הענק השקט מהצפון: וילאר מתקרבת לשווי של 2 מיליארד שקל - עיקרו בידי הבעלים שלמה טיסר

לדברי חברת S&P מעלות, "יחסי הכיסוי של החברה נותרו חזקים מאוד, והמינוף נשאר נמוך במיוחד; פרופיל הסיכון של החברה נתמך ע"י יתרונותיה התחרותיים במיוחד במגזרי הנדל"ן המניב והארכיבאות וניצול הסינרגיות הגלומות בתחומים אלה"

שכונת וילאר הירוקה בנהריה / צילום: מצגת החברה
שכונת וילאר הירוקה בנהריה / צילום: מצגת החברה

דוח עדכון חיובי שפרסמה חברת S&P מעלות על חברת וילאר , שם תחת זרקור את מי שבדרך-כלל מעדיף להישאר הרחק מעיני המשקיעים - בעל השליטה בחברת הנדל"ן הצפונית, שלמה טיסר. בחברת הדירוג החליטו להעלות את דירוג אג"ח ו' של וילאר, המובטחת בנכסי נדל"ן, בדרגה אחת, מ-AA ל- AA פלוס בזכות "עלייה ביחס בין שווי הבטוחה לסך החוב". 

בהתייחסות למצבה של וילאר ציינו במעלות, בין השאר, כי "יחסי הכיסוי של החברה נותרו חזקים מאוד, והמינוף נשאר נמוך במיוחד, וזאת כחלק ממדיניות פיננסית שמרנית של ההנהלה לאורך זמן".

בהתאם, את דירוג החברה הותירו במעלות על AA בתחזית יציבה, כשהצפי שלהם הוא כי וילאר "תמשיך לשמור על יציבות תפעולית ופיננסית", ותוך שציינו כי "פרופיל הסיכון של החברה נתמך על-ידי יתרונותיה התחרותיים במיוחד במגזרי הנדל"ן המניב והארכיבאות וניצול הסינרגיות הגלומות בתחומים אלה".

המניה זינקה ב-650% בעשור

התייחסותה של מעלות מגיעה כשמניית וילאר נמצאת מרחק נגיעה מרמת השיא שקבעה לפני שבועות ספורים, אחרי טיפוס של קרוב ל-20% מתחילת השנה וזינוק של כ-650% בעשור האחרון.

מחיר המניה הנוכחי משקף לחברת הנדל"ן המניב של טיסר שווי של 1.85 מיליארד שקל, הממקם אותה מעל שחקניות מוכרות הרבה יותר, דוגמת רבוע כחול נדל"ן ואשטרום נכסים.

שוויה של וילאר הופך את טיסר לאחד מבעלי ההון הגדולים בבורסה בת"א, עם החזקות בשווי של  כ-1.4 מיליארד שקל "על הנייר" בגין 75% ממניות וילאר בהן הוא מחזיק. במעלות מציינים כי לחברה "תלות ניהולית בבעל השליטה", ולראייתה טיסר הוא "הגורם אשר אחראי על התוויית האסטרטגיה ומדיניותה השמרנית יחסית של החברה, שאנו רואים כגורם חיובי לדירוג".

יותר מרבע מיליארד שקל בקופה

לוילאר הון עצמי של כ-1.7 מיליארד שקל וקופת מזומנים של כ-260 מיליון שקל, מול התחייבויות שוטפות של פחות מ-150 מיליון שקל והתחייבויות לזמן ארוך של כ-855 מיליון שקל - עיקרן למחזיקי האג"ח (כ-590 מיליון שקל) הנסחרות בתשואות נמוכות של 1%-2%.

הצצה לדוחותיה הכספיים מגלה כי החברה מייצרת רווחים שנתיים שעמדו בשלוש השנים האחרונות על 145-140 מיליון שקל בשנה, על הכנסות בטווח של 280-330 מיליון שקל בשנה והיא נהנית מעלייה שנתית של כ-45-58 מיליון שקל בשווי נכסיה.

