מחיר למשתכן: ביקוש דליל מצד קבלנים בקריית שמונה

מדובר במכרז לבניית 138 יחידות דיור בסך-הכול בשכונת יובלים בעיר, שפוצל ל-5 מגרשים שונים ■ החברה היחידה שהגישה הצעה למכרז היא פלס בר חברה לבנייה והשקעות ■ מקביל, מכרז בגני תקווה נסגר בהצלחה

פועלים באתר בנייה / צילום: Bernadett Szabo, Reuters
פועלים באתר בנייה / צילום: Bernadett Szabo, Reuters

מכרזי מחיר למשתכן בפריפריה ממשיכים להעיד על ביקוש נמוך של קבלנים ויזמים. מכרז בשכונת יובלים בקריית שמונה, שנסגר למתן הצעות בשבוע שעבר, הניב רק הצעה אחת, למתחם אחד, מתוך חמישה שנכללו במכרז. גם בחצור הגלילית נרשם ביקוש נמוך. במקביל, מכרז בגני תקווה נסגר בהצלחה.

מדובר במכרז לבניית 138 יחידות דיור בסך-הכול בשכונת יובלים בעיר, שפוצל לחמישה מגרשים שונים. החברה היחידה שהגישה הצעה למכרז היא פלס בר חברה לבנייה והשקעות, והצעתה הזוכה תאפשר לה לבנות בשכונה 30 יחידות דיור בסך-הכול, מחציתן לזכאי מחיר למשתכן והשאר למכירה בשוק החופשי. הצעתה של החברה במכרז עמדה על 5,300 שקל למ"ר של הדירות המוזלות, בעוד מחיר המקסימום שקבעה המדינה עמד על 5,584 שקל למ"ר.

כאמור, לשאר המגרשים המאפשרים בניית 108 יחידות דיור נוספות לא הוגשו הצעות. הביקוש הנמוך במכרז נרשם למרות שכל אחד מהמתחמים כלל אפשרות של בניית מחצית הדירות למכירה בשוק החופשי לצד הדירות המוזלות לזכאי מחיר למשתכן.

במקביל, גם במכרז נוסף שנסגר להגשת הצעות באותו מועד, מכרז לבניית 62 דירות בסך-הכול בחצור הגלילית, נרשם ביקוש דליל וגם שם הוגשה רק הצעה אחת. מדובר במכרז שכלל שני מגרשים בסך-הכול, אחד לבניית 24 יחידות דיור והשני לבניית 38 יחידות דיור. גם במקרה הזה, חוברת המכרז קבעה כי רק 50% מהדירות יהיו דירות מוזלות כאשר שאר הדירות יימכרו בשוק החופשי. במכרז זה זכתה חברת שמואל ברוך חברה לבניין וניהול שהגישה הצעה למגרש הכולל 24 יחידות דיור, 12 מוזלות ו-12 נוספות למכירה בשוק החופשי. הצעתה של החברה עמדה על 5,397 שקל למ"ר בעוד מחיר המקסימום שנקבע על ידי המדינה עמד על 5,447 שקל למ"ר.

בסך-הכול, שני המכרזים יחד יניבו בניית 54 דירות בסך-הכול, מחציתן מוזלות לזכאי תוכנית מחיר למשתכן, בעוד 146 יחידות דיור (מחציתן מוזלות) נותרו על המדף ללא ביקוש.

במקביל, מכרז נוסף של מחיר למשתכן, הפעם במרכז הארץ, נסגר בהצלחה. מדובר במכרז שנסגר למתן הצעות אתמול, הכולל 27 יחידות דיור בסך-הכול, 22 מהן מוזלות לזכאי מחיר למשתכן והשאר למכירה בשוק החופשי. הזוכה במכרז זה היא חברת עיוש רפאל. על פי הצעת החברה במכרז, מחיר מוזל של דירה בת 96 מ"ר יעמוד על החל מכ-1.32 מיליון שקל, דירת 111 מ"ר בהחל מכ-1.53 מיליון שקל ודירת 131 מ"ר בהחל מכ-1.8 מיליון שקל. נציין כי מחירים אלו מבוססים על ההצעה של הזוכה למ"ר אולם הם עשויים להשתנות עם התקדמות תכנון הפרויקט. עוד נציין כי המחיר כולל את המע"מ, ושטחי המרפסת החניה והמחסן.

נציין כי בתקופה האחרונה נראה שהביקוש מצד הקבלנים והיזמים להשתתף במכרזי מחיר למשתכן בפריפריה נמצא בירידה וזאת לעומת הביקוש הקשיח למכרזים באזור המרכז. הביקוש הנמוך למכרזים בפריפריה גם מעמיד את משרד האוצר ורשות מקרקעי ישראל במצב בעייתי כאשר מטרתם המוצהרת היא לשווק כמה שיותר יחידות דיור מוזלות לציבור הזכאים, אולם ללא שיתוף פעולה של הקבלנים והיזמים הם יתקשו לעמוד ביעד.

על פי מעקב "גלובס" אחר מכרזי מחיר למשתכן שנסגרו בהצלחה מאז החלו המכרזים להתפרסם, נכון להיום זכו קבלנים ויזמים במגרשים המאפשרים בניית 45,898 יחידות דיור מוזלות. נציין כי מספר זה אינו כולל את הדירות שעשויות להתווסף לפרויקטים במסגרת הקלת שבס - הקלה המאפשרת תוספת יחידות דיור לפרויקט בסמכות הוועדה המקומית, כאשר בחלק מהמקרים דירות אלו מוזלות אולם לעתים מדובר בדירות למכירה בשוק החופשי במחיר מלא.