תובע מחוזי: על אובר לא תוטל אחריות לתאונה בה רכב אוטונומי דרס הולכת רגל

מדובר בתאונה שאירעה באריזונה בשנה שעברה, בה רכב אוטונומי של אובר דרס למוות הולכת רגל • התובע המחוזי קבע כי "אין בסיס להטיל אחריות פלילית" על אובר • לעומת זאת, הנהגת ששהתה ברכב בזמן התאונה התבקשה להתייצב במשורה להמשך חקירה

מכוניות אוטונומיות של אובר / צילום: רויטרס
מכוניות אוטונומיות של אובר / צילום: רויטרס

על אובר לא תוטל אחריות פלילית לתאונת דרכים באריזונה בשנה שעברה, בה רכב אוטונומי של החברה הרג הולכת רגל - כך קבע התובע המחוזי של מחוז יוואפיי באריזונה, לפי דיווח של רויטרס.

התובע פרסם מכתב פתוח לציבור, בו נכתב כי "אין בסיס להטיל אחריות פלילית" על אובר, ולא סיפק הסברים נוספים להחלטה. לעומת זאת, הנהגת ששהתה ברכב בזמן התאונה, רפאלה ווסקז, מתבקשת להתייצב במשטרת העיר טמפה להמשך חקירה.

התאונה התרחשה בחודש מרץ 2018, ונהרגה בה הולכת הרגל איליין הרצברג בת ה-49. התאונה קרתה במהלך נסיעת אימון של אחד מהרכבים האוטונומיים של אובר. בנסיעות האימון נוכח נהג אנושי לצורך גיבוי, ומדוח של המשטרה מיוני עלה כי הנהגת וסקז עלולה להיות מואשמת בהריגה. המשטרה אף אמרה בעבר כי וסקז לא הסתכלה על הכביש לפני התאונה, אלא צפתה בפרק של תוכנית הריאליטי "דה ווייס" בטלפון שלה. בנוסף למשטרת יוואפיי, המקרה עדיין נמצא בחקירה של סוכנויות פדרליות כמו המועצה הלאומית לבטיחות בתעבורה.

אובר ניצבת גם במרכזן של תביעות נוספות בנושאים שונים, שהיא מנסה לפתור לקראת הנפקתה המצופה השנה, ומסקנות התובע לפיהן אינה אחראית לתאונה מיטיבות איתה. למרות זאת, ההחלטה כי האשמה אולי תוטל על וסקז בלבד עומדת בסתירה לעדויות שעלו אחרי התאונה, של נהגים לשעבר בתכנית, לפיהן התנאים שאובר קבעה הקשו עליהם להישאר מרוכזים ברכב, בהם הצבת נהג אחד בלבד ברכב, שינוי ממדיניות קודמת בה היו בכל רכב שני נהגים. עוד פורסם בעבר כי גם מנהל לשעבר ביחידת הרכב האוטונומי הזהיר את החברה לפני התאונה שהנהגים אינם מוכשרים כראוי לעבודה, וגם שהתוכנה בה נעשה שימוש אינה בטיחותית מספיק.

בעקבות התאונה, רשויות באריזונה מנעו מאובר להמשיך לאמן את המכוניות האוטונומיות שלה במדינה, והחברה אף הפסיקה מיוזמתה את תכנית אימון המכונית האוטונומית שלה גם במקומות אחרים. בדצמבר, אובר חזרה לאימון מצומצם של הרכבים בעיר פיטסבורג בפנסילבניה בלבד, ולא חזרה לבחון אותם גם בסן פרנסיסקו וטורונטו, בהן הרכבים פעלו קודם לכן. התכנית המחודשת בפיטסבורג מגבילה את הרכבים לאיזור מצומצם בו הם מורשים לנהוג במזג אוויר נוח בלבד. בנוסף, החברה שינתה את מדיניותה לאחר התאונה ובוחנת כעת את המכוניות עם שני נהגי גיבוי, ואף אמרה בשנה שעברה ששיפרה את תוכנת הנהיגה האוטונומית שלה.