המסחר בת"א נסגר בירידות; מניית ביקום ירדה ב-4.2%

מדדי וול סטריט רושמים היום מגמה תנודתית במיוחד; אמש הדאו ג'ונס ירד בכ-1,200 נקודות ■ ירידות שערים בבורסות אירופה; נעילה שלילית באסיה ■ "השוק רץ למזומן וקונה דולרים וגם זהב"

הבורסה לניירות ערך בתל אביב / צילום: איל יצהר
הבורסה לניירות ערך בתל אביב / צילום: איל יצהר

המסחר בבורסה בת"א נסגר היום (ג') - לאחר עיכוב שנבע מנוהל "פתיחה אנגלית" - במגמה שלילית, שאמנם התמתנה לעומת הפתיחה, על רקע הירידות בשוקי העולם. המסחר בבורסות אירופה מתנהל בירידות כצפוי, לאחר ששוקי אסיה ננעלו במגמה שלילית מובהקת. המסחר בוול סטריט מתנהל בתנודתיות - לאחר פתיחה שלילית מובהקת, כעת נסחרים המדדים בעליות קלות. בצל הירידות בשווקים, הדולר מתחזק הבוקר מול השקל. 

[מאירופה עד המטבעות הדיגיטליים: פאניקה בשוקי העולם]

אתמול, במסגרת הסנטימנט השלילי בוול סטריט, מדד הדאו ג'ונס צנח וסיים את המסחר בירידה של 4.6%. את חוסר הנוחות של המשקיעים מאזנת המחשבה שמדובר לא בנפילה אלא בתיקון, כזה שמגיב לעליות שאפיינו את 2018.  

ליאור פאוסט, מנהל מסחר מט"ח בלאומי שוקי הון, על הירידות האחרונות: "כולם ידעו שזה מגיע, רק לא היו בטוחים מתי - אבל ינואר נגמר. עברנו את הודעות הבנקים המרכזיים באירופה ובארה"ב, והאופטימיות שם לגבי העלאות הריבית כבר התחילה לחלחל לבורסות".

על שוק האג"ח בימים אלה: "התשואות כבר עולות ותשואת האג"ח האמריקאי ל-10 שנים כבר מזמן חצתה את רמת ההתנגדות הקריטית ב-2.6%. ואז הגיעו נתוני התעסוקה של יום שישי בארה״ב - שיפור שחיכו לו זמן רב לא רק במספר המשרות שנוצרו אלא גם בשכר לשעה, אותת שהאינפלציה אוטוטו כבר כאן. תשואת האג"ח ל-10 שנים זינקה ל-2.88% ולא נראה היה שיש מה שיעצור אותה בדרך ל-3% - בוודאי שלא הנגיד האמריקאי הנכנס ג'רום פאואל, שנחשב ניצי יותר מהיו"ר היוצאת ג'נט ילן. זה היה האות מבחינת הבורסות שתפסו את מושב הנהג בשווקים, והעבירו בנתיים את שוק הריביות והמטבעות למושב האחורי. לכן אנחנו מקבלים שוק שרץ למזומן וקונה דולרים וגם זהב, כדי להעריך מתי יעבור זעם".

בהקשר לצעדים אפשריים של הפדרל ריזרב, ציין פאוסט: "כל מה שצריך הנגיד הנכנס לעשות ביומו הראשון לתפקיד (איזו קבלת-פנים) זה למתן את ציפיות העלאת הריבית. הבעיה היא שלא בטוח שהוא ירצה לוותר על המושכות כל כך מהר. השוק ממתין לאיתות ממנו וימשיך לדמם עד שיונף דגל לבן. שאלת הטריליונים היא האם לפאוול רצון לייצב את השוק - ומתי? אולי הוא מעדיף לתת לאוויר החם לצאת מהבלון? למהירות המהלך ולזליגה שלו לשווקים נוספים תהיה השפעה על ההחלטה שלו. הכלכלות בעולם נמצאות במקום יחסית טוב. אין סיבה שזה לא יגמר אפילו היום. המפתח אצל הפד, ותלוי בנכונותו לאפשר אולי קצת אינפלציה על חשבון הפסקת הדימום בבורסות".

הודעת התפטרותו של רביב צולר, מנכ"ל חברת איידיאיי ביטוח , החל מאוגוסט הקרוב, הפילה את מניית החברה. כעבור כמה שעות מהודעת הפרישה, הגיעה הבשורה כי צולר מועמד להיות מנכ"ל כיל. עוד בסקטור הביטוח בולטת מניית הפניקס  רשמה ירידה חדה.

דלק קבוצה  סיימה את יום המסחר הקודם בירידות תלולות של 7.45% וממשיכה לרכז עניין היום, בעוד שאר שותפויות הגז ימשיכו להיות מושפעות מגילויי הנפט החדשים מול קפריסין, בהיקף של 70% ממאגר תמר.

דיסקונט השקעות  בבעלות אדוארדו אלשטיין ממשיכה לנסות להשיג שליטה ביורוקום, ושלשום דווח כי החברה הגישה הצעה מלאה ומחייבת לרכישת יורוקום, בעלת השליטה בחברת התקשורת בזק . על פי המתווה של דסק"ש, ההצעה תקפה למשך 4 חודשים. בשלב הראשון מציעה דסק"ש את רכישת שלושת הנכסים (מידטאון, אנלייט והחברות הפרטיות) בתמורה ל-375 מיליון שקל. כמו כן, עד להשלמת השלב הזה היא מוכנה להעביר עד 10 מיליון שקל לחברות התפעוליות שחלקן סובלות מקשיי נזילות. מתוך הסכום, בשלב הראשון ייפרע לנושים של החברה-האחות, יורוקום נדל"ן (קונסורציום בראשות מזרחי טפחות), חוב של 170 מיליון שקל, והיתרה בסך 80 מיליון שקל תיפרע עד סוף השנה הבאה. מניות הקבוצה ובראשן בי-קום  רשמו ירידות שערים.

בשלב השני, שיחול עד חצי שנה לאחר אישור ההסדר, תזרים דסק"ש 700 מיליון שקל ליורוקום ותקבל את השליטה בקבוצה. שלב זה כפוף לכך שדסק"ש מתחייבת למכור בתקופה זו את סלקום. בנוסף, דסק"ש תעביר 25 מיליון שקל שאמורים לכסות את הוצאות הניהול של הקבוצה. בסה"כ מוכנה דסק"ש לשלם כ-1.1 מיליארד שקל. חוב נוסף של כ-450 מיליון שקל יימחק. יחד עם זאת, בעוד 5 שנים במנגנון המתבסס על אפסייד בשווי נכסי החברה, יקבלו הבנקים סכום נוסף. מדובר במנגנון אפסייד, שקיימת אי-ודאות לסכום שהבנקים יראו ממנו. (לסיפור המלא)