עליות בסיום בבורסה; מבני תעשייה זינקה בעקבות המיזוג

שוקי העולם פתחו את השבוע בירידות משמעותיות בצל מלחמת הסחר • פשרה בעניין אינטרנט זהב • קסטרו תרכז עניין לאחר הודעת הרכישה הדרמטית אתמול • שלב המכרז הציבורי של סלקום מתחיל

הבורסה בתל-אביב / צילום: רויטרס
הבורסה בתל-אביב / צילום: רויטרס

יום המסחר בתל-אביב הסתיים היום (ג') בעליות שערים, זאת כנגד מצב השווקים המעורער של תחילת השבוע. אתמול נסגרה הבורסה בירידות שערים. באירופה חלה התאוששות והמסחר מתנהל בעליות, ובאסיה הסתיים המסחר במגמה מעורבת.

 

אתמול נרשמו ירידות בבורסות מסביב לעולם על רקע החשש מהסלמה נוספת במלחמת הסחר המתפתחת בין ארה"ב לסין ומדינות אחרות. רוני גיטלין, מנהל מסחר ני"ע זרים בלאומי שוקי הון, ציין היום כי "כבר זמן רב מדברים על מלחמת הסחר בין ארה"ב לעולם, אבל עד היום זה בא לידי ביטוי ביום של ירידות, שתוקנו למחרת. מלחמת סחר היא בהחלט סכנה רצינית לכלכלה העולמית. עד לפני כמה שנים, סין ייצאה בעיקר מוצרי Low tech, כמו ביגוד ומוצרים זולים, כך שלארה"ב לא היו חששות ממנה. ואולם, בשנים האחרונות סין הצליחה לבצע קפיצת מדרגה טכנולוגית, לא מעט בשל העתקת מוצרים אמריקאיים, גניבת סודות מסחריים וייצורם בסין. כך שכיום, סין מייצרת כמעט הכל - החל בטלפונים ועד למכוניות ולוויינים". לדבריו, "הירידות בוול סטריט אתמול, בהובלת מדד הנאסד"ק, נובעות מהאיסור של נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, על רכישת חברות אמריקאיות על ידי חברות שיש בהן יותר מ-25% בעלות סינית. רק בהמשך היום נבין אם הירידות מבטאות חששות אמיתיים לכלכלה העולמית, או שמדובר בעוד יום של ירידות, שיתוקן במהלך יום המסחר".

גם עפר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל ביטוח ופיננסים, התייחס בסקירתו השבועית להשפעות האפשריות של מלחמת הסחר. לדבריו, התקרבות מועד הטלת המכסים ב-6 ביולי ללא פריצת דרך משמעותית במשא ומתן בין הצדדים, תוביל להמשך התנודתיות בשווקים. "בטווח הארוך יותר, אנחנו עדיין מאמינים שהאפשרות הסבירה יותר היא ששני הצדדים כן יצליחו להגיע להסכמה על שיווי משקל חדש בסחר ביניהם, שימנע מלחמת סחר כוללת", הוסיף.

יום לפני הדיון בבית המשפט בנושא הקפאת העסקה למכירת השליטה בבזק  לאחים נוימן, ונראה שהושגה פשרה בין אינטרנט זהב  לבנקים הנושים ביורוקום . במסגרת הפשרה הוחלט כי אינטרנט זהב תקיים הליך מכרז מסודר למכירת השליטה בבזק. החברה תתקשר עם בנק השקעות נוסף מעבר לבנק ההשקעות עמו עובדת החברה היום. הליך המכירה יבוצע בשקיפות עם המנהלים המיוחדים ביורוקום. עוד נקבע בפשרה כי נציגי הבנקים ביורוקום יקבלו נציגות של 4 דירקטורים בדירקטוריון אינטרנט זהב במקום חמישה כפי שביקשו בהתחלה. בנוסף המנהלים המיוחדים התחייבו כי לא ינהלו הליך למכירת אינטרנט זהב במשך שלושת החודשים הקרובים.

החדשות הגדולות של אתמול היו הודעת הרכישה הדרמטית של קסטרו . חברת האופנה רכשה את מלוא המניות בקבוצת הודיס זאת כולל קרולינה למקה, אקססורייז, טופ טן ו-50% מאורבניקה. בעקבות העסקה ידוללו אחזקותיה של משפחת קסטרו-רוטר מ-70% לכ-45%, אחזקות שותפי קבוצת הודיס על מותגיה בראשותו של יוסי גביזון תגדל מ-5% לכ-38%, בעוד אחזקות הציבור בקבוצה יקטנו מ-25% ל-17%. שווי העסקה מוערך ב-300 מיליון שקל.  
מניית החברה הגיבה בעליות.

היום התחיל שלב המכרז הציבורי של הנפקת סלקום  שהשלימה את שלב המכרז המוסדי בהנפקת המניות. הביקושים שהתקבלו היו בגובה 575 מיליון שקל, ובעקבות הביקוש הוחלט להגדיל את היקף ההנפקה, כך שבמכרז המוסדי כבר הובטח גיוס של כ-280 מיליון שקל. בעקבות הרחבת כמות המניות המונפקת יורחבו בהתאם גם כמות האופציות המונפקות. את ההנפקה הובילה חברת אפסילון חיתום.

המחיר שנקבע במכרז המוסדי הוא 23.1 שקל למניה, כאשר בניכוי עמלת התחייבות מוקדמת של 2.5% מדובר על מחיר אפקטיבי של 22.52 שקל למניה. כך, שהמחיר האפקטיבי גבוה ב-11% ממחיר הסגירה ביום חמישי האחרון וגבוה ב-8% ממחיר הסגירה אתמול. נזכיר, שמניית סלקום נפלה בכ-42% מתחילת השנה, בשל החרפת התחרות בשוק הסלולר המקומי על רקע כניסת המתחרה החדשה, אקספון.

כלכלית ירושלים  הודיעה רשמית על מיזוג עם חברת הבת מבני תעשיה .

על רק חילופי המנכ"ל כלל ביטוח פרסמה באחרונה דוחות כספיים לא מזהירים, ובמקביל נמכרו 5% ממניותיה כחלק ממתווה המימוש של החזקות אי.די.בי בחברה, שעליו הורה הפיקוח על הביטוח - מה שמציף את השוק במניות החברה. מאז הודיעה כלל ביטוח על סיום תפקידו של כהן כמנכ"ל בתחילת מארס, איבדה מניית החברה כ-20% בתוך קצת פחות מ-4 חודשים - קרוב ל-700 מיליון שקל במונחים כספיים. הבאות אחריה מבין המניות היורדות במגזר הן מגדל ומנורה, שנחלשו בתקופה זו ב-10%-12%, בעוד המדד הענפי ירד בכ-5%. מהצד השני של הסקאלה, בולטות לחיוב מניות הראל והפניקס, שעלו באותה תקופה ב-1.5%-2%. 

אלקטרה  זכתה במכרז להקמת הבניין החדש של הספרייה הלאומית בקריית הלאום בירושלים תמורת כ-375 מיליון שקל. הקמת הפרויקט (באמצעות החברה-הבת אלקטרה בנייה) צפויה להתחיל בחודש הבא ולהימשך כ-3 שנים. הספרייה הלאומית תקום על מגרש השוכן במפגש הרחובות קפלן ושדרות רופין בירושלים, מול בניין הכנסת ובשכנות למוזיאון ישראל. מבנה הספרייה יכלול חמש קומות תת-קרקעיות ושבע קומות עיליות בשטח כולל של כ-45 אלף מ"ר.  עלתה ב-31% בשנה האחרונה, ועמה עלה שווי החברה לכ-3.3 מיליארד שקל. 

עסקת הרכישה של 57% מבניין "בית יורוקום", שנמצא במתחם הבורסה ברמת-גן, על-ידי חברת הנדל"ן ישראל קנדה  - לא תצא לפועל. זאת, לאחר שהבעלים הנוספים על הקרקע מימשו זכות סירוב ראשונה שהייתה להם. ככל הידוע, יתרת ההחזקות בנכס מחולקת בין כמה משקיעים פרטיים ללא מחזיק אחד מרכזי. מדובר בבניין משרדים ברחוב דב פרידמן מספר 2 ו-4 ברמת-גן, בשטח כולל של כ-2,000 מ"ר, המשמש כיום את הנהלת קבוצת יורוקום.

פורסייט  חתמה על מזכר לא מחייב להתקנה של מערכת Eyes-On ברכבים שמיובאים על-ידי היבואן לישראל. בשלב הראשון (לאחר שייחתם הסכם מחייב), יבצעו פורסייט והיבואן פיילוט במספר דגמים של כלי רכב, ואם הפיילוט יסתיים בהצלחה תספק פורסייט מערכות נוספות.

היקף המערכות הפוטנציאלי שעשוי היבואן לרכוש עומד על כ-21 אלף מערכות במשך כשלוש שנים. עוד מציינים בפורסייט, כי היבואן יקדם את מוצרי החברה לצורך הטמעתם בקווי הייצור של יצרני הרכב שאותם הוא מייצג בישראל.