התוצאות החיוביות שמציגה וילאר מאפשרות לטיסר ליהנות מתגמולים נאים בתפקידו כמנכ"ל החברה, שהתקרבו בחמש השנים האחרונות (2018-2014) ל-22 מיליון שקל, והורכבו מדמי ניהול ומענקים. בסוף 2017 אישרו בעלי המניות את חידוש ההתקשרות בין החברה לבין טיסר, אז נקבע כי סך חבילת התגמול השנתית שלו לא תעלה על 4 מיליון שקל. הרכב הנהלת וילאר מראה כי טיסר כבר חושב על דור העתיד במשפחה, ובנו מתן (34) מכהן כסמנכ"ל השיווק והנכסים של וילאר, בשכר חודשי של 29 אלף שקל.

במעלות סבורים כי "התמקדות החברה במגזר התעשייה והלוגיסטיקה אשר מציג שיעורי תפוסה גבוהים לאורך זמן ותנודתיות נמוכה בשיעורי הרווחיות, תורמת להערכת הפרופיל העסקי. להערכתנו, הניסיון הנצבר והמומחיות של החברה בתחום זה תורמים לביצועיה התפעוליים היציבים בשנים האחרונות".

יחד עם זאת, פעילותה של וילאר לא חפה מסיכונים, ובמעלות מציינים כי דירוג החברה "מוגבל בעיקר בשל היקף פעילותה הקטן ביחס לקבוצת ההשוואה, מהעובדה שחלק מהנכסים ממוקמים מעבר לקו הירוק ולכן עשויים להיות מושפעים מהסדרים מדיניים בעתיד, ומכך שבטווח הארוך, ענף הארכיב עשוי להיות מושפע ממגמה של מעבר ל'משרד ללא נייר'".

וילאר נוסדה ב-1975 כחברת בנייה פרטית המתמחה בקירות מסך ומחיצות (ונקראה טרומאסבסט), וב-1989 רכש אותה טיסר, ארגן מחדש את עסקיה וכארבע שנים לאחר מכן הנפיק אותה בבורסה. כיום לוילאר, הפועלת בעיקר בצפון הארץ, יש שלושה מקורות הכנסה מרכזיים: השכרת והקמת מבנים - בעיקר בתחום התעשייה והלוגיסטיקה; בניית מבני מגורים; ומתן שירותי ארכיבאות, בעיקר אמצעות החברה הבת ארכיברים. שירותי הארכיבאות של וילאר כוללים אספקת מכלי אריזה ואיחסונם, החזקת רשומות מלאי (קטלוגים) עבור הלקוחות, הבאת חומר חזרה ללקוח (שליפה) לפי בקשתו וכן השמדת מסמכים. וילאר נחשבת שחקן מרכזי בתחום הארכיבאות בארץ, עם נתח שוק מוערך של כ-30%-35%, וכן יש לה פעילות בתחום ברומניה.

וילאר טרם פרסמה את דוחותיה לרבעון הראשון של השנה הנוכחית, ובסוף 2018 החזיקה נכסים מניבים בשטח של כ-392 אלף מ"ר, בשיעור תפוסה של קרוב ל-100%, כ-44 אלף מ"ר מהם לחברות הקבוצה במגזר הארכיב. וילאר מחזיקה גם בעתודות קרקע ברחבי הארץ, המיועדות לבנייה להשכרה, בשטח של כ-147 דונם.

דוחות וילאר חושפים שטיסר הוא בן דוד שני של אברהם (אברום) בורג, שכיהן בעבר כיו"ר הכנסת מטעם מפלגת העבודה, ומכהן כדירקטור בחברה. שם מעניין נוסף בוילאר הוא האלוף במיל' נעם תיבון, שפרש מצה"ל ב-2015 לאחר שלא מונה לתפקיד אלוף פיקוד המרכז שעליו התמודד, ומכהן בוילאר כדירקטור חיצוני.