הסעדה | בלעדי

עוד סגירה של שוק אוכל: אחרי פחות משנה, שוק האוכל באושילנד בכפר-סבא סוגר את שעריו

בשוק שהקימה קבוצת בר דגים הושקעו כ-13 מיליון שקל, ופעלו בו כ-17 עסקי הסעדה שונים • בהנהלת הקניון כבר מצאו שוכר חדש שיפעיל את מתחם ההסעדה במקום • בשנה האחרונה נסגרו שוק רושטילד-אלנבי והשוק בנמל יפו

רק לפני שנה היזמים של שוק האוכל "אושי מרקט" בקניון אושילנד בכפר-סבא חגגו את השקתו במתחם שבפאתי העיר עם הרבה תקוות וחלומות לעתיד. כעת, כך נודע ל"גלובס", מתברר שהתקוות הללו היו מופרזות ולא קשורות למציאות שהובילה בתוך 12 חודשים בלבד לסגירתו של השוק.

היזמים של השוק, קבוצת בר דגים, קיוו להצליח בדיוק במקום שבו נכשלו לא מעט שוקי הסעדה אחרים כמו נמל יפו או אלנבי-רוטשילד שנסגרו. בשוק הושקעו כ-13 מיליון שקל, ופעלו בו כ-17 דוכנים ו-800 מקומות בשטח של כ-2,500 מ"ר.

בניגוד לשוקי אוכל אחרים, המודל של קבוצת בר דגים היה שונה - בשוק לא פעלו רשתות מובילות או שפים מוכרים, כי כל המסעדות, דוכני האוכל וגם השוק החקלאי הופעלו על-ידי בר דגים מתוך חשיבה לייעל את קניית חומרי הגלם באמצעות רכישה על-ידי ספק אחד. מדובר בקבוצת מסעדנים שמפעילים דוכני אוכל במתחמי הסעדה נוספים דוגמת שוק צפון ברמת החייל ובקניוני עזריאלי תל-אביב וראשונים. נציין שהמתחמים בעזריאלי וראשונים נסגרו גם הם.

מיקום בעייתי וקשיים בענף 

ההשקה של שוק האוכל התקיימה לפני שנה, אבל המתחם המקורי הוקם כבר לפני 3 שנים עם הבטחה גדולה להקים שוק אוכל נוצץ. אלא שהיה בלתי אפשר לשכנע בעלי עסקים להיכנס אליו, אולי בגלל המיקום ואולי בגלל הקשיים שחווים מתחמי ההסעדה במהלך השנים האחרונות.

בכל אופן, בהנהלת הקניון כבר מצאו שוכר חדש שיפעיל את מתחם ההסעדה במקום - חברת בופה כפר-סבא, שכבר הציבה שלטים לקראת הפתיחה העתידית. החברה החדשה צפויה, ככל הנראה, להפעיל במקום יריד של אוכל ביתי מוכן שיחליף את השוק.

בתגובה לפניית "גלובס" אישרו ב"אושי מרקט" את סגירת הפעילות, ומטעם אושילנד נמסר בתגובה: "השוק במתכונתו הישנה סיים את פעילותו, ובמקומו לאחר התאמות ועיצוב המתבצעים בימים אלה ייפתח מחדש מתחם אוכל עדכני בתקופה הקרובה. המתחם החדש יותאם הן למבקרי אושילנד והן לדיירי מתחם המשרדים הממוקם בימים אלה בצמידות לאושילנד".

הפך למקום שומם שמרחיק מבקרים 

מרכז הבידור והבילוי אושילנד הושק ביולי 2016. המרכז משתרע על שטח של כ-52 אלף מ"ר וכולל מתחם חנויות ומתחם בתי קולנוע של קבוצת גלובוס מקס. שוק האוכל שהוקם בו היה אמור להוות מוקד משיכה למבקרים במתחם, אלא שכעת נראה כי הוא הפך למקום שומם שרק מרחיק מבקרים.

לעתים נדמה כי שנה הפכה לאורך החיים הממוצע עבור שרידות שוק אוכל בישראל. בשנה שעברה נחשף ב"גלובס" כי שוק אלנבי-רוטשילד נקלע לקשיים תזרימיים ולבסוף נאלץ לסגור את שעריו לאחר שנת פעילות אחת בלבד, כשברקע חובות וסכסוך בין השותפים קובי טריביטש (50%), לשעבר מבעלי רשת טיב טעם; שלומי גבאי (25%), לשעבר מנכ"ל איקאה ישראל; ואריק אברמוביץ' (25%), בעלי מאסטר פוד, יבואנית הדגים והבשר.

בהמשך הגיש טריביטש בקשה לפשיטת רגל בעקבות חובות בסך 19 מיליון שקל שנוצרו מקריסת מתחם האוכל. כפי שנחשף ב"גלובס", בקרוב צפויה להיפתח במקום חנות של ענקית הספורט הצרפתית דקטלון.

אבל שוק אלנבי-רוטשילד אינו היחיד, שכן גם שוק האוכל שפעל בנמל יפו סגר את שעריו, וגם השווקים הקיימים מתמודדים עם מציאות מורכבת ותחלופה גבוהה של בעלי עסקים.