כך אמזון גורמת לכם לרכוש מוצרים לתינוקות שאתם לא צריכים

הורים טריים בארה"ב מתוסכלים משיטת פרסום מטעה של אמזון, שגורמת לחבריהם לרכוש עבורם מוצרים שהם לא צריכים: כאשר הורים מרכיבים באמזון רשימת מתנות עבור תינוק (Gift registry), אמזון מוסיפה באופן אוטומטי מוצרים נוספים של יצרניות ששילמו עבור הפרסום, בעיצוב שמקשה להבדיל בין המוצרים שההורים בחרו לבין המודעות הממומנות

תינוק/ צילום:  Shutterstock א.ס.א.פ קרייטיב
תינוק/ צילום: Shutterstock א.ס.א.פ קרייטיב

הורים טריים בארה"ב מתוסכלים משיטת פרסום מטעה של אמזון, שגורמת לחבריהם ולבני משפחתם לרכוש עבורם מוצרים שהם לא צריכים. כאשר הורים מרכיבים באמזון רשימת מתנות עבור תינוק (Gift registry), אמזון מוסיפה באופן אוטומטי מוצרים נוספים של יצרניות ששילמו עבור הפרסום, בעיצוב שמקשה להבדיל בין המוצרים שההורים בחרו לבין המודעות הממומנות, ומבלבל את רוכשי המתנות.

לפי "וול סטריט ג'ורנל", גם מומחים בפרסום ועיצוב אונליין אמרו כי לא זיהו שמדובר במודעות, שהוצגו כמו שאר הפריטים ברשימה, בתיבה שכללה תמונה, ניקוד באתר, מחיר וציון אם המוצר נמצא במלאי, עם הבדל קטן - תווית קטנה אפורה עליה כתוב כי מדובר בפרסומת. זאת למרות שרשות הסחר הפדרלית (FTC) דורשת שמודעות יסומנו בצורה ברורה, כדי להימנע מהטעיית לקוחות, ודרשה ממנועי חיפוש להדגיש בצורה ברורה יותר ובצבעים בולטים מודעות בתוצאות חיפוש.

לפי "וול סטריט ג'ורנל", הפרקטיקה הזו קיימת באמזון מעל שנה, כאשר לרשימות שהורים טריים יצרו לאחרונה באתר הוכנסו באופן אוטומטי המוצרים הבאים - פח טיטולים של חברת פלייטקס, טיטולים של האגיס וסט לאמבטיה של חברת ג'ונסון אנד ג'ונסון.

במצגת פנימית של אמזון למפרסמים, החברה מסרה כי 60% מהמודעות הממומנות לא נמחקות מהרשימות, אך לא ברור אם הורים טריים משאירים אותן מבחירה, או פשוט לא מבינים שהן נמצאות שם. לפי המצגת, בכל רבעון אמזון מוכרת מודעות ל-3 מוצרי תינוקות שימוקמו ברשימות, כל אחת בתמורה לחצי מיליון דולר, ודורשת מהמפרסמים להוציא בנוסף לכך חצי מיליון עד 3 מיליון דולר על מודעות נוספות באמזון.

באמזון סירבו להגיב על הביקורת לפיה המודעות ברשימות המתנות מטעות את הצרכנים, אך טענו כי החברה מתכננת להפסיק להציג אותן. "אנחנו כל הזמן מתנסים עם דרכים חדשות לשפר את חוויית הקנייה עבור לקוחות", נמסר.

בחברת ג'ונסון אנד ג'ונסון אמרו בתגובה כי מטרת המודעות היא "להציע את המוצרים עם הניקוד הגבוה ביותר", וטענו כי החברה שקופה לחלוטין בנושא.

חברת קימברלי קלארק, שמחזיקה בהאגיס, וחברת אדגוול פרסונל קר, שמחזיקה בפלייטקס, סירבו להגיב.

ב"וול סטריט ג'ורנל" יצרו רשימת מתנות לתינוקות באתרים המתחרים של אמזון - טרגט, וולמארט ו-BuyBuy BABY, וגילו כי אליהם לא הוכנסו מוצרים ממומנים באופן אוטומטי. שלוש החברות מסרו כי לא קיימת אצלן פרקטיקה כזו.

אמזון הפכה בשנים האחרונות לעסק המודעות הדיגיטליות השלישי בגודלו, אחרי אלפבית ופייסבוק. לפי חברת eMarketer, השנה ההכנסות ממודעות באמזון צפויות להכפיל את עצמן ולהגיע ל-5.8 מיליארד דולר. בין היתר, אמזון גם מאפשרת למפרסמים להציג את מוצריהם בראש תוצאות החיפוש, באופן שדומה לתוצאות הרגילות.