אילן ישועה | בלעדי

רשת 13 שוב מנהלת משא-ומתן לרכישת אתר וואלה; אילן ישועה בדרך החוצה?

אתר וואלה הפסיד 93 מיליון שקל תוך 3 שנים • השאלה הגדולה: האם קבוצת בזק תוריד את המחיר? • הערכות: מנכ"ל וואלה אילן ישועה יסיים את תפקידו בקרוב

מנכ"ל וואלה, אילן ישועה / צילום: שלומי יוסף
מנכ"ל וואלה, אילן ישועה / צילום: שלומי יוסף

רשת 13 חידשה את המגעים לרכישת אתר וואלה - כך נודע ל"גלובס". הצדדים נפגשו מספר פעמים, אך עדיין יש ביניהם פערים גדולים, ולכן אין ודאות שהעסקה תצא לפועל. בחודש יוני 2018 פרסמנו כאן כי בזק שוקלת למכור את ההחזקה שלה (100%) באתר וואלה תמורת יותר מ-200 מיליון שקל.

שתי החברות עברו בתקופה האחרונה טלטלה מהותית. רשת התמזגה עם ערוץ עשר ועברה לשדר באפיק 13, במקביל לשינוי בזהות בעלי השליטה. השם של וואלה השתרבב לתיק 4000. על-פי החשד, ראש הממשלה בנימין נתניהו ניהל מערכת יחסים שוחדית עם שאול אלוביץ, בעל השליטה בבזק לשעבר, על-מנת להשפיע על הסיקור שמקבלים נתניהו ורעייתו. נתניהו ואלוביץ מכחישים את החשדות.

וואלה נמצאת על המדף כבר כמעט שנה, והיא אף נעזרת בשירותי של בנק ההשקעות וליו בייס. המנכ"ל אילן ישועה ניסה לקדם את המכירה ונפגש בעבר עם גופי תקשורת בהם רשת (לפני המיזוג עם ערוץ עשר) וגם עם קבוצת RGE, ששלטה באותו הזמן בערוץ עשר. ישועה נפגש גם עם אלי עזור ששולט בין השאר ב"מעריב" וגם עם נציגים של ישראל היום.

עסקה בין וואלה לבין גוף תוכן בעל מותג חזק עם נוכחות מצומצמת באונליין יכולה לתרום לשני הצדדים. גוף התוכן ירוויח את הטראפיק של וואלה וייהנה גם מהיכולת של החברה להפיק תכנים, בעיקר וידאו.

בחודשים האחרונים שוק המדיה עבר טלטלה דרמטית. ערוץ עשר ורשת התמזגו, ומי שמובילים את הגוף הממוזג הם קבוצת RGE והמנכ"ל יוסי ורשבסקי. לרשת יש אמנם אתר אינטרנט, אך היא סובלת מנחיתות בתחום הזה בהשוואה למאקו, אתר האינטרנט של קשת 12. קשת השקיעה בהקמת מאקו מיליוני דולרים, אך כיום הוא מייצר לה הכנסות ובנוסף מאפשר לה לקדם את התכנים של קשת.

גורמים ברשת אמרו בעבר כי יסתפקו באתר שאליו יועלו התכנים הטלוויזיוניים של החברה, אולם נראה כי גם שם מבינים שרשת תתקשה לתפקד ללא זרוע אינטרנטית חזקה.

המצב הכלכלי של רשת לא יאפשר לה להשלים את העסקה ללא הזרמת הון מהותית מצד בעלי המניות. רשת מתמודדת בימים אלה עם מצוקה תזרימית קשה שנובעת מהאסטרטגיה הניהולית של החברה לפני המיזוג. רשת הציעה למשרדי הפרסום להקדים את התשלום, תמורת הנחות מהותיות. רשת עשתה שימוש בחלק מהכסף לטובת הצרכים השוטפים, וכעת היא מתמודדת עם "פער" של מיליוני דולרים שצפוי ללוות את הערוץ בתקופה הקרובה.

בשלב הזה בעלי המניות של כסף אינם מזרימים כסף לחברה, ורשת "מגלגלת" את הקושי אל חברות המדיה. רשת העלתה את מחירי הפרסום, בשיעור של כ-20%. בנוסף, רשת הרעה את תנאי התשלום של משרדי הפרסום. התשלום שהתקבל בעבר ב"שוטף פלוס 60" ולפעמים יותר - צומצם ל"שוטף פלוס 30".

משרדי המדיה, שבעבר לא היססו לצאת למאבקים מול ערוצי הטלוויזיה, מבינים את השינוי ומקבלים אותו בצורה רגועה יחסית.

שני הצדדים מגיעים אל העסקה כשהם במצב מאתגר, וסביר שתהיה לכך השלכות על היתכנות העסקה וגם על תג המחיר. וואלה קיוותה להפוך לאתר חדשות טלוויזיוני שיתחרה ביצרני חדשות מסורתיים. לצורך כך החברה השקיעה מיליוני דולרים בהקמת אולפנים משוכללים ובגיוס טאלנטים בולטים, לרבות יעקב אילון.

החשיפה של תיק 4000 והקריסה הכלכלית של שאול אלוביץ השפיעו על הפעילות של וואלה וקטעו את הכוונה להקים סוכנות דאטה משותפת לכל החברות בקבוצת בזק. מעבר לכך, וואלה מתמודדת עם הקשיים שמהם סובלים כל הפאבלישרים בישראל - שנובעים מכך שתקציבי פרסום מהותיים מועברים אל פייסבוק וגוגל.

וואלה היא חברה פרטית, אך ניתן לקבל מידע חלקי על מצבה העגום מדוחות בזק. וואלה, שמנוהלת על-ידי אילן ישועה, הפסידה אשתקד 44 מיליון שקל, וההפסד שלה במהלך 3 השנים האחרונות הסתכם ב-93 מיליון שקל. קבוצת בזק סיפקה תחזית פסימית גם לגבי העתיד של וואלה והעריכה כי החברה תייצר תזרים מזומנים שלילי ב-5 השנים הקרובות. 

הפסדי וואלה בשנים האחרונות
 הפסדי וואלה בשנים האחרונות

בחודשים האחרונים הפכה וואלה לארגון רזה - היא פיטרה עובדים רבים והפסיקה לשדר חדשות וידאו. בנוסף החלה החברה להשכיר את האולפנים שלה לחברות הפקה.

גם אם המעמד של וואלה כאתר חדשות מוביל נשחק, בין השאר בגלל החשיפה של תיק 4000, יש לה עדיין שורה של נכסים מהותיים, בהם אפליקציות, כתובות מייל, קהילות וקהלים שיכולים לשמש את רשת. אם וואלה לא תמצא קונה בעתיד, היא עלולה להיקלע לקשיים. אם מוסיפים לכך את ההערכה שאילן ישועה יסיים את תפקידו בחודשים הקרובים, מגיעים למסקנה שימיה של וואלה כחברה עצמאית קרובים לקיצם. 

וואלה: "שלבים ראשוניים בלבד"

רשת בחרה שלא להגיב לידיעה. את תגובתו של אילן ישועה לא ניתן היה להשיג עד למועד הפרסום. 

מוואלה נמסר בתגובה: "לגבי רשת - מבלי להתייחס ספציפית לרשת, מספר גופים הביעו לאחרונה עניין באפשרות רכישה של וואלה, אולם מדובר בשלבים ראשוניים בלבד.

"לגבי תהליכים בחברה - אכן החברה עברה התייעלות תפעולית שהסתיימה לפני מספר חודשים. ההנהלה ייצבה את החברה, והיא כמעט ולא שורפת עוד מזומנים. לצד ההתייעלות התפעולית, ההנהלה הובילה בהצלחה מספר עסקאות פרסום ארוכות-טווח בהיקף משמעותי, והדבר סייע מאוד לייצוב החברה הן בטווח מיידי והן בטווח הארוך. כשדנים בפרמטרים הפיננסיים השונים הקשורים לביצועי החברה, יש לציין כי וואלה היא אולי גוף המדיה היחיד בישראל שמתקיים זה שנים רבות ללא הזרמות בעלים - לחברה אין חוב לבעלים או לבנקים או לכל גוף אחר. יתר על כן, כל ההשקעות בשנים האחרונים בוצעו ממקורות החברה. כיום יש לחברה קופת מזומנים של כמה עשרות מליוני שקלים, ולאור ההתייעלות ועסקאות הפרסום שהוזכרו, היא כמעט ולא שורפת מזומנים. 

"לגבי האולפנים - האולפנים מהווים נדבך חשוב מאוד בהפיכת וואלה לאתר חדשות מוביל וכן תורמים מהותית להכנסות וואלה מווידאו ומתוכן שיווקי. לצד זה החברה פועלת מזה מספר שנים להפיכתם למרכז רווח, ובהתאם הם אכן מושכרים לגופי הפקה שונים.

"באשר לאסטרטגיה - הנהלת החברה הציגה לדירקטוריון תוכניות אסטרטגיות לצמיחה והן בבחינה.

"לגבי עזיבת המנכ"ל - כפי שגם הודענו מספר פעמים בשנה האחרונה, אין שום סיכום או תוכנית לעזיבת המנכ"ל".