מנכ"ל נמסטה הקנדית: "אם אני יכול להיות דג גדול בבריכה המקומית של תחום הקנאביס, אז למה לא?"

נמסטה טכנולוגיות השקיעה 2.5 מיליון שקל בחברת הקנאביס הישראלית קנביט ביוני, וכעת יוצאת איתה לשיתוף פעולה נרחב שיעדו הקמת רשת "קופי שופס רפואיים" בישראל • המנכ"ל והמייסד, שון דולינג'ר, מספר בראיון בלעדי ל"גלובס" איזה פוטנציאל הם רואים בשוק הישראלי ומה החזון שלו לגבי הרגלי צריכה בעתיד

שון דולינג'ר, מייסד ומנכ"ל נמסטה / צילום: ליאת מנדל
שון דולינג'ר, מייסד ומנכ"ל נמסטה / צילום: ליאת מנדל

ישראל עוד לא התירה יצוא של קנאביס, אבל נראה כי בקרוב היא עומדת לייצא משהו לא פחות יקר ערך - את הכסף המתעניין בהשקעות בקנאביס. חברת נמסטה טכנולוגיות הקנדית, הנסחרת בבורסה לחברות צעירות (CVE - Canadian Venture Exchange) לפי שווי של 258 מיליון דולר, מתכננת להירשם למסחר בבורסת תל אביב החל בפברואר הקרוב.

נמסטה, שעוסקת במסחר אלקטרוני של קנאביס רפואי ושל מוצרים לצריכתו, נמצאת בקשר עם חברת קנביט הישראלית ועומדת להקים איתה גם רשת של "קופי שופס רפואיים" בישראל.

"בישראל נסחרות כ-15 חברות קנאביס - אתם כל הזמן אומרים זאת בהתפעמות", אומר שון דולינג'ר, מנכ"ל ומייסד נמסטה, בראיון בלעדי ל"גלובס", "אבל בקנדה יש כבר מעל 100 חברות קנאביס. אם אני יכול להיות כאן דג גדול בבריכה המקומית, אז למה לא? אנחנו רואים לעיתים קרובות שטרנדים מגיעים מהעולם המערבי ומתרחבים בהדרגה מזרחה. אני מרגיש שישראל מבחינת שוק הקנאביס נמצאת במקום שבו קנדה הייתה לפני 15 שנים".

כמה מחברות הקנאביס הקנדיות נסחרות כבר בשוויים של מיליארדי דולרים. לידם, נמסטה היא אולי דג קטן, אבל היא מיוחדת במודל העסקי שלה. החברה עוסקת בשיווק אונליין של מוצרי קנאביס שהיא אינה מגדלת בעצמה, והיא עושה זאת ב-20 מדינות. היא משווקת גם את הקנאביס עצמו וגם את המוצרים הנלווים, כגון מאיידים. כמו כן יש לה החזקות בחברות בנות כמו למשל חברת שילוח לקנאביס, חברת טלה-רפואה המחברת חולים עם רופאים שיכולים לרשום להם מרשם לקאנביס רפואי, וכן אפליקציה שבה מתעדים הצרכנים את החוויה שלהם, לטובת צבירת ידע על ההשפעה של זני קנאביס ואופני צריכה שונים על מחלות שונות. "ייתכן שמדובר באמזון של תחום הקנאביס", אמר אנליסט אופטימי אחד בסקירה על החברה.

ב-12 החודשים שהסתיימו בסוף הרבעון השלישי של 2018 (זהו המועד בו החברה מסכמת שנה), היא רשמה הכנסות של 18 מיליון דולר לעומת 10.9 מיליון בתקופה המקבילה (אם כי יצוין כי בין הרבעון השני לשלישי השנה חלה ירידה קלה בהכנסות). שיעור הרווחיות הגולמית של החברה עמד על 27% והיא הפסידה 23 מיליון דולר.

המסחר במניית החברה היה תנודתי מאוד במהלך השנה האחרונה, עם עליות וירידות של כ-200% במהלך ימים או שבועות ספורים (התנודות היו כה גדולות שהחלה להתארגן תביעה ייצוגית של משקיעים). גם כעת היא נסחרת במחיר נמוך ב-40% ממחירה בדיוק לפני שנה, כ-8 סנטים.

חוות גידול ליד ים המלח

נמסטה השקיעה 2.5 מיליון שקל בחברת הקנאביס הישראלית קנביט ביוני האחרון, וכעת יוצאת איתה לשיתוף פעולה נרחב. קנביט עוד לא ייצרה קנאביס, אך היא מקווה לעשות זאת ב-2019, ונמסטה מעוניינת לקנות ממנה את התוצרת שלה, אם יותר היצוא, כפי שהיא רוכשת קנאביס מחברות אחרות. בנוסף תהיה קנביט שותפה עם נמסטה במיזם הקופי-שופס הרפואיים שלה. קנביט (לשעבר הון אחזקות) נסחרת לפי שווי של 93 מיליון שקל לאחר עלייה של כ-440% בערך המניה, בעקבות המיזוג לתוך הון אחזקות וגם השת"פ עם נמסטה.

את קנביט מנהל ירון רצון, לשעבר מנכ"ל רשת העיתונים "מסע אחר" ו"השירות הבולאי". יו"ר החברה הוא עמי ססלר, שמכהן גם כיו"ר בית ההשקעות פריוריטי שהוא גם בעל מניות בקנביט.

איך נוצר הקשר ביניכם לבין קנביט?

דולינג'ר: "אנחנו תמיד בוחנים הזדמנויות. הגעתי לביקור בישראל ובביקור בבית של עמי (ססלר, יו"ר קנביט, שהוא גם קרוב משפחה רחוק של דולינג'ר, אם כי אינו מוגדר כקרוב על פי חוקי ני"ע, ג' ו'), גיליתי במקרה לגמרי שגם הוא בתחום הזה.

"אני תמיד מאמין בקשר הבין-אישי מעל הכול. אני מעריך את הרקע של עמי בתחום ההשקעות (ססלר הוא יו"ר בית ההשקעות פריוריטי שהוא גם בעל מניות בקנביט) ואת הרקע של ירון ביחסים עם הממשלה. בנוסף לרקע הערכתי את הנחמדות שלהם. והנה, בששת החודשים מאז שהשקענו בהם, הם מקדמים את פעילותם וגם המניה עלתה, כך שנראה שזו הייתה החלטה נכונה. אני מאמין שהם יהיו פעילים עוד חודש וחצי עד חודשיים".

השקעתם בהם כי הערכתם שבקרוב יאושר היצוא?

"העסק הזה הוא לא ספרינט, אלא מרתון".

ברגע שיותר יצוא מישראל, האם ניתן יהיה לייבא לקנדה?

"כרגע לאף אחת מחברות הקנאביס הפעילות בקנדה אין אינטרס לייבא חומר מחברה מתחרה מחוץ למדינה, למרות המחסור הגדול בקנאביס בקנדה לעומת הביקוש. חברה כמונו, שמוכרת קנאביס אבל לא מגדלת אותו בעצמה, היא היחידה שיש לה אינטרס לייבא קנאביס לקנדה, ומנגד אין הרבה מקורות מחוץ לקנדה לקנאביס רפואי שגודל בתנאי חקלאות נאותים (GAP) ויוצר בתנאי ייצור נאותים (GMP) ועדיין מחירו הוא כזה שמשתלם לייבא אותו, וכל זאת במדינה שמתירה יצוא. אנחנו מקווים לייבא לראשונה קנאביס מאוסטרליה בעוד כמה שבועות, רק כדי ליצור את התקדים ולראות שזה אפשרי.

"לצערנו, בינתיים בנוסף למחסור בקנדה, ישנה גם בעיה שהחומר שנמכר באופן חוקי הוא לא טוב כמו החומר שאליו התרגלו מי שצרכו באופן לא חוקי. אני אמרתי לקנביט: עדיף שנתעכב קצת בגידול, אבל נוציא חומר שהוא הכי טוב שיש".

האם יש משהו ייחודי, מבדל, שזיהיתם בקנאביס ישראלי בכלל ושל קנביט בפרט?

"החווה של קנביט נמצאת חצי קילומטר מים המלח, כך שאולי החומר יספח מינרלים ייחודיים של האזור ויהיה בו משהו שאין בשום צמח אחר, אין לדעת. החברה מעסיקה חקלאים שמכירים היטב את הקרעקע הזו ואת יכולותיה. בנוסף, ההערכה היא שחווה זו תהיה פעילה 9 חודשים בשנה, בזכות מזג האוויר הנוח, וזה יכול להיות יתרון לחברה מבחינת המחיר שהיא תוכל להציע עבור התוצרת שלה".

קפה וסיגריה ועוגיות קנאביס

האם ניתן יהיה להערכתך לגבות פרמיה בשווקים בהם אתם פעילים, עבור מוצרי קנאביס שעברו ניסויים קליניים?

"מבחינתנו, זה לא יעבוד ככה. אני לא אומר לאף צרכן איזה מוצר קנאביס לצרוך, אני נותן לו לבחור. מה שכן, אני מאפשר לכל צרכן לתעד במדויק את החוויה שלו באמצעות האפליקציה שלו בעת הצריכה, והוא גם מספר לנו על עצמו, על תנאי הסביבה שלו ועל המצב או המחלה שהביאו אותו לצרוך את הקנאביס הזה מלכתחילה. את המידע הזה אני מזין לתוך מערכת מידע שאנחנו מפתחים עכשיו, ומנתח אותו באמצעות שיטות של בינה מלאכותית. המטרה היא שבפעם הבאה שיבוא אלי צרכן ויתאר לי מי הוא ומה מצבו, אני אוכל להפנות אותו לחומר ולשיטת ההולכה (עישון, בליעה, אידוי וכו', ג' ו') שיתנו לו את החוויה הכי נכונה עבורו".

אתה מאמין שמערכת כזו תוכל להתאים לכל מטופל בדיוק את הקנאביס שהוא צריך, טוב יותר מאשר ניסוי קליני שקובע כי 'החומר הזה נמצא יעיל יותר בממוצע עבור כל חולי הקרוהן'?

"בדיוק".

ההסכם שלכם עם קנביט הוא בלעדי?

"אנחנו תמיד נפנה אליהם ראשונים בכל מיזם שלנו, כי אני נוטה להם חסד על כך שהם לקחו גם סיכון איתנו, למשל במודל בתי הקפה החדש שלנו - הם אמרו 'כן' מיד".

איך בדיוק תיראה רשת בתי הקפה הללו? האם יעשנו בהם קנאביס רפואי?

"לא בתחילת הדרך. אנחנו מעוניינים להקים רשת בתי קפה שמגישה מזון בריא מחברות מקומיות. מי שיכנס יוכל לרכוש מאייד שלנו ולהזין אותו במוצרי ארומתרפיה, כלומר לא בקנאביס בשלב הזה. כולם יוכלו לגעת במוצרים שלנו ולבחון אותם. מי שיש לו רישיון לקנאביס רפואי יוכל לקבל בסניף הדרכה בעניין וגם להזמין מוצרים דרך אתר שניצור, שאנחנו מניחים שהם יהיו מוצרים של קנביט. בבית הקפה גם נתשאל צרכנים לגבי החוויות שלהם, עבור מאגר המידע שלנו. אנחנו נערוך במקום כנסים ואירועים שקשורים לתרבות הקנאביס ולתרבות בריאה. בעתיד אולי גם יתאפשר עישון בבתי הקפה האלה, ואולי נגיש גם מזון מועשר ב-CBD (הרכיב הלא ממסטל בקנאביס) אם הדבר יתאפשר".

אתה יכול לדמיין עולם שבו גם תרופות אחרות משווקות בבתי קפה מגניבים?

"המטרה שלנו היא לתת לצרכן הקנאביס תחושה שהוא הצטרף למועדון שבו אנחנו אחראים להפוך לו את החיים לכמה שיותר נעימים ונוחים, בין היתר כדי למנוע ממנו 'לעבור צד' למוצר לא חוקי".