צו מניעה להרחבת קטע מועד לתאונות בכביש 70

רק בשבוע שעבר אירעה בקטע הכביש תאונה נוספת ■ הצו הוצא לבקשת בעלי קרקע חקלאית לצד הכביש, שטענו כי הליך ההפקעה היה בלתי חוקי

הקטע הבעייתי בכביש / צילום: דוברות נתיבי ישראל
הקטע הבעייתי בכביש / צילום: דוברות נתיבי ישראל

בקטע קצר של כביש 70, באורך של 2 ק"מ בלבד, המחבר ביו צומת טל-אל לצומת ירכא-ג'וליס, נפצעו ב-5 השנים האחרונות בתאונות דרכים 140 איש, ובני אדם אחד נהרג. התאונה האחרונה אירעה בו רק בשבוע שעבר: רוכב אופנוע נפצע באורח קשה מפגיעת משאית. עבודות הרחבת המקטע הבעייתי של "הכביש האדום" היו אמורות להתחיל בתקופה הקרובה, ואולם בית משפט השלום בעכו הוציא בתחילת נובמבר צו מניעה זמני לביצוען.

כביש 70, שבאחריות נתיבי ישראל, נחשב לאחד מעורקי התנועה העיקריים בצפון הארץ ומחבר בין מישור החוף לעמק יזרעאל. על-פי גורם בענף התחבורה, מדובר ב"כביש מערב פרוע - אין בו שול, ואין הפרדה. בכביש יש תנועת רכבים מאוד כבדה, משאיות רבות נוסעות בו, ורוב הזמן הוא פקוק".

על-מנת להפוך את המקטע הבעייתי לבטיחותי ולהתאימו לצורכי התנועה החולפת בו, החליטו בנתיבי ישראל להרחיבו לרוחב מקסימלי של 30 מטר ולבנות גדר הפרדה כדי למנוע תאונות חזיתיות. הכוונה הייתה להפוך את הכביש לדו-נתיבי ודו-מסלולי עם גדר הפרדה באמצע. לצורך ביצוע העבודות בקטע זה המדינה הקציבה 21.5 מיליון שקל.

ואולם בעלי הקרקע הגובלת בכביש, חקלאים שגרים באזור, עתרו לבית המשפט השלום בעכו בבקשה לקבל צו מניעה לעבודות הרחבת הכביש, בטענה כי ההרחבה תבוא על חשבון הקרקע שבבעלותם, מבלי שיבוצע הליך הפקעה חוקי. בנתיבי ישראל השיבו כי מתוקף צו ההפקעה משנת 1957, השטח המיועד להרחבת הכביש הופקע, והחזקה בו טרם נתפסה.

השופטת דנה עופר נעתרה לבקשה ואישרה את מתן צו המניעה האוסר על נתיבי ישראל לבצע כל עבודה באזור. השופטת התבססה בהחלטתה על זכות הקניין של העותרים וכתבה: "לא השתכנעתי כי הרחבת הכביש המתוכננת היא בתוך תחומי ההכרזה".

עם זאת, השופטת כתבה בהחלטתה כי "פתוחה הדרך בפני המשיבה בהמשך ההליך להוכיח ולשכנע כי היא אכן רשאית לפעול לתפיסת החזקה מתוקף אותו צו בתחומי חלקותיהם של המבקשים".

בהתייחס לתאונות הדרכים הרבות בקטע הכביש כתבה השופטת כי הרחבתו היא "ללא ספק אינטרס ציבורי מן המעלה הראשונה. עם זאת, אעיר בזהירות כי המשיבה לא דאגה לציין מתי בדיוק הוחלט על הרחבת הכביש, וכמה זמן חלף מאז ועד שבאמת הוצאה התוכנית אל הפועל. על כל פנים, על אף האינטרס הציבורי, לא השתכנעתי כי יש בדחיית תחילתן של העבודות עד להכרעה בהליך העיקרי לגופו כדי לפגוע באינטרס הציבורי יתר על המידה, ובאיזון זכויות הצדדים, סבורני כי זכות המבקשים גוברת".

נראה כי בית המשפט התכוון לכך שאילו הייתה דחיפות רבה בתיקון הכביש, בנתיבי ישראל יכלו לפעול גם קודם, ובמאזן האינטרסים לא ניתן להתעלם מזכויות הקניין של המבקשים. נתיבי ישראל הגישו בקשת רשות ערעור על ההחלטה לבית המשפט המחוזי בחיפה.

ארז קיטה, מנכ"ל עמותת אור ירוק, אמר היום (ג') בשיחה עם "גלובס": "מוקדי הסיכון הם מוקדי הדימום של הכבישים בישראל. מעל 100 בני אדם נהרגים בממוצע בכל שנה באותם קטעי כביש אדום וצמתים מסוכנים, ולכן כל עיכוב בשיפור התשתית במוקדי הסיכון מגדיל את הסכנה לתאונת הדרכים".

"אסור להשתהות בביצוע התיקונים וכל יום שהנושא מתעכב חושף עוד ועוד ישראלים לסכנה של תאונת דרכים".