חברות משעות את הפרסום ביוטיוב בעקבות דיווח על תכנים פדופיליים בפלטפורמה

בין החברות - נסטלה ויצרנית המשחק "פורטנייט", Epic Games, שאישרו כי השעו את הפרסום ביוטיוב; ומקדונלד'ס שסירבה להגיב לפרסום

יוטיוב / צילום: Shutterstock
יוטיוב / צילום: Shutterstock

סרטון ביוטיוב שמדגים כי תוכן פדופילי נמצא בתגובות בפלטפורמה הביא לכך שחברות גדולות משעות כעת את הפרסום שלהן ביוטיוב, כך לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל. בין החברות - נסטלה ויצרנית המשחק "פורטנייט", Epic Games, שאישרו כי השעו את הפרסום ביוטיוב, ומקדונלד'ס שסירבה להגיב לפרסום.

בסרטון שפרסם היוטיובר מאט ווטסון ביום ראשון, ושהגיע כמעט ל-2 מיליון צפיות עד כה, הוא הדגים כיצד ניתן להגיע בקלות לתכנים פדופיליים ביוטיוב. ווטסון פתח חשבון חדש כדי שהיסטוריית הצפייה שלו לא תילקח בחשבון ע"י אלגוריתם ההמלצות של יוטיוב. הוא החל בחיפוש סרטונים בהן נשים מודדות בגדי ים, והראה כיצד תוך מספר קליקים בודדים על סרטונים שהומלצו לו ע"י האלגוריתם בלבד, הגיע לסרטונים בהם נראות ילדות קטנות. תוכן הסרטונים עצמם אמנם היה תמים, אך ווטסון הראה כי בתגובות משתמשים אחרים מחמיאים לילדות בצורה לא נאותה, ומפרסמים "timestamps" - לינקים לסרטונים שחותכים קטע מסוים מהסרטון שפורסם, שבהם הודגשו קטעים המציגים את הילדות באופן שיש בו רמיזה מינית. ווטסון הדגים שמהרגע בו המשתמש מגיע לסרטון בו נראות ילדות, אלגוריתם ההמלצות מקדם עבורו אך ורק סרטונים נוספים כאלה. זאת בנוסף לעובדה כי התגובות לסרטונים או סרטוני ה-timestamps לא הוסרו מהפלטפורמה. הוא כינה את המצב הזה "חור תולעת" בתוך יוטיוב וטען כי בגלל שהחברה מעודדת צריכת תכנים כאלה, ייתכן שלא ייצור עוד סרטונים בפלטפורמה.

מבחינת חברות מסחריות, הצבה של מודעה לחברה לצד סרטון כזה היא בעייתית שכן הן אינן רוצות להיות מקושרות עם תכנים כאלה. מחברת Epic Games למשל נמסר לוול סטריט ג'ורנל כי "פנינו ליוטיוב דרך סוכנות הפרסום שלנו כדי להבין מה הפעולות שיעשו בחברה כדי להפסיק הופעת תכנים כאלה בשירות".

יוטיוב היא בבעלות גוגל ולפי הדיווח, בכירים בחברת האם של גוגל, אלפבית, ביצעו שיחת ועידה עם מפרסמים ביום רביעי בה ניסו להרגיע את הרוחות ואמרו כי החברה תפרסם הגבלות חדשות בפלטפורמה תוך 24 שעות. פרסום הוא מנוע ההכנסות העיקרי של גוגל, ולכן יש חשיבות גדולה לשימור המפרסמים בפלטפורמה.

מיוטיוב נמסר לוול סטריט ג'ורנל כי הם פעלו מיידית לאחר שהפנו את תשומת ליבם לסרטונים מסוג זה, הסירו תגובות שהפרו את מדיניות החברה שאוסרת על תכנים שמבצעים סקסואליזציה בילדים ואף מחקו חשבונות של משתמשים. עוד נמסר כי מפרסמים שילמו פחות מ-8,000 דולר על מודעות שמוקמו לצד הסרטונים המדוברים בשישים הימים האחרונים, וכי החברות שמודעותיהן פורסמו לצידם יקבלו החזר כספי. בחברה סירבו לציין את שמות החברות.

זו לא הפעם הראשונה שיוטיוב מסתבכת עם מפרסמים בעקבות תכנים בפלטפורמה - ב-2017, מפר חברות גדולות הפסיקו לפרסם ביוטיוב לאחר שגילו שפרסומות שלהם הופיעו לצד תכנים קיצוניים או גזעניים. בעקבות זאת, גוגל הוסיפה לפלטפורמה יותר בודקי תוכן, ושיפרה את הטכנולוגיה לזיהוי תכנים שעוברים על מדיניות האתר, מה שגרם לאותם מותגים לחזור ולפרסם בפלטפורמה. כשעלו בעבר ביקורות על תוכן פדופילי ביוטיוב, החברה החלה לשתף פעולה עם רשויות חוק וארגוני מומחים כדי להתמודד עם הבעיה.