החלטת Airbnb שלא להסיר נכסים בהתנחלויות מעוררת סערה

סאיב עריקאת, האחראי למו"מ מול ישראל מטעם הרשות הפלסטינית: "היה מצופה מ-Airbnb לאמץ את עמדת המשפט הבינלאומי, האומר שישראל היא כוח כובש, ושה התנחלויות הישראליות הן בלתי חוקיות" • גם ארגון אמנסטי אינטרנשיונל קרא ל-Airbnb לחזור בה מההחלטה "המבישה"

סאיב עריקאת / צילום: רויטרס
סאיב עריקאת / צילום: רויטרס

Airbnb, פלטפורמת השכרת הדירות הגדולה בעולם, ניסתה להחביא את הודעתה הדרמטית כי היא נסוגה מכוונתה להחרים נכסים הממוקמים בהתנחלויות, עם פרסום בתזמון שאינו מקרי, בשעה 02:00 בליל הבחירות, כדי לייצר מינימום רעש - אלא שכעת מגיעים הקולות שקוראים להחרים את Airbnb בעולם על החלטתה הנוגעת לכ-200 נכסים הנמצאים בשטחי יהודה ושומרון.

סאיב עריקאת, האחראי למשא-ומתן מול ישראל מטעם הרשות הפלסטינית, פרסם הודעה נגד ההחלטה. לדבריו, "בשעה שהאמנו שהצעד שבו נקטה Airbnb בשעתו היה נכון, היה מצופה ממנה לאמץ את עמדת המשפט הבינלאומי, האומר שישראל היא כוח כובש, ושההתנחלויות הישראליות בגדה המערבית, כולל מזרח ירושלים הכבושה, הן בלתי חוקיות. אנו חוזרים על קריאתנו למועצת זכויות האדם של האו"ם לשחרר את מאגר המידע של החברות המרוויחות מהכיבוש הישראלי. ההתנחלויות הישראליות אינן רק מכשול לשלום אלא הן אלה שמתריסות נגד ההגדרות למהות השלום".

גם ארגון אמנסטי אינטרנשיונל קרא ל-Airbnb לחזור בה מההחלטה "המבישה ביותר". מארק דאמט, חוקר במחלקת עסקים וזכויות אדם בתנועת אמנסטי אינטרנשיונל, אמר כי מדובר ב"צעד מגונה ופחדני שיהווה פגיעה נוספת בזכויות האדם של הפלסטינים. החלטה זו היא בריחה מבישה מאחריות Airbnb כחברה לכבד את המשפט ההומניטארי הבינלאומי ואת זכויות האדם בכל מקום בעולם - מה שכולל בתוכו את ההתנחלויות הלא חוקיות שבשטחים הכבושים. היא גם חושפת את העובדה שהצהרותיה הן חלולות לחלוטין, כשהיא טוענת לכיבוד זכויות האדם".

נזכיר כי בחודש נובמבר האחרון פרסמה Airbnb כי תסיר נכסים הממוקמים בהתנחלויות ביישובי יהודה ושומרון מטעמים מצפוניים ואידאולוגיים. מדובר אמנם על מאות בודדות של חדרים או דירות להשכרה, אבל העניין עורר סערה שגררה גם תביעות משפטיות נגד Airbnb.

הודעת החברה בלילה שבין שלישי לרביעי השבוע באה במסגרת הסדר בתביעה שניהל ארגון "שורת הדין" בשמן של 12 משפחות יהודיות אמריקאיות בעלות בתים להשכרה ביהודה ושומרון. בתביעה נטען כי Airbnb נוהגת באופן שהוא מפלה (על בסיס דתם), וזאת בניגוד לחוק האמריקאי, משום שבשעה שהיא אסרה על בעלי נכסים יהודיים ביהודה ושומרון לפרסם את נכסיהם באתר - היא אפשרה לבעלי נכסים מוסלמים ונוצרים לפרסם נכסים באותו אזור.

נשיאת ארגון "שורת הדין", עו"ד ניצנה דרשן-לייטנר, הגדירה את ההסדר כ"תבוסה משמעותית לתנועת החרם העולמית", ואמרה כי "חברות בינלאומיות אחרות צריכות ללמוד מכך את הלקח. שום גורם חיצוני לא יוכל להחליט עבור ישראל מה תהיינה גבולותיה הלגיטימיים או היכן יותר ליהודים לחיות. אנו משבחים את Airbnb על ההכרה בכך שהם היו בצד הלא נכון של הנושא הזה וכעת משנים את המדיניות".

דרך המחאה של Airbnb לנושא השנוי במחלוקת תבוא בשורת הרווחים שלה: ההסדר קובע כי Airbnb לא תגרוף רווחים מנכסים אלה, אלא תעביר את ההכנסות מהם כתרומה לארגונים הפועלים ללא מטרות רווח לעזרה הומניטרית ברחבי העולם. Airbnb אף הצהירה כי היא מתנגדת לפעילות ה-BDS: "מעולם לא החרמנו את ישראל או עסקים ישראלים. יש לנו 20 אלף מארחים ישראלים הפעילים בפלטפורמה", נמסר מהחברה. 

את ההחלטה הזו הגדירה עריקאת כמבישה, ואילן דאמט טען כי "Airbnb מנסה לפטור את עצמה מאחריות, אבל העובדה היא שבכל פרסום בהתנחלויות הבלתי חוקיות היא מסייעת להגברת הרווח הכלכלי שלהן, מה שתורם לשימור ולהרחבת ההתנחלויות והמהווה הפרה של אמנת ז'נבה ופשע מלחמה לפי אמנת רומא של בית הדין הפלילי הבינלאומי. ל־Airbnb הייתה ההזדמנות לקבל את ההחלטה הנכונה שתתן תוקף לזכויות האדם ולקבוע תקדים בענף התיירות. תחת זאת, אנשיה בחרו לקבור את ראשם בחול, תוך כדי התעלמות בוטה מעדויות לכך שהם מסייעים לתדלק הפרות זכויות אדם, שגורמות סבל אדיר לפלסטינים".

מצדו השני של המתרס, כאמור, החלטה זו מתפרשת כבעלת משמעות עצומה לטובת ישראל. ארגון "הפורום המשפטי הבינלאומי", בראשות עו"ד יפעה סגל, הגדיר את הסיפור כ"מקרה דרמטי של ניצחון על תאגיד כלכלי ענק בינלאומי עם השלכות רוחב כלכליות ובינלאומיות". עו"ד סגל מסרה כי "זהו ניצחון בקנה-מידה ענק ואיתות ברור לחברות ברחבי העולם נגד נקיטת עמדה חד-צדדית שפוגעת במתיישבים ביהודה ושומרון. אין ספק כי חברות כלכליות אחרות יבחנו ברצינות רבה את ההתפתחות במקרה הזה".

ממשלת ישראל, שעסוקה בענייני הבחירות, לא הגיבה עד כה להחלטת Airbnb.