האוצר: עלייה במכירת דירות חדשות בתקופה החגים

ניתוח של שוק הנדל"ן לחודש אוקטובר ממנו עולה כי מספר הדירות שנמכרו בחודש זה השנה היה גבוה בכמעט 40% ממספרם באוקטובר אשתקד • ואולם הנתון לאוקטובר השנה הושפעה מהעובדה שבכל החודש לא היו חופשות חגים

משה כחלון / צילום: יוסי אלוני
משה כחלון / צילום: יוסי אלוני

עלייה של 5% במכירת דירות חדשות בחודשים ספטמבר אוקטובר לעומת התקופה המקבילה אשתקד, על-רקע ירידות מחירים בשוק הדירות החדשות. אגף הכלכלן הראשי במשרד האוצר פרסם היום (ב') ניתוח של שוק הנדל"ן לחודש אוקטובר ממנו עולה כי מספר הדירות שנמכרו בחודש זה השנה היה גבוה בכמעט 40% ממספרם באוקטובר אשתקד. ואולם הנתון לאוקטובר השנה הושפעה מהעובדה שבכל החודש לא היו חופשות חגים. מהשוואת החודשיים של החגים עולה כי מספר הדירות החדשות שנמכרו בספטמבר-אוקטובר 2018 היה גבוה ב-5% ממספרן בספטמבר-אוקטובר 2017.

משיחות עם גורמים העוקבים אחר שוק הנדל"ן עולה כי בנתוני מכירת הדירות בולטים שני פרויקטים גדולים, פרויקט 'רגיל' ברחובות שבו הוצעו הנחות אטרקטיביות של כמעט 10% במחיר הדירה לעומת מחיר דירה ממוצעת באזור ופרויקט 'מחיר למשתכן' בנתיבות. בפרויקט שמחציתו מיועדת לשוק החופשי נמכרו דירות רגילות במחיר של כ-20% מתחת למחיר השוק. ברחובות ובנתיבות נמכרו לפי הערכות בחודשיים האחרונים קרוב ל-200 דירות מתוך כ-3,100 דירות חדשות שנמכרו בכל הארץ.

גורמים באוצר אמרו היום ל"גלובס" כי קשה לקבוע מסקנות על-סמך חודש אחד וציינו כי מאז אמצע 2016 יש ירידה מתמשכת במכירת דירות בשוק החופשי, כשהקבלנים עדיין חיו על השומנים של הרווחים שצברו בעשור האחרון. כמו כן ציינו אותם גורמים כי בירושלים נרשמה ירידה של 30% במכירת דירות חדשות בספטמבר-אוקטובר השנה לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

רכישות המשקיעים שמרו באוקטובר על רמת השפל של השנה האחרונה והיו נמוכות ב-24% מהיקף הרכישות שהייתה בתקופה המקבילה אשתקד. הנתונים מתייחסים לתקופה שלפני החלטת בנק ישראל על העלאת הריבית ל-0.25% ועל העלאות ריבית נוספות - החלטה שצפויה להיות בעלת אפקט מרתיע נוסף עבור משקיעים מרכישת דירות.

לגבי משפרי הדיור עולה כי משך הזמן בין מועד חתימת החוזה לבין מכירת הדירה גדל: ב-40% מהדירות החדשות פרק הזמן עמד על שנתיים לפחות לעומת 12% מהדירות בתחילת השנה. והוא עומד היום על שנתיים. נתון זה עשוי להעיד על התגברות תופעת המכירות המוקדמות (Presale) במטרה לקבע את המחיר הגבוה - ומתוך הנחה של קבלנים כי מחירי הדירות במגמת ירידה.