בקרוב: מסחר בחוזי הפרשים על מניות מדד ת"א 35

עד כה אושר מסחר בחוזים רק על מדדים של בורסות מובילות בעולם ■ יו"ר איגוד הזירות: "הן צפויות להעלות את המחזורים בבורסה בעשרות אחוזים"

מסחר בחוזי הפרשים / צילום: שאטרסטוק
מסחר בחוזי הפרשים / צילום: שאטרסטוק

זריקת עידוד צפויה להיקפי המסחר בבורסה בתל-אביב. ל"גלובס" נודע כי לאחרונה אישרה מליאת רשות ניירות ערך מסחר בחוזי הפרשים על מניות מדד ת"א 35 באמצעות זירות סוחר. הדבר יאפשר לזירות הסחר - ככל הנראה החל מעוד מספר חודשים - לסחור גם בבורסה בתל-אביב, "וזה ישפיע לטובה על המחזורים", כך לדברי גורם בכיר בשוק ההון המקומי.

על פי גורם בשוק זירות הסוחר, "המהלך אושר באופן גורף לכל זירות הסוחר, עם התכסות של 50%", ו"הפעילות תבוצע באמצעות חברי הבורסה". כבר כיום יש זירות מסוימות שבהן אפשר לסחור בחוזי הפרש (CFD), ועד היום אושר מסחר בחוזים על מדדים של בורסות מובילות בעולם, ובלבד שהמסחר הוא ביחס למדד עצמו או חוזה עתידי על המדד (כלומר, על מכשירים קיימים ולא על מכשירים סינתטיים).

הרשות אישרה שש זירות סוחר

צח דרוקר, יו"ר איגוד זירות הסוחר, מסר בעניין זה כי "רשות ני"ע, בצעד אמיץ, בשיתוף הבורסה, מינפו את יתרונות המסחר בזירות הסוחר המפוקחות ללקוח הישראלי גם על ני"ע ישראליים כנכסי בסיס. כתוצאה ממהלך זה ייכללו זירות הסוחר המפוקחות בישראל כחלק בלתי נפרד ממארג שוק ההון בישראל". עוד הוא הוסיף: "אנו מאמינים כי זירות הסוחר צפויות לעלות את מחזורי המסחר בבורסה בתל-אביב בעשרות אחוזים עם כניסתן לפעילות", דבר שרק ימים יגידו אם היה אופטימי מדי או ריאלי.

דרוקר משמש גם כיו"ר זירת הסוחר קולמקס, שלה אושר להציע מכשיר השקעה המאפשר מסחר בחוזי הפרשים על מניות בבורסה המקומית, במינוף גבוה אף יותר. בקולמקס מסבירים, כי "המסחר בפועל באמצעות הזירה יתבצע באופן הבא: לקוחות יזרימו פקודות לרכישת מניות במינוף של עד פי 20. כלומר, על כל עסקה בסכום של 10,000 שקל שהוזרמו בזירה, ניתן יהיה להזרים בפועל הוראה לרכישת מניות בשווי של עד 200,000 שקל ב-CFD על מניות בבורסה".

זירות הסוחר מפוקחות על-ידי רשות ני"ע, כשהן החלו לקבל את הרישיונות מהרשות במחצית השנייה של 2016. זירת סוחר הינה "מערכת ממוחשבת שבאמצעותה קונה אדם מלקוחותיו, לחשבונו העצמי, מכשירים פיננסיים, או מוכר ללקוחותיו, מחשבונו העצמי, מכשירים פיננסיים, באופן מאורגן, תדיר ושיטתי, למעט מערכת שבה כל המכשירים הפיננסיים שנקנים או שנמכרים הם מכשירים פיננסיים שתנאיהם נקבעו במשא ומתן ישיר בין הצדדים לעסקה", או "מערכת ממוחשבת המעמידה ללקוח אפשרות לסחור באמצעות מערכת כאמור", כפי שמסבירים באתר רשות ני"ע.

רשימת החברות בעלות רישיון זירת סוחר באתר רשות ני"ע קצרה מאוד, וכוללת רק שש זירות שאושרו עד כה: אייטרייד (ATRADE), חברת FXCM ישראל, אר.אפ.אקס גלובל טריידינג (REAL FOREX), טי.ג'י.אל קולמקס שוקי הון, FIRST INDEX, ו-Plus500 ישראל.