נוני מוזס רוכש 34% ממניות קבוצת "ידיעות אחרונות" בבעלות בנק הפועלים

מקור מימון העסקה לא ידוע, אך עפ"י הערכות מדובר בתשלום של כ-270-300 מיליון שקל שישלם מוזס עבור המניות - מחיר המשקף לקבוצת "ידיעות אחרונות" שווי של כ-840 מיליון שקל

ארנון (נוני) מוזס / צילום: יוסי כהן
ארנון (נוני) מוזס / צילום: יוסי כהן

ארנון (נוני) מוזס מבצר את השליט דה-פקטו שלו בקבוצת "ידיעות אחרונות": ככל הידוע, מוזס, שמחזיק ב-24% ממניות "ידיעות אחרונות" וב-60% מזכויות ההצבעה בדירקטוריון הקבוצה, הגיע להבנות עם בנק הפועלים בדבר רכישת 34% ממניות קבוצת המדיה מידי הבנק, שמחזיק בשיעבוד על המניות מאז קריסתו של אליעזר פישמן שהחזיק בהן בעבר.

מקור מימון העסקה לא ידוע, אך על-פי הערכות מדובר בתשלום של כ-270-300 מיליון שקל שישלם מוזס עבור המניות. מחיר זה משקף לקבוצת "ידיעות אחרונות" שווי של כ-840 מיליון שקל.

ככל הידוע, לבית המשפט הוגשה בקשה חסויה בעניין זה, כשגורמים בשוק מעריכים כי אפשר שהמשא-ומתן על המניות בכלל מתנהל לא מול מוזס כי אם מול החברה - "ידיעות אחרונות". השלמת עסקה זו אינה ברורה מאליה ותלויה באישור בית המשפט והכנ"ר ואולי אף באישורים רגולטוריים נוספים.

במקביל, ככל הידוע, מוזס או "ידיעות אחרונות" עשויים לרכוש גם את המניות ב"ידיעות" שמשועבדות לבנק דיסקונט, שמהוות כ-8% ממניות "ידיעות", ושהיו בעבר בבעלות יורשי  דב יודקובסקי המנוח.

בדיסקונט סירבו להתייחס, ואילו מבנק הפועלים נמסר כי "כונס הנכסים פועל באופן עצמאי במסגרת מילוי תפקידו בכדי למצות את הפוטנציאל הכלכלי של הנכסים באחריותו. העסקה, אם תצא לפועל, מבוצעת תוך שקילת האלטרנטיבות העסקיות הקיימות בתנאי השוק הקיימים ובחסות בית המשפט".

אם וככל שהעסקאות הללו יושלמו, יחזיק מוזס, האיש ששולט בקבוצה שנים רבות, בכ-66% ממניותיה. נציין כי מרים נופך-מוזס מחזיקה ב-13% ממניות קבוצת המדיה, וג'ודי ניר-מוזס-שלום מחזיקה ב-12% נוספים.

המניות שמוזס או "ידיעות אחרונות" צפויים לרכוש עתה מכונסי הנכסים של המניות מטעם בנק הפועלים, עורכי הדין פיני רובין וירון אלכאווי, נרכשו לפני כשני עשורים על-ידי אליעזר פישמן, שבסופה של סדרת רכישות של מניות בקבוצת "ידיעות אחרונות" מידי משפחת מוזס, הגיע להחזקה של כ-34% ממניות הקבוצה. העסקאות נעשו לפי שווי גבוה מאוד של 700-800 מיליון דולר ומומנו על-ידי בנק הפועלים.

הגדלת נתחו של מוזס בכלל המניות אמורות לייצר לו ביטחון מפני הפיכה בתוך הבית מצד משפחת יודקובסקי במקרה שההמלצות להעמידו לדין יהפכו לכתב אישום. גם אם מבחינה רגולטורית מוזס ייאלץ לזוז מקדמת הבמה, השליטה במניות תאפשר לו לבחור מי יתפוס את מקומו וישאיר אותו מושך בחוטים.

נזכיר כי לפני שנתיים מכר מוזס את בית "ידיעות אחרונות" תמורת כ-400 מיליון שקל. מימון העסקה הנוכחית היא שאלה גדולה, וייתכן כי מוזס יבקש להשתמש ביתרת הסכום שנותרה ממכירת הבניין, ככל שנותרה.

גילוי מלא: אליעזר פישמן היה בעבר בעל השליטה ב"גלובס".