יום המסחר בת"א הסתיים בעליות; שיכון ובינוי עלתה ב-5.4%

סך חובותיה של אפריקה תעשיות עומד על יותר מ-560 מיליון שקל • יו"ר שיכון ובינוי משה לחמני עוכב לחקירה בפרשת תשלומי השוחד לכאורה באפריקה ושוחרר למעצר-בית • בשבוע הבא צפוי נתי סיידוף להשלים את העסקה לרכישת השליטה בחברה • הערכות כי חיים סבן הוא אחד המתמודדים על רכישת לאומי קארד

הבורסה בת"א / צילום: בז רתנר, רויטרס
הבורסה בת"א / צילום: בז רתנר, רויטרס

המסחר בבורסה בתל-אביב ננעלה היום (ד') במגמה חיובית על רקע הנעילה המעורבת אתמול והמסחר הלא יציב בוול סטריט. המסחר בבורסות אירופה מתנהל בעליות, בורסות אסיה ננעלו במגמה מעורבת.

 

מניית אל-על  רשמה עליות של כמעט 4% על רקע מחירי הנפט היורדים. המניה נמצאת במגמת עלייה בימים האחרונים, כתיקון לצניחה שחוותה בחודשים האחרונים.

מניות הבנקים הגדולים (לאומי , פועלים  ומזרחי טפחות ) היו במרכז תשומת הלב על רקע התחזיות כי המערכת הבנקאית תציג דוחות טובים שיושפעו הן מהמצב המאקרו כלכלי והן מתוואי הריביות העולה שתומך ברווחיות המערכת.

בשבוע הבא צפוי איש העסקים הישראלי-אמריקאי נתי סיידוף להשלים את העסקה לרכישת השליטה בשיכון ובינוי. סיידוף כזכור חתם עם בעלת השליטה שרי אריסון לפני כחודש על רכישת החזקותיה (46.9%) ב-1.1 מיליארד שקל, עסקה ששיקפה דיסקאונט של 14% על שווי ההחזקה של אריסון אז [לקריאה נוספת].

עוד בשו"ב: אתמול (ג') פורסם כי יו"ר חברת שיכון ובינוי  משה לחמני עוכב לחקירה בפרשת תשלומי השוחד לכאורה של שיכון ובינוי לעובדי ציבור באפריקה ושוחרר למעצר-בית. הוא עוכב לחקירה בהמשך למעצרים וחקירות שהחלו בפברואר השנה - מועד פרוץ חקירת החשד למתן שוחד לעובד ציבור בחו"ל על-ידי חברת הנדל"ן שיכון ובינוי מקבוצת אריסון ומעבר החקירה לשלב הגלוי שלה. במסגרת הפרשה חוקרת המשטרה חשד, שלפיו בכירים בחברת שיכון ובינוי שילמו שוחד לעובד זר בקניה, בתמורה לקידום פרויקטים במדינה האפריקאית [להרחבה].

סאגת התספורת הענקית בחברת אפריקה תעשיות  נמשכת. מתברר שהבנקים (בעיקר) והמוסדיים שהעמידו הלוואות לחברה הבת של אפריקה ישראל חשופים לאובדן סכום של עד 800 מיליון שקל מהיקף ההלוואות. לשם השוואה, בחברה האם אפריקה ישראל  צפוי להיסגר בקרוב הסדר חוב שני, לאחר מו"מ של שנתיים, שיעביר את הבעלות בה לידי מוטי בן משה, ושבמסגרתו צפויים הנושים, מחזיקי האג"ח, לספוג תספורת קטנה יותר (יקבלו כ-2.4 מיליארד שקל מחוב של כ-3 מיליארד שקל).

בתגובה לדרישת הבנקים הפועלים ולאומי מוקדם יותר השבוע למנות כונסי נכסים ולאכוף שיעבודים כלפיהם על רקע החשש הגובר לחובותיהם, ציינה אתמול אפריקה תעשיות כי היא "איננה מתנגדת לסעדים המתבקשים", וביהמ"ש החליט לבטל את הדיון בנושא שתוכנן למחר, ולמנות את עוה"ד עופר שפירא וגיל אורן לכונסי נכסים זמניים לחברה.

מהדיווח של אפריקה תעשיות אמש עולה כי מלבד שני הבנקים, שלהם חייבת החברה כיום קרוב ל-240 מיליון שקל, וחוב של כ-160 מיליון שקל שיש לה לכמה גופים מוסדיים - בעיקר מגדל ומיטב דש - יש לה חובות נוספים בהיקף של כ-170 מיליון שקל, כך שסך חובותיה הנוכחיים עומד על יותר מ-560 מיליון שקל [לקריאה נוספת].

בימים האחרונים עלתה מניית פרטנר , על רקע הערכות שלפיהן חיים סבן הוא אחד המתמודדים על רכישת חברת כרטיסי האשראי לאומי קארד. פרטנר עצמה עדכנה בדוחות האחרונים שלה, שהיא בוחנת כניסה לשוק כרטיסי האשראי, כחלק מחיפוש מנועי צמיחה חדשים.

עם זאת, בשוק עלו תהיות האם פרטנר תוכל לבצע רכישה כה גדולה - שווי לאומי קארד מוערך ביותר מ-2 מיליארד שקל - או שרכישה כזו תבוצע בקונסטלציה אחרת, על-ידי סבן או יחד עימו [להרחבה].

אבוג'ן  הודיעה אתמול על חתימה על הסכם פיתוח משותף עם Instituto Mato-grossense do Algodão, חברה ברזילאית מובילה בתחום פיתוח ושיווק זרעי הכותנה, שהיא בבעלות ארגון מגדלי הכותנה  הברזילאי [ לידיעה המלאה].

מנכ"ל פלסטופיל , יובל ויינשטוק, הודיע שלשום כי הוא מבקש "לסיים תפקידו מסיבות אישיות". בסוף השבוע חשף "גלובס" כי קרן פימי בוחנת את רכישת השליטה בחברת הפלסטיק פלסטופיל מידי קיבוץ הזורע.

בתגובה לפרסומים בתקשורת אודות אפשרות למכירתה דיווחה המ-לט  לבורסה כי "החברה מבקשת להבהיר כי מזמן לזמן היא מקבלת פניות מגורמים שונים לגבי מהלכים אסטרטגיים, לרבות רכישה, ובוחנת אותן. יחד עם זאת, החברה מודיעה בזאת כי בשלב זה לא מתקיימים מגעים קונקרטיים כלשהם המחייבים דיווח".

חברת טלרד נטוורקס  חתמה על חוזה מול משרד הביטחון, שעשוי להגיע להיקף משמעותי. טלרד דיווחה כי מגלקום, חברה-בת בבעלות מלאה של החברה, חתמה על הסכם לביצוע עבודות אספקה, התקנה ותחזוקת תשתיות תקשורת נתונים בבסיסי צה"ל, בהיקף כספי של עד כ-60 מיליון שקל לשנה.