אראלה לא מתקשרת? אולי תזכו במקום זה בכרטיס לסרט

מפעל הפיס משיק מועדון צרכנות בדומה ל"חבר", שיכלול הנחות לבתי קולנוע ומופעים • היעד: להגיע ל-2 מיליון מנויים • מנכ"ל מפעל הפיס, עמרי לוטן: "אנחנו רוצים שיהיו הרבה אנשים שישחקו במעט כסף, במקום מעט אנשים שישחקו בהרבה כסף"

מפעל הפיס / צילום: תמר מצפי
מפעל הפיס / צילום: תמר מצפי

560 אלף מנויים שכל אחד מהם משלם 60 שקל בחודש, 7.9 מיליארד שקל הכנסות ואחוז מבטלים נמוך מאוד (כי מי ירצה לקחת צ'אנס שהמספרים שלו בדיוק יעלו בגורל?). כעת מסמן מפעל הפיס את היעד הבא: להגדיל את מספר המנויים ל-2 מיליון בעזרת מה שהישראלים אוהבים במיוחד - הנחות והטבות.

מפעל הפיס ישיק מועדון צרכנים שיציע ללקוחות הנחות על מופעים, סרטי קולנוע, ארוחות ועוד. זאת בדומה למועדונים דוגמת "חבר", "קרנות השוטרים", "הוט", "יותר", "ביחד בשבילך", "אשמורת 360", "תמורה" ועוד. בניגוד למתחרים, מפעל הפיס יספק ללקוחות קופונים דרך הסלולר ולא באמצעות כרטיס אשראי.

5 מיליון שקל יושקעו בהשקת המהלך, ומי שיוביל את הקמפיין הוא השחקן והקומיקאי ערן זרחוביץ'. 

"אנחנו רוצים שיהיו הרבה אנשים שישחקו במעט כסף, במקום מעט אנשים שישחקו בהרבה כסף", אומר ל"גלובס", עמרי לוטן, מנכ"ל מפעל הפיס, שלדבריו ולדברי דפנה נעים-שאול, סמנכ"לית שיווק ומכירות, למיזם החדש "אין אח ורע במפעלי הפיס בעולם". 

מפעל הפיס, נזכיר, אחראי לשורה של מותגים, בהם לוטו, חישגד וצ'אנס; אבל לדברי לוטן, "תוכנית המנויים היא מותג הדגל, וכעת אנחנו רוצים להפוך את המותג הזה לעסיסי ואטרקטיבי. מצד אחד, להחזיר למנויים הקיימים על הנאמנות שלהם; ומצד שני, להגדיל את מספר המנויים".

תוכנית ההטבות נולדה, בין השאר, לאור ההאטה בקצב הצמיחה של מספר המנויים, אך יו"ר מפעל הפיס, רו"ח אביגדור יצחקי, מספר כי "החזון הוא להגיע ל-2 מיליון מנויים שיחזירו את מפעל הפיס להיות מפעל עממי של הציבור ולמענו. כל רווחיו של מפעל הפיס מושקעים בחזרה בקהילה ובחברה הישראלית. תוכנית המנויים החדשה תרעיד את שוק ההטבות בישראל".

הדרך אל היעד השאפתני עוברת דרך בתי הקולנוע. תוכנית ההטבות תציע למנויים כרטיסים לסינמה סיטי ב-9 שקלים בימי חמישי, וב-18 שקל בשאר ימות השבוע. "אנחנו במגעים עם כל רשתות הקולנוע", אומרת נעים-שאול, "הצלחנו להביא הנחות של עד 80% על הופעות של אומנים, ובעתיד נעשה שיתופי-פעולה עם יבואני המכוניות - גם בהנחות וגם בשילוב הגרלות".

בדומה למועדוני צרכנות אחרים, כוח הקנייה שמורכב ממספר החברים הוא שמשקף את עומק ההנחה שישיג המועדון, עם או בלי סבסוד מצדו. בכוח הקנייה שמוצג לספקים נלקח בחשבון גם פרופיל הצרכן - ככל שהוא משתייך למעמד סוציו-אקונומי גבוה יותר, כך הוא נחשב לנחשק יותר.

מה הפרופיל של מחזיקי המנוי שלכם?

"כוח הקנייה של המנויים משקף את מדינת ישראל. מוצאים שם צעירים, מבוגרים וקהל גדול שהוא במצב סוציו-אקונומי בינוני-גבוה", אומרת נעים-שאול.

כרטיס אשראי? אולי בעתיד

המנויים שלכם ישלמו 60 שקל בחודש, יותר מכל מועדון צרכנות אחר בשוק.

לוטן: "התשלום הוא עבור ההגרלה. הרעיון הוא שההטבות יממנו את דמי המנוי, והתחושה תהיה שלמעשה לא משלמים על המנוי. אנחנו לא מתחרים במועדוני צרכנות, כי לנו יש מוצר של הגרלות שלהם אין". 

ולהם יש כרטיס אשראי שלך אין. אתם שוקלים לשתף פעולה עם חברות האשראי?

לוטן: "כרגע אנחנו לא בעולם הזה, אבל אולי עוד נהיה. עוד לא בדקנו אם יש מגבלה רגולטורית על פורמט כזה, אבל כרטיס אשראי זה משהו שיכול להיות רלוונטי כשיהיו לנו 2 מיליון מנויים. ייתכן שזה יהיה הצעד הבא". 

ההטבות שתספקו למנויים יצמצמו את הסכומים שתעבירו לקהילה?

"ההכנסות שלנו מגיעות ממנויים שמשלמים עבור משחקים, ואנחנו מתכננים להגדיל את ההכנסות דרך ההטבות. ההשקעה שחוזרת לקהילה היא נגזרת של ההכנסות - אם המחזור יגדל, גם היקף ההשקעה בקהילה יגדל". 

לשאלה האם ההחלטה להוציא מהשוק את מכונות המזל שזכו למוניטין מפוקפק לאור הפיתוי שהן משמשות עבור אוכלוסיות מוחלשות הייתה נכונה, משיב לוטן כי "אנחנו פועלים תחת רגולטור (משרד האוצר - מ.ר.ח) וצריכים למכור משחקים בהתאם לתפיסת העולם שלו. מה שאנחנו אומרים הוא שברגע שמבטלים משהו במפעל הפיס, אבל לא מבטלים אותו במקביל בשוק הלא חוקי - לא מטפלים באמת בבעיה. האם צריך מכונות בארץ? כנראה שלא. בפורמט הנוכחי מדובר בהחלטה גרועה אם לא מבטלים את שאר המכונות". 

ממשרד האוצר נמסר בתגובה כי "מכונות המזל לא נשארו בשוק. הן אסורות על-פי חוק ואלה של מפעל הפיס נשלחו לגריטה. האכיפה של החוק היא במסגרת תפקידה של משטרת ישראל".

עד כמה ההחלטה להוציא את מכונות המזל מהשוק השפיעה על ההכנסות שלכם?

לוטן: "המכונות לא קיימות כבר שנתיים, ואם מוציאים את המחזור שלהן, רואים ששאר המוצרים שלנו נמצאים בצמיחה. אנשים ששיחקו במכונות עברו למשחקים אחרים, וחלקם אף עברו לשוק הלא חוקי".

הימורים ברשת? נשארנו מאחור

אחד האתגרים שאיתו מתמודדים בפיס הוא כאמור הימורים לא חוקיים. "במפעלי פיס בכל העולם אחד הסגמנטים הכי צומחים הוא הגרלות באינטרנט", אומר לוטן. "למרות שישראל היא חדשנית - זה תחום שנשארנו בו מאחור. אין לנו היתר לפעול, אבל הצרכן נכנס לאתר שמתחזה לזה של מפעל הפיס, ואלפים נופלים בפח. אנחנו עסוקים בנושא מול המשטרה, מול היועמ"ש ומול האוצר". 

מה עמדתכם לגבי האופציה של הקמת קזינו בישראל?

לוטן: "הקמה של קזינו לא תשפיע עלינו, אבל תשנה את שוק ההימורים הלא חוקי. ישראלים מוציאים כספים בחו"ל על קזינו במקום להוציא את הכסף הזה בארץ. השוק החוקי בארץ, שכולל אותנו ואת הטוטו, מגלגל 10 מיליארד שקל בשנה, בזמן שהשוק הלא חוקי מגלגל לפי ההערכות 15 מיליארד שקל בשנה. ככל שיעבירו את המהמרים לפעול בשוק החוקי ויאסדרו אותו - כך הוא יגדל על חשבון השוק הלא חוקי". 

אתגר נוסף שמפעל הפיס מתמודד איתו קשור ל"מועדוני לקוחות" שמתחזים לנציגים של מפעל הפיס ומבטיחים לצרכנים, ללא כיסוי, פרסים יקרי ערך. "אני מקווה שהתופעות האלה ייעלמו", אומר לוטן, "מדובר במועדונים לא חוקיים שלא מאושרים פורמלית".

במשרד המשפטים ציינו בהקשר זה כי המשנה ליועמ"ש (משפט פלילי), עו"ד עמית מררי, הודיעה לראש אח"מ במשטרת ישראל כי "המשטרה מוסמכת לנקוט פעולות אכיפה נגד גופים שעוסקים בתיווך ההשתתפות בהימורי מפעל הפיס והמועצה להסדר ההימורים בספורט, היות שמדובר בפעילות שאינה חוקית". 

ממשטרת ישראל נמסר בתגובה כי "היועץ המשפטי לממשלה קבע, לאחר דיונים בנושא, כי קיימת סמכות חוקית לאכיפת פעולות הימורים במועדוני הימורים. עמדה זו הועברה לאחרונה לידיעת ראש אח"מ, אשר הנחה בהתאם את הגורמים הרלוונטיים". 

רוצה להשאר מעודכן/ת בנושא נתח שוק וצרכנות?
✓ הרישום בוצע בהצלחה!
צרו איתנו קשר *5988