פייגלין סחף את נתניהו, וזו רק ההתחלה: כך הפכה הלגליזציה של הקנאביס לסחורה החמה של הבחירות

ראש הממשלה מנסה לקפוץ על הטרנד ורומז שיבחן לגליזציה • בכך הצטרף נתניהו למשה פייגלין שהפך את הנושא לדגל העיקרי של מפלגתו, למפלגות העבודה ומרצ שהודיעו כי הן בעד הלגליזציה, ולכחלון ואורלי לוי-אבקסיס שגם הם התייחסו לנושא • מה הסיכוי שזה באמת יקרה?

בנימין נתניהו, משה פייגלין / צילום: הליכוד, אמיר מאירי
בנימין נתניהו, משה פייגלין / צילום: הליכוד, אמיר מאירי

משה פייגלין, יו"ר מפלגת "זהות" חיפש ומצא את הלגיטימציה למפלגתו ולדגל העיקרי שלה, הלגליזציה לסמים הקלים. במקביל, ראש הממשלה נתניהו הבין זאת, וקיים אתמול (ב') בערוץ הפרטי שלו, "הליכוד טי וי" בפייסבוק, אירוע שאלות ותשובות ואחת מהשאלות עסקה בלגליזציה: "אשמח לשמוע התייחסות לגבי נושא הקנאביס והלגליזציה". 

תשובת נתניהו: "אני הובלתי כמה שינויים בתחום הזה. הגדלנו את השימוש של הקנאביס הרפואי, הבאנו את ישראל לאחת הרמות הגבוהות בעולם. אמרו לי שיש שוק עולמי אז אפשרתי למגדלים לגדל את זה ולהפוך את זה לענף ייצוא משמעותי של מדינת ישראל. עכשיו אני בודק את השאלה שהעלית, אתן לך תשובה בקרוב. ההמשך ייבדק, ייתכן שיבוא גם".

למה פתאום כולם מדברים על לגליציה?

ראשית, יתכן וזו שאלה מוזמנת, אפילו סביר להניח שכך היה. אם כן, מדוע נתניהו החש טוב יותר מכולם את הלכי הרוחות בציבור, מבין שהאהדה לפייגלין המובעת בסקרים האחרונים, לא נובעת מהמצע הימני עמוק שלו, אי שם בין סמוטריץ' לבן-גביר. אלא מהקו הליברלי הבולט ובראש הלגליזציה של הקנאביס.

מצע פייגלין מקדיש לכך חלק שלם הקרוי, "הפסקת רדיפת צרכני הקנאביס". וההסבר:

"'זהות' מאמינה שאין שום הצדקה להתייחס למאות אלפי צרכני קנאביס - שאינו סם ממכר יותר משאר חומרים חוקיים אחרים - שאינם פוגעים באיש, כאל עבריינים. מעבר למשאבים הרבים שהמשטרה משקיעה כדי לאכוף את מדיניות הפללת צרכני קנאביס, "זהות" רואה בחומרה את המציאות שבה למשטרת ישראל יש יכולת לאיים בפתיחת תיק פלילי על ציבור גדול כל כך, שכאמור אינו פוגע באחרים. המפלגה מציעה כללים ללגליזציה ובהם: השימוש בקנאביס ובמרכיביו, גידולם באופן לא מסחרי, החזקתם או רכישתם - יהיו מותרים על פי החוק. גיל הרכישה המותר יהיה 21, יחול איסור על מכירה במקומות בילוי ומי שירצה למכור קנאביס יזדקק לרישיון".

אם הופכים את התמיכה בסקרים למספרים מדובר לכל הפחות בכ-120 אלף איש. כ-50 אלף מתוכם ואולי יותר, תומכי הלגליזציה שהצביעו "עלה ירוק" בעבר, מפלגה שהחליטה לא לרוץ הפעם, מספר שכנראה גדול יותר שכן בקרב הצעירים והמצביעים החדשים יש אהדה גדולה יותר ללגליזציה. אליהם אפשר להוסיף את צרכני הקנאביס הרפואי ומשפחותיהם הסובלים מביורוקרטיה קשה של משרד הבריאות.

לכך בדיוק מתייחס נתניהו בתשובתו. הגדלת השימוש בקנאביס רפואי טענה נכונה אמנם אך מתעלמת מהקשיים הרבים בדרך ומאחריותו של נתניהו, שר הבריאות לקשיים הללו.

קרב בין נתניהו ופייגלין על קולות המבקשים חירות בשאיפתם לסמים קלים?

את תשובתו של נתניהו ניתן לפרש בכמה אופנים - האחד הברור, נתניהו רואה זליגה של קולות ימין לפייגלין בשמה של הלגליזציה ומבקש להבהיר כי גם הוא שם ורק הוא יחליט אם תהיה או לא לגליזציה. אפשר להבין זאת גם הפוך, נתניהו רואה את פייגלין הימני מאוד כאמור, כבן ברית פוטנציאלי לקואליציה. מכיוון ש"זהות" נוטלת ככל הנראה את רוב הקולות דווקא ממחנה המרכז שמאל - התל אביבים המבקשים חירות בשאיפתם לסמים קלים - הוא דווקא מעודד אותו בכך שהופך את נושא הלגליזציה לגיטימי ומהותי בשיח הפוליטי של הבחירות.

את הניתוח הזה מחזקות מפלגות השמאל, העבודה ומרץ, שמיהרו וטרחו להדגיש ולהודיע כי גם הן בעד הלגליזציה ואפילו חשבו כך לפני "זהות". גם מפלגות המרכז הקטנות בחשו בקדירה - משה כחלון הודיע כי יפעל לביטול הרישום הפלילי למי שעישן בעבר קנאביס. אורלי לוי-אבוקסיס הודיעה שכשרת בריאות היא תפעל לייעול חלוקת הקנאביס הרפואי.

בניגוד לנתניהו, בצלאל סמוטריץ' דווקא רואה בפייגלין איום אלקטורלי ולכן מעדיף לתקוף אותו כך היום בראיון לרדיו גלי ישראל: "פייגלין הוא אדם חסר אחריות, הוא מגלומן שמשחק אותה "סטיב ג'ובס" נחמד. אם הוא אומר שהתנאי שלו להיכנס לממשלה זה להציף את רחובות ישראל בסמים (אין דבר כזה סמים קלים), אז כל עוד זה תלוי בי, הוא לא יכנס לממשלה".

פייגלין עשה את שלו עוד בטרם קיבל קול אמיתי אחד בקלפי, ארבעת השבועות שנותרו עד הבחירות יראו האם הגיע לשיא מוקדם מדי, או שהגל הנוכחי ימשיך עד לקלפי. לא מעט מזה תלוי בנתניהו ובהתייחסותו לנושא. גם מן הסתם במשטרת ישראל יש מי שיאמר כי מבצע המעצרים שהתקיים היום (ג') נגד יזמי הטלגראס, העניק לפייגלין את הדחיפה הנחוצה אל מעל אחוז החסימה.