמין שנמצא לזה פתרון".