מחיר למשתכן: קבלנים ימכרו דירות לזכאים בפרויקטים רגילים

ברשות מקרקעי ישראל גיבשו בשבועות האחרונים רשימה של קבלנים בעלי היצע זמין של יחידות דיור למכירה, כדי לפנות אליהם בהצעה למכור את הדירות לזכאי מחיר למשתכן ■ מדריך ומחשבון מס רכישה

בנייה בחריש / צילום: תמר מצפי
בנייה בחריש / צילום: תמר מצפי

ברשות מקרקעי ישראל (רמ"י) גיבשו בשבועות האחרונים רשימה של קבלנים בעלי היצע זמין של יחידות דיור למכירה בשוק החופשי, במטרה לפנות אליהם בהצעה למכור את אותן דירות לזכאי מחיר למשתכן. ל"גלובס" נודע כי במקביל, לא מעט קבלנים פנו אל רמ"י באותו נושא והם מעוניינים לשווק דירות במסגרת התוכנית, מה שיכול כמובן להעיד על התקררות השוק.

בספטמבר 2016 התקבלה במועצת מקרקעי ישראל החלטה, שנחשפה ב"גלובס", ולפיה קבלנים המחזיקים בדירות רגילות בפרויקטים שבבעלותם יכולים למכור את הדירות לזכאי מחיר למשתכן ולקבל סבסוד מהמדינה. על פי החלטת המועצה מאותה העת, המענק יוגבל ל-100 מיליון שקל והסבסוד לכל דירה מצד המדינה יהיה עד 137 אלף שקל.

החלטה זו אושרה כהרחבה נוספת של תוכנית מחיר למשתכן החדשה של שר האוצר משה כחלון, כדי להגדיל את היצע הדירות המוזלות לזכאים מעבר לפרסום המכרזים שנעשה על ידי המדינה כל העת. ברמ"י קידמו את התוכנית ואף יצאו ב"קול קורא" לקבלנים.

מרשות מקרקעי ישראל נמסר היום בתגובה לשאלת "גלובס" בהקשר זה: "אנו פועלים על פי ההחלטה וכבר התגבשה רשימת קבלנים ואיתורים של פרויקטים". גורמים שונים ברמ"י אישרו כי נעשית פעולה יזומה מצד הרשות ומצד הקבלנים בנושא.

על פי אותם גורמים, קבלנים פנו אל רשות מקרקעי ישראל בבקשות להשתתף בתוכנית ולקבל את הסבסוד והפניות נעשות גם מאזורי הפריפריה וגם ממרכז הארץ ואזורי הביקוש. ישנם גם מקרים, לא רבים, שלא מדובר רק ברסיסי דירות בפרויקטים קיימים אלא בכמות נכבדת של דירות בפרויקט.

חשוב לציין כי מדובר נכון להיום רק בתחילת התהליך ועוד אין קבלן שכבר עושה זאת בפועל. עם זאת, הביקוש מעיד על המגמה, ועוד יותר - על חישובי רווח והפסד של הקבלנים בכל הקשור לצפי בנוגע למחירי הדירות, וכן גם על הקושי לשווק דירות בשוק החופשי.

עד 100 מיליון שקל

כאמור, הרציונל של התוכנית האמורה הוא להגדיל את היצע דירות מחיר למשתכן לזכאי התוכנית, אבל חשוב להזכיר כי גם לתוכנית זו מכסה מסוימת. בספטמבר האחרון, מועד אישור התוספת לתוכנית, נקבעה לה תקרה של 100 מיליון שקל בלבד, בעקבות לחץ מצד אגף תקציבים. כלומר, פוטנציאל היצע הדירות המוזלת בפרויקטים יעמוד בעקבות הגבלה זו על כ-730 דירות בלבד (אם המענק על כל דירה יהיה המענק המלא). מדובר בכמות לא מבוטלת, אך לא כזו שיכולה להקפיץ את היצע הדירות המוזלות בהיקף משמעותי.