לן בלווטניק נפרד מההשקעה ב"תעבורה" תמורת 700 מיליון שקל; משפחת לבנת מבססת שליטה בחברה

לאחר הפחתה משמעותית במחיר המניה שביקש לפני שנה, מוכר בעלי קבוצת כלל תעשיות 50% ממניות חברת תעבורה - מתוכן 40% ללאומי פרטנרס והפניקס, שישלמו כל אחת 250.5 מיליון שקל תמורת 20% מהמניות לכל אחת • משפחת לבנת תרכוש 10% מהמניות, בתוספת פרמיית שליטה של 100 מיליון שקל

כשנה לאחר שהמיליארדר לן בלווטניק, בעלי קבוצת כלל תעשיות (כת"ש), התחיל לבחון אפשרות למכירת החזקותיה בחברת התשתיות וההובלה תעבורה (50%), הוא ביצע אמש את המכירה, בשיתוף פעולה עם הבעלים של יתרת מניות ענקית ההובלה התשתיות, משפחת לבנת. זאת, לאחר הפחתה משמעותית ביחס למחיר הראשוני שביקש עבור המניות.

לאחר מהלך של מכרז בין כמה גופים מוסדיים (שאושרו על ידי משפחת לבנת) בחרה כת"ש, שאותה מוביל המנכ"ל והיו"ר, אבי פישר, בהצעותיהן של לאומי פרטנרס והפניקס, שירכשו כל אחת 20% ממניות תעבורה תמורת 250.5 מיליון שקל כל אחת, ולפי שווי חברה של כ-1.255 מיליארד שקל לתעבורה.

בד בבד, תרכוש משפחת לבנת 10% מהמניות לפי שווי דומה, בתוספת פרמיית שליטה של 100 מיליון שקל, שתגדיל את התמורה שתזרום לקופת כת"ש ל-700 מיליון שקל. השווי הכולל שמשקפת העסקה לתעבורה, 1.4 מיליארד שקל, נמוך בכ-30% מהשווי המקורי שלפיו ביקשו בלווטניק ופישר לבצע את העסקה אשתקד, שעמד על כ-2 מיליארד שקל.

בדומה להחזקה אחרת שהונזלה באחרונה על ידי כת"ש - מניותיה בחברת המשקאות יפאורה (שהונפקו בבורסה באמצעות חברת כלל משקאות), הרקע למכירת החזקותיה בתעבורה היה רצונה של כת"ש להציף ערך ומזומנים בהשקעותיה, באופן שאינו עולה בקנה אחד עם תוכניות שותפיה, השולטים בחברות האלה בפועל.

מי עוד השתתף במכרז על המניות

במסגרת מימוש מניותיה כת"ש, סיכמה כאמור כת"ש על מכירת 20% ממניות תעבורה לידי לאומי פרטנרס, זרוע בנקאות ההשקעות וההחזקות הריאליות של בנק לאומי, ועל מכירה בתנאים דומים מול קבוצת הביטוח הפניקס, שמנהלת נכסים בהיקף כולל של כ-180 מיליארד שקל - רובם מכספי המבוטחים והעמיתים. מי שניהל את  המכרז למכירת מניות כת"ש בתעבורה היה בנקאי ההשקעות שמואל גורטלר, והשתתפו בו, ככל הידוע, גם בית ההשקעות אלטשולר שחם, וחברות הביטוח מגדל ומנורה מבטחים.

העסקה טרם הושלמה, ומטעם הצדדים נמסר כי במסגרת הסיכום מול לאומי פרטנרס והפניקס , הם קיבלו בלעדיות של שבוע "לצורך השלמת חתימת הסכם המכר והסכם בעלי המניות החדש בתעבורה (שייכנס לתוקף במועד השלמת העסקה)". חתימה על הסכם המכר דורשת את אישור האורגנים המוסמכים של נשר וכת"ש, והוא כפוף למכירה שתתבצע למשפחת לבנת. בעקבות העסקה מבססת משפחת לבנת את שליטתה בתעבורה, והיא תחזיק 60% ממניות החברה.

תעבורה נחשבת לאחת מחברות ההובלה הגדולות בישראל, והיא עוסקת גם בשירותי תשתיות ולוגיסטיקה, יבוא משאיות, ציוד כבד ועוד. מדובר בחברה פרטית, שבין השאר, מחזיקה בשליטה בחברת ממן הבורסאית, העוסקת בהפעלת מסוף המטענים בנתב"ג ומספקת שירותי לוגיסטיקה. מייסד החברה הוא אברהם (בונדי) לבנת המנוח, וכיום מי שעומד בראשה הם בