עליות חדות נרשמו בבורסה בת"א; מניית טבע זינקה בכ-7%

ביום שני יתקיים דיון בבית המשפט על עיקול מניות יורוקום המשועבדות למערכת הבנקאית; בהנחה שאלוביץ' לא יתנגד לעיקול, תוסר עננה כבדה מבזק

בורסה תל אביב / צילום: שאטרסטוק
בורסה תל אביב / צילום: שאטרסטוק

המסחר בבורסה של תל-אביב ננעל היום (א') בעליות שערים, בסימן הדיון המשפטי שיתקיים השבוע על עיקול מניות יורוקום שבבעלות איש העסקים שאול אלוביץ', למערכת הבנקאית. בסוף השבוע נרשמו ירידות קלות בארה"ב, אך לנתון זה אין משמעות גדולה בשל העובדה שאנחנו נמצאים ימים בודדים לקראת סוף השנה, ונראה כי המשקיעים כבר סגרו את הפוזיציות.

 

נתוני המאקרו שפורסמו בשבוע החולף על הכלכלה האמריקאית מצביעים על חולשה מסוימת, אך אין מדובר בחולשה שמעיבה על המסחר אלא על תמחור יתר של ביצועי הכלכלה הגדולה בעולם. ביום חמישי פורסמו נתוני הצמיחה של ארה"ב ברבעון השלישי, שמדברים על צמיחה בקצב שנתי של 3.2% - נתון די דומה לנתוני הקריאות הקודמות, כמו גם לתחזיות האנליסטים.

ביום שישי פורסמו נתוני ההזמנות למוצרים בני-קיימא, שירדו ב-0.1% (הצפי היה לעלייה של 0.5%); וההכנסה האישית, שעלתה ב-0.3% (לעומת התחזית לעלייה של 0.4%). לאלה יש לצרף את נתוני מדד המחירים לצרכן, שהיה גבוה משמעותית ממדד הליבה, מה שמשקף את העובדה שהמחירים רחוקים מלעלות, ומה שמושך את המדד זה מחיר הנפט שעלה בתקופה האחרונה.

בין שלל נתוני המאקרו יש לשים לב לתשואות האג"ח הממשלתי האמריקאי ל-10 שנים, שעלו בשבוע החולף בשיעורים ניכרים וסגרו בסוף השבוע ברמה של 2.48% - נתון שבסופו של דבר עלול להעיב על המסחר בשוק המניות.

בתל-אביב ירכזו עניין מניות קבוצת אלוביץ'. ביום שני הקרוב אמור להתקיים דיון על בקשת מימוש הבטוחה שיש בידי המערכת הבנקאית על מניות יורוקום, שמחזיקה בשרשור את השליטה בבזק.

ככל הידוע, איש העסקים שאול אלוביץ' לא יתנגד למימוש העיקול ובכך יעשה צעד נוסף לקראת פרידתו מהשליטה בבזק . בשוק ההון מעריכים כי פרידה של אלוביץ' מהשליטה בבזק או לפחות היחלשות אחיזתו בחברה תעשה טוב לבזק, שנמצאת היום בהתמודדות משמעותית בכל הנוגע לכניסה של מתחרים לשוק הטלוויזיה הרב-ערוצית, כמו גם בפריסה של רשת סיבים אופטיים של פרטנר וסלקום. בהנחה שבזק תעצור את יציאת הכספים מקופתה לטובת תשלום דיבידנדים לבעל השליטה, הרי שהיא תוכל להתמודד טוב יותר עם התחרות ההולכת וגוברת בענף מבלי להזדקק לשירותי ועד העובדים.

כמו בשבועות האחרונים, מניית טבע  ריכזה עניין, לאחר שלפני שבועיים פרסמה החברה את תוכנית ההתייעלות שלה, שתכלול פיטורי 14,000 עובדים, מהם 1,750 בישראל. המשקיעים במניה מעודדים מהתנהלות המנכ"ל קאר שולץ מול ראש הממשלה והמערכת הפוליטית, ולמרות הנזקים שגורמת השביתה באתרי החברה, מניית טבע קרובה לרמה של 19 דולר, רמה שמשקף ביטחון הולך וגובר בתוכנית של שולץ, כמו גם ביכולתה של טבע לפרוע את ההתחייבויות למחזיקי האג"ח בשנתיים הקרובות.

דלק קידוחים יהש  ריכזה עניין לאחר שהודיעה על חלוקת דיווידנד של 60 מיליון דולר (כ- 209 מיליון שקל). חלקות הדיווידנד היא הרביעית השנה, ומשקפת תשואת דיבידנד של כ-23% ב-12 החודשים האחרונים. במהלך 2017 חילקה השותפות רווחים של 740 מיליון דולר , ומאז שנת 2014 חולקו למשקיעים בשותפויות (דלק קידוחים ואבנר) רווחים מצטברים בהיקף של כ-1.2 מיליארד דולר, בנוסף לכ-300 מיליון דולר נוספים אשר שולמו כמקדמות מס עבור המשקיעים.

מניות הבנקים פועלים , דיסקונט , מזרחי טפחות  ובינלאומי  ריכזו עניין חיובי. גם מניות הסלולר פרטנר  וסלקום  רשמו עליות.