ח"כים תוקפים את נתניהו: צופה במונדיאל במקום להגיע לעוטף

"במשמרת שלך הילדים של עוטף עזה יודעים שאין על מי לסמוך. בכל התקופה הזו נתניהו לא טרח לרדת פעם לבקר את תושבי העוטף. במקום זה הוא נסע למוניאל, אם להאמין לפוטין, לביקור פרטי״" תקף לפיד • גם ח"כ חסון מהמחנה הציוני הצטרף ללפיד: "אזרחים עזרו לנו למצוא את ראש הממשלה, האם הוא עדיין צופה במונדיאל"

 

יאיר לפיד. "יש להם 700 מיליון שקל להסכמים קואליציוניים" / צילום: תמר מצפי
יאיר לפיד. "יש להם 700 מיליון שקל להסכמים קואליציוניים" / צילום: תמר מצפי

בחצות הלילה שבין שישי לשבת קיבלו שרי הקבינט טלפון ועדכון על תגובה של צה״ל שתתרחש במהלך הלילה. ליל הלחימה הגיע בסיומו של יום שישי נוסף בו צה״ל דיווח על הפרות סדר אלימות בהשתתפות אלפי פלסטינים במספר מוקדם לאורך רצועת עזה. צה״ל השתמש באמצעים לפיזור הפגנות ופגע באדם חשוד שניסה לחדור לישראל בצפון רצועת עזה.

בהמשך הלילה שבין שישי לשבת, הופעלו אזעקות ׳צבע אדום׳ עשרות פעמים ביישובים הישראלים שבעוטף עזה כאשר צה״ל מבצע תקיפות אוויריות ברחבי הרצועה. כתוצאה מכך הודיע דובר צה״ל כי הוא מגביל התכנסויות של אנשים לעד 100 איש באיזורי שטח פתוח, ו-500 איש במקומות סגורים במרחב העוטף, עד למרחק של שבעה ק״מ מן הגבול.

המחנה הציוני, אשר תכננו לצאת ולהפגין סמוך לקיבוץ בארי ולמחות על כך שראש הממשלה עדיין לא הגיע לראות במו עיניו את השדות השרופים של האזור - ביטלו את העצרת.

״המחנה הציוני מודיע כי חברים מהסיעה יגיעו הערב לעוטף עזה ויפגשו עם התושבים בבית חבר בקיבוץ בארי בשעה 20:30. לאור הנחיות פיקוד העורף בעקבות ההסלמה הביטחונית, אנו נאלצים לבטל את עצרת התמיכה שתוכננה״. כך פרסמו בהודעה לתקשורת.

יו״ר סיעת המחנה הציוני ח״כ יואל חסון פרסם הודעה תקיפה נגד התנהלותו של ראש הממשלה. ״״אזרחים יקרים, עזרו לנו למצוא את ראש ממשלת ישראל. האם הוא עדיין צופה במשחקי המונדיאל בארץ זרה? או שהוא כבר מעודכן על כך שגשם הרקטות לא יכול לכבות את שריפות הדרום?

"רגע האמת הגיע - פיתרון קבוע בעזה או הרמת ידיים מצד ממשלת ישראל והחלפתה באופן מיידי. אי אפשר להמשיך להחזיק את תושבי העוטף והדרום בני ערובה קבועים של החמאס״ כך כתב חסון.

יו״ר יש עתיד, ח״כ יאיר לפיד, תקף אף הוא את ראש הממשלה: ״במשמרת שלך הילדים של עוטף עזה יודעים שאין על מי לסמוך. בכל התקופה הזו נתניהו לא טרח לרדת פעם לבקר את תושבי העוטף. במקום זה הוא נסע למוניאל, אם להאמין לפוטין, לביקור פרטי״ כתב לפיד.

"במשך ארבע שנים תושבי העוטף ידעו שהלילה הזה יגיע. הטילים, האזעקות, המילים "צבע אדום" על מסך הסמארטפון. הם ידעו שזה יגיע, מפני שהממשלה לא עשתה כלום כדי למנוע את זה. נתניהו ממשיך לקרוא לעצמו "מר בטחון", אבל בטחון אין" כתב לפיד בעמוד הפייסבוק שלו בתגובה להתרחשויות הלילה.

יו״ר מרצ ח״כ תמר זנדברג פרסמה הודעה הרבה פחות תקיפה מעמיתיה לאופוזיציה "לילה קשה בעוטף עזה, שולחת חיבוקים לחברים. כל לילה כזה מוכיח כמה הסבבים האלה חסרי תוחלת. עוד לא מאוחר למנוע את המלחמה הבאה. סגר, הרעבה, ירי, טילים, מנהרות, עפיפונים וחוזר חלילה לא מייצרים פיתרון - פנו לדרך אחרת עכשיו" היא כתבה.

התקיפה של צה״ל בתוך עזה וההסלמה עד כדי ירי נ״ט מדויק על צה״ל מתוך שטח הרצועה, מגיעה אחרי תקופה ארוכה מאוד של השלכת חומרי תבערה מעופפים לתוך שדות הקיבוצים והיישובים בעוטף עזה. הקבינט הבטחוני, נמנע בכל החודשים האחרונים מלהורות לצה״ל לתקוף חזרה באופן קטלני מדי וכך רק אחרי שבועות ארוכים בהם ספגו תושבי הדרום את שריפת שדותיהם, הוחלט לפני 5 ימים לסגור את מעבר כרם שלום לסחורות, למעט ציוד הומניטרי.

מבחינה פוליטית נוצר מצב חריג, בו בשתי המפלגות הגדולות משמאל מרכז, המחנה הציוני ויש עתיד, מאשימים את הממשלה באוזלת יד, בתגובה רפה, בהעדר מדיניות ודווקא בימין - עם ראש הממשלה מר בטחון בנימין נתניהו ושר הבטחון מי שלפני מינויו לשר בטחון איים אישית על חייו של אחד ממנהיגי החמאס איסמעיל הנייה - היססו במשך חודשים ארוכים ונמנעו מלהפעיל את הכוח הצבאי של ישראל כדי להרתיע את הצד השני.

השאלה היא האם מדובר בסבב לחימה נרחב ובו השמאל והמרכז דחקו בימין לצאת להתקפה.