כמו תאונה בהילוך איטי: שרשרת הכשלים של הרכבת לירושלים

מומחי בטיחות ומהנדסי חשמל מזהירים מפני אסון, מלחמות הירושה בליכוד וריח הבחירות משפיעים גם הן ■ למה אף אחד לא אומר לשר התחבורה את האמת?

רכבת ישראל / צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
רכבת ישראל / צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

מה גרם להחלטה הדרמטית של מפכ"ל המשטרה לעצור את פרויקט הרכבת לירושלים חודש לפני יציאת הרכבת הראשונה מהתחנה? ביום ראשון השבוע חשפה בדיקת "גלובס" כי פרויקט הקמת הקו המהיר רחוק מסיום. אף אחת מהמערכות המרכזיות שלאורך הקו לא הושלמה עדיין, והבדיקות החיוניות של תקינות המערכות וההתאמה ביניהן - עדיין לא החלו. מומחי בטיחות ומהנדסי חשמל ששוחחו עם "גלובס" הזהירו כולם מפני אסון אם הקו יופעל ב-31 למארס, כפי שהכריז שר התחבורה, ישראל כ"ץ.

בעקבות הכתבה הגיע ל"גלובס" מידע נוסף על שורת הסתייגויות שהעלו המשטרה ומכבי האש על מצב מערכות כיבוי האש והבטיחות בקו. אבל תגובת המשטרה לשאלות "גלובס" בנושא שידרה עסקים כרגיל, שהמצב תחת שליטה. "תנאי ההפעלה הבטוחה של הקו תואמו מראש עם רכבת ישראל", נאמר בה. "משטרת ישראל תמשיך לפעול בתיאום עם שאר הגופים העוסקים במלאכה".

על רקע זה ובעקבות הצעד הדרמטי של המפכ"ל אלשיך אתמול, היו היום מי שהפיצו שמועות שהוא פעל בהוראת השר לביטחון פנים, גלעד ארדן, במסגרת מאבקי השרים והאפשרות שהקרבות יהפכו בקרוב למלחמת ירושה של ממש. לשמועות האלה לא נמצא בסיס, לפחות בינתיים.

ישנו הסבר אחר הגיוני הרבה יותר בעיני. לאיש ברכבת ישראל לא היה אומץ להגיד לשר התחבורה כ"ץ את האמת הפשוטה: לא נוכל לעמוד בלוחות הזמנים שקבעת. להיפך, לפחות בכיר אחד ברכבת הבטיח לשר בפומבי לאחרונה שהרכבת תצא לדרך בסוף מארס כמתוכנן. אותו בכיר רק שכח לספר לשר שהוא כבר דאג לעצמו למשרה חדשה בענף אחר, רחוק מאוד מעולם התחבורה. מאחר שלבכירי הרכבת לא היה אומץ, שימשו מפכ"ל המשטרה ואנשי מכבי האש (שהשתתפו בישיבה אתמול) בתפקיד יחידת החילוץ של מנכ"ל הרכבת, בעצמו ראש רשות הכבאות וניצב במשטרה לשעבר.

בינתיים עוצר עולם התחבורה את נשימתו לקראת הסערה. כלפי מי יכוון זעמו השר? מי ישלם בראשו על התבזותו של כ"ץ? שאלות מעניינות, אבל הסיפור גדול הרבה יותר מהמחיר האישי שישולם. תאונת רכבות בהילוך איטי נמנעה כאן, ברגע האחרון ממש. לעיתים נדירות זוכים עיתונאים לצפות באירוע כזה ולהזדמנות לעשות משהו כדי לעצור אותו בזמן.

פרויקט הקו המהיר לירושלים הוא היקר והמורכב ביותר מבחינה הנדסית שנעשה בישראל בשנים האחרונות. יש בו מרכיבים רבים שלא היו מוכרים עד היום לרכבת, לחברות התשתית ולכוחות ההצלה. כיצד למשל מפנים רכבת נוסעים חשמלית התקועה בתוך מנהרה באורך 11 קילומטרים בתוככי הרי יהודה? תוסיפו לכך את חברת הרכבת, שביצועיה הכושלים לאורך 20 שנות הפרויקט מתועדים בדוחות מבקר המדינה.

תוסיפו את קבלן עבודות החשמל הספרדי שנשכר בזכות הצעת מחיר נמוכה ואיפשר לעובדיו סייסטה יומית עד שהשר כ"ץ נאלץ ללכת בעצמו לשגריר ספרד בישראל ולהפוך שולחן. ותוסיפו את האזהרה המפורשת של מבקר המדינה שצפה בדוח השנתי האחרון שלו שהחיפזון יוביל את הרכבת לבצע עבירות בטיחות חמורות שיסכנו את חיי הנוסעים בקו. הכתובת הייתה על הקיר. מזל גדול לכולנו שבמשטרה קראו אותה בזמן.

יומן קורונה:
ניוזלטר יומי על כל מה שצריך לדעת
הרשמה
הרישום נכשל
✓ הרישום בוצע בהצלחה!
צרו איתנו קשר *5988