פולקסווגן, מובילאיי וצ'מפיון מוטורס יקימו בישראל מערך תחבורה שיתופית חשמלית ואוטונומית

המיזם, שהקמתו תתחיל בשנה הבאה, צפוי לכלול מאות כלי רכב חשמליים והוא זוכה לתמיכה ממשלתית • השלב המסחרי המלא של הפרויקט צפוי לקראת 2022

חברת פולקסווגן, היבואנית שלה בישראל צ'מפיון מוטורס, וחברת מובילאיי ישתפו פעולה להקמת שירות רכב שיתופי חשמלי ואוטונומי בישראל. על כך מסרו אמש החברות בהודעה משותפת. השירות יופעל במתכונת של זימון נסיעה באמצעות אפליקציה בדומה לשירותים שמציעות כיום בעולם "אובר", "גט" וחברות אחרות.

קבוצת פולקסווגן תספק למיזם את כלי הרכב החשמליים כמו גם את הידע הדרוש לפרישה של שירותי תחבורה שיתופיים. מובילאיי, שהיא חברת בת של אינטל, תספק למידע "קיט" מושלם של חומרה ותוכנה, שדרוש כדי להקנות לכלי הרכב יכולות נסיעה אוטונומית בדרגה 4 - כלומר מוגבלת לנסיעה אוטונומית באזורים מסוימים ודורשת נוכחות נהג ברכב.

צ'מפיון מוטורס תהיה אחראית ללוגיסטיקה של צי הרכב ולתשתית הטעינה הנדרשת ולתפעול מרכז פיקוד ובקרה. הפרויקט המשותף זכה לאישור רשמי של ממשלת ישראל בכל הנוגע למתן תמיכת רגולציה, שיתוף במידע מיפוי ונתוני תנועה ונגישות לתשתית רלוונטית. עם זאת שיתוף-הפעולה עדיין כפוף לאישור של גופי התקינה והרשויות הרלוונטיות.

בהודעה נמסר כי שיתוף-הפעולה הממשלתי יוצע גם לכל מיזם מסחרי דומה אחר, שירצה לפעול בישראל. הפרויקט צפוי להתחיל ב-2019 ולהגיע לשלב מסחרי מלא לקראת 2022. המטרה היא לגדול מכמות ראשונית של כמה תריסרי כלי רכב להיקף של מאות כלי רכב. יו"ר קבוצת פולקסווגן, הרברט דיס, מסר כי "אנחנו מאמינים כי כלי רכב חשמליים אוטונומיים יציעו לישראל ולערים ברחבי העולם תחבורה בטוחה ונטולת זיהום, שתהיה נוחה ונגישה".

עדיין לא ברור האם חברת GETT הישראלית, שבה השקיעה קונצרן פולקסווגן עד היום למעלה מ-300 מיליון דולר, תיקח חלק בפרויקט שכולל גם טכנולוגיות של זימון שירות תחבורה באמצעות אפליקציה.

על פי הערכות בענף, גם GM עשויה להקים בישראל מיזם דומה על בסיס כלי רכב חשמליים ואוטונומיים, שחלק מהטכנולוגיה שלהם מפותחת בישראל.