אפקט הקנאביס: מניית אינטרקיור הובילה קפיצה של 25% במדד הביומד מתחילת השנה

אינטרקיור, שמשקלה במדד כ-10%, זינקה מתחילת השנה בכ-140% • למרות גל העליות האחרון, בחישוב של חמש שנים לאחור מציג מדד הביומד צניחה של כ-70% • מדיגוס, תמדא ופנטזי מצטרפות לטרנד הקנאביס הלוהט

מניות קנאביס
מניות קנאביס

פתיחתה של 2019 מסתמנת אמנם כחיובית באופן רוחבי בשוק ההון המקומי, אבל מעל כולן בולטות "מניות הקנאביס", עם זינוקים דו-ספרתיים ותלת-ספרתיים, ובראשן הרודיום השקעות (175%), אינטרקיור  (145%), יו ניבו  ומדיקל קומפרישן (130%), קנאשור  וקנביט-ש  (90%-95%), וגם וויטסמוק  (75%).

אחרי תקופה ארוכה של עליות, בלטו היום מניות הסקטור בצד השלילי של המסחר, עם ירידות של כ-10% במניות אינטרקיור, וויטסמוק, יו ניבו וטוגדר , וצניחה של כ-20% במניית הרודיום השק קעות, כל זאת במחזורי מסחר גדולים.

מי שנהנה מהעליות הפנומנליות של מניות הסקטור הבוסרי בבורסה הוא מדד מניות הביומד, שרשם זינוק של כ-25% מתחילת 2019 עד כה, תקופה של חודש וחצי בלבד, בפער ניכר מהעליות ביתר מדדי הבורסה בתקופה זו. משקלה של אינטרקיור במדד הוא הגדול ביותר, בשיעור של 10.5%, ונוסף עליה תומך בכיוון החיובי של המדד גם זינוק של כ-40% במניית טוגדר מתחילת השנה (משקלה 1.75% מהמדד).

מדד הביומד מציג ירידה
 מדד הביומד מציג ירידה

היום הייתה זו מניית מדיגוס  (במשקל של פחות מ-1% מהמדד) שבלטה בצד החיובי של המדד, עם קפיצה של כ-10%-15% בעקבות הודעתה על בחינת אפשרות להיכנס לפעילות בתחום הלוהט, שהשלימה לה טיפוס של כ-20%-25% מתחילת השנה.

לצד אלה, מניות חברות ביומד רבות נהנות מעליות דו-ספרתיות חדות מתחילת השנה, בטווח של כ-40%-90%, בהתאם למגמת הסקטור בחו"ל, וכן על רקע עדכונים בנוגע לפעילות של חלקן. בין הבולטות בעליות נמנות אייסקיור מדיקל, כיטוב פארמה, אליום מדיקל, קומפיוגן, רדהיל, פרוטליקס, קדימהסטם, בונוס ביוגרופ וביו ויו.

שלוש "מניות הדגל" של מדד הביומד, טבע, פריגו ואופקו, הנכללות גם במדד ת"א 35, מציגות מגמות סותרות מתחילת השנה - כשבצד השלילי אופקו איבדה כ-8%, לעומתה פריגו טיפסה בכ-20%, ואילו טבע מציגה עלייה של כ-10% אחרי צניחה של כ-8% שרשמה אתמול בעקבות פרסום תחזיות מאכזבות ל-2019.

העליות שמציג מדד הביומד מתחילת השנה מהוות שינוי כיוון חד עבור מי שנחשב המדד הגרוע ביותר בבורסה כבר שנים ארוכות. בסיכומה של 2018 היה המדד בעל הביצועים הגרועים ביותר בבורסה, עם צניחה שנתית של 26% אחרי שסבל במיוחד בגל הירידות שנרשם בדצמבר, והמגמה השלילית מאשתקד המשיכה ירידה של 17% ב-2017. כך, למרות גל העליות האחרון, שנה אחורה התשואה עליו עדיין שלילית, בשיעור של כ-8%-9%, וחמש שנים אחורה מציג מדד הביומד צניחה של כ-70%.

שלדים נוספים מצטרפים לתחום

ובינתיים מצטרפות עוד ועוד שלדים בורסאיים לתחום הקנאביס. היום דיווח השלד תמדא על כוונתו למזג לתוכו את חברת RCK, העוסקת בתחום הקנאביס הרפואי אך בנדבך ייחודי בו - פיתוח וריבוי שתילי הצמח לפני השתילה. RCK הוקמה בקיבוץ רוחמה והיא בבעלות חלקית של הקיבוץ יחד עם משקיע פרטי ועם גנטיקאי הצמחים ד"ר נועם צ'כנובסקי. בעקבות ההודעה, מניית תמדא, הנכללת ברשימת השימור של הבורסה, הכפילה את ערכה במחזור מסחר זעום.

רפורמת הקנאביס החדשה בישראל, הובילה לפיצול של העיסוק בקנאביס לארבעה: ריבוי, גידול, עיבוד והפצה. ל-RCK יש בעיקרון אישורים לכל שרשרת הערך, אולם תחילה תתמחה בריבוי, במטרה לספק שתילים ייחודיים לכל מגדלי הקנאביס בישראל. החברה מתמחה בפיתוח יכולת זו זה כשנתיים. לכל חברות הקנאביס הוותיקות, וגם לחלק מן החדשות, יש רישיונות לריבוי. לחברות הוותיקות יש גם שתילים שפותחו על-ידיהן ועברו תיקוף משמעותי מול השוק.

ל-RCK יש אישור לייצור שתילים של כ-60 זנים שונים, ועוד כ-13 זנים המתאימים לשימוש כקנאביס רפואי. בכוונתה להתחיל בפעילות מסחרית ברבעון השני של 2019. החברה מסרה כי היא תוכל לייצר במתקן שלה פי ארבעה מהדרישה בישראל כיום (מתוך מחשבה כי השוק ימשיך לצמוח). כיום אין אישור לייצא זני קנאביס מישראל, אלא רק את המוצר הסופי. לייבא, לעומת זאת, מותר.

חברת פנטזי נטוורק דיווחה על חתימת הסכם מייסדים בקשר עם הקמת חברה משותפת לפיתוח זנים בצמח הקנאביס, בהמשך לדיווח שלה בנושא מדצמבר 2018. מנייתה נסחרה היום בעליות קלות, אחרי קפיצה של כ-40% שהיא מציגה מתחילת השנה.