קבוצת בזק משכה את הבורסה לירידות; בזק איבדה 5%

המסחר בוול סטריט מתנהל בירידות, ירידות באירופה, נעילה מעורבת באסיה ■ רשות ניירות ערך פשטה הבוקר על משרדי בזק, שאול אלוביץ' עוכב לחקירה

הבורסה בתל אביב / צילום: תמר מצפי
הבורסה בתל אביב / צילום: תמר מצפי

הבורסה בת"א סגרה היום (ג') בירידות, על רקע פתיחה שלילית בוול סטריט וברקע הירידות בבורסות אירופה, והנעילה המעורבת באסיה מוקדם יותר. במוקד העניין היו היום בבורסה, מניות קבוצת בזק  שקרסו במחזורים גבוהים, משכו מטה את המדד המרכזי של הבורסה עם משקל של מעל 20% מהמדד, והשפיעו על כלל הסנטימנט בת"א. (על כך בהמשך) 

 

רשות ני"ע הודיעה היום כי פשטה אמש על משרדי בזק  בחשד לעבירות ניירות ערך. שאול אלוביץ' ובכירים נוספים עוכבו לחקירה. "גלובס" חשף לאחרונה, כי יורוקום אילצה את yes להקפיא תשלומים לספקים על מנת להביא לכך ש-yes תעמוד ביעדים שיאפשרו לשאול אלוביץ' לקבל 140 מיליון שקל. בעקבות ההודעה, כל מניות קבוצת בזק - (בזק, אינטרנט זהב  ובי קומיונקיישנס ) נכנסו להפסקת מסחר קבועה, וכשיצאו ממנה צונחות בחדות. 

ברקע החקירה, הארגון מחדש בקבוצת אלוביץ' נדחה למועד בלתי ידוע. הנפקת אינטרנט זהב שתוכננה למחר נדחתה בגלל החקירה נגד אלוביץ' ונגד החברות בקבוצת בזק.

באסיה המסחר ננעל היום במגמה מעורבת, כשבורסת יפן זינקה לשיא של 22 חודשים על רקע היחלשות הין היפני מול הדולר. באירופה המדדים נסחרים בעליות של עד 0.3%. החוזים בוול סטריט עולים עד 0.2% לאחר שאתמול המדדים עלו עד 1.4%. בכיר הפד וויליאם דאדלי הביע אופטימיות באשר לכלכלת ארה"ב ורמז על המשך העלאות ריבית מצד הבנק המרכזי כבר השנה.

ג'רי קוטישטנו, מנכ"ל קרנות הנאמנות של בית ההשקעות אפסילון, מסר כי "ג'נט ילן העלתה את הריבית והשווקים לא התרגשו. הריבית בארה"ב עדיין נמוכה מדי, יחסית למדינה עם אינפלציה של קרוב ל-2% ושוק עבודה חזק מאד. בנוסף, ילן מדברת על העלאת ריבית אחת נוספת בלבד השנה, כאשר היא מכוונת לדצמבר, וזה רחוק. החלק ה'פחות נעים' הוא כוונתה של ילן להתחיל ולצמצם את מאזן הפד בקרוב. זהו בעצם QE הפוך. הקצב ההתחלתי יהיה בהחלט איטי מאד, אבל זו תהיה רוח נגדית למשקיעי שוק ההון, מניות ואג"ח כאחד. בישראל, לעומת זאת, העלאת הריבית רחוקה מאד וגם האינפלציה בחודשים הקרובים תהיה אפסית".

באירופה אתמול נפתח המו"מ על תנאי הפרישה של בריטניה מהאיחוד האירופי במסגרת מהלך הברקזיט. לאחר כשלון מפלגת השלטון של תרזה מיי בבחירות, עולות הערכות כי האיחוד האירופי יכתיב את התנאים ליציאה של בריטניה, וללא רוב בפרלמנט, היא לא ממש תוכל לעמוד על רגליה האחוריות.

גיוסי חב' הנדל"ן הזרות בת"א: "עלול להתפתח משבר בבורסה"

בשוק המקומי עדיין ברקע הורדת אומדן התמ"ג של הלמ"ס לרבעון הראשון (אומדן שני) לקצב צמיחה שנתי של 1.2%, נמוך מהאומדן הקודם שעמד על 1.4% והרבה מתחת לקצב צמיחה של 4.6% ברבעון הרביעי של 2016. נתוני הלמ"ס מראים כי הירידה בצריכה הפרטית ובפרט ירידה חדה ברכישות כלי רכב (72.8%), הייתה הגורם המרכזי להאטה בצמיחה.

נגידת בנק ישראל קרנית פלוג אמרה אתמול כי "כלכלת ישראל היא למעשה שתי כלכלות שונות שהפערים ביניהן הולכים וגדלים. היא ממשילה את ישראל לרכבת שיש לה קטר חדיש ומתקדם שמושך קרונות מיושנים ומקרטעים. הקטר החדיש שעליו מדברת פלוג הוא סקטור ההיי-טק הישראלי כמובן, והכלכלה השנייה היא התעשייה המסורתית. מבחינת העובדים, 90% מהשכירים המועסקים מלבד עובדי ההיי-טק הם הקרונות החבוטים והמיושנים במשל הרכבת של נגידת בנק ישראל. הם מועסקים בענפים עם שכר נמוך יותר, ובולט המספר הגדול יחסית של עובדים בענפי האירוח והמזון, המינהל והתמיכה, שבהם השכר נמוך וגם פריון העבודה נמוך.

מניית הפניקס  צנחה אתמול בבורסה ברקע עצירת הפצת המניות של יעקב שחר בחברה בהיקף 200 מיליון שקל. המניה המשיכה לרדת גם במסחר היום.

גם מניית בזן  המשיכה בצניחה ברקע מכירת מניות החברה בידי חברה לישראל , לקראת הנפקה של הפטרוכימיים , שמניות בזן אמורות לשמש בה כבטוחה.

מניה אחרת מקבוצת החברה לישראל - קנון - דווקא התחזקה על רקע הסכם השקעה שבמסגרתו ישקיע המשקיע הסיני החדש 6.5 מיליארד יואן סיני (כ-942 מיליון דולר) בקורוס, תמורת השליטה בחברה.