לאחר קריסת הסדר החוב: ביג ומגה אור בוחנות רכישה משותפת של השליטה באפריקה נכסים

מניות השליטה בחברת הנדל"ן הפועלת בישראל, ארה"ב ואירופה הן הנכס המרכזי של אפריקה ישראל, בשווי של כ-1.46 מיליארד שקל • לעסקה המתהווה יגויסו כנראה משקיעים נוספים, ובהם גופים מוסדיים, עקב היקפה העצום עבור ביג ומגה אור

האחים רוני ויהודה נפתלי, בעלי השליטה בביג / צילום: תמר מצפי
האחים רוני ויהודה נפתלי, בעלי השליטה בביג / צילום: תמר מצפי

שתיים מחברות הנדל"ן המניב הבולטות בבורסה בת"א - ביג  ומגה אור , החלו לבחון במשותף את האפשרות של רכישת מניות השליטה בחברת אפריקה נכסים , חברת ענק שלישית הנמצאת כיום על המדף, בעקבות קריסת הסדר החוב של החברה האם אפריקה ישראל למול המשקיע מוטי בן משה. לעסקה המתהווה יגויסו כנראה משקיעים נוספים, ובהם גופים מוסדיים, עקב היקפה העצום עבור ביג ומגה אור.

אפריקה נכסים נסחרה היום בבורסה בעלייה של כ-6% לשווי של 2.6 מיליארד שקל, כך ששווי מניות השליטה (55.9%) בה, שמוחזקות כיום בידי אפריקה ישראל, עומד כעת על כ-1.46 מיליארד שקל. מגה אור נסחרה היום לפי שווי של 1.37 מיליארד שקל, ואילו שוויה של ביג הוא כ-3 מיליארד שקל, כך שטרם נקבע סופית כיצד תבוצע העסקה ובאיזה אופן היא תמומן.

בשבוע הבא יתקיים דיון בנושא הסדר החוב של אפריקה ישראל באולמו של נשיא בית המשפט המחוזי בת"א, השופט איתן אורנשטיין, ושם עשויות שתי החברות להציג את הצעת הרכישה שלהן. במסגרת הסדר החוב של אפריקה ישראל, היא הייתה אמורה למכור את מניות השליטה באפריקה נכסים לידי אלון רבוע כחול תמורת 1.29 מיליארד שקל במזומן ובתוספת אופציות לתשלום נוסף של עד 300 מיל יון שקל, אולם מאז עלה שווי החברה בבורסה, וכעת יידרשו הרוכשים החדשים להציע סכום כסף גבוה יותר. מביג וממגה אור לא נמסרה היום תגובה לשאלות בנושא.

הפעילות במזרח אירופה עשויה לקרוץ לביג

ביג עוסקת בייזום והפעלה של מרכזים מסחריים בישראל, ארה"ב וסרביה, בעוד שמגה אור פועלת רק בישראל בייזום והשכרה של מרכזים מסחריים ולוגיסטיים. שתי החברות יכולות למצוא עניין בפעילות הישראלית של אפריקה נכסים, שכוללת בעיקר משרדים להשכרה, בעוד שפעילות הנדל"ן שלה במזרח אירופה (שמבוצעת בידי החברה הבת אפי אירופה) מושכת כנראה בעיקר את ביג, שכבר פועלת כאמור בסרביה. מניות השליטה באפריקה נכסים הן הנכס המרכזי של אפריקה ישראל, ומכירתן תאפשר לה לפרוע כ-45% מהחוב למחזיקי האג"ח, שעומד על כ-3.3 מיליארד שקל.

מגה אור, שבשליטת צחי נחמיאס (45.4%), מחזיקה ב-37 נכסים מניבים בני כ-405 אלף מ"ר, ובהם שבעה מרכזים מסחריים המוחזקים בשותפות עם ביג. את תשעת החודשים הראשונים של 2018 סיימה מגה אור עם צמיחה של 21% ב-NOI (רווח מפעילות השכרה לפני פחת והפחתות) ל-99 מיליון שקל, וצמיחה של 30% ב-FFO (תזרים שוטף מפעילות) הריאלי ל-58 מיליון שקל. הרווח הנקי המיוחס לבעלי המניות ירד בתקופה זו בכ-0.5% ל-97.5 מיליון שקל, אולם ההון העצמי המיוחס לבעלי המניות צמח בתוך שנה ב-28%, והסתכם בסוף ספטמבר ב-884 מיליון שקל.

ביג, שנשלטת בידי האחים יהודה ורוני נפתלי (62.5%), היא חברה גדולה בהרבה שמציגה הון עצמי המיוחס לבעלי מניותיה של 3.3 מיליארד שקל. את תשעת החודשים הראשונים של 2018 היא סיימה עם עלייה של 11.6% בהכנסות ל-480 מיליון שקל, אולם גם עם נפילה של 66% ברווח הנקי המיוחס לבעלי המניות ל-106 מיליון שקל, וזאת עקב מחיקות בשווי הנדל"ן שבבעלותה (לעומת עליית שווי נדל"ן בתקופה המקבילה ב-2017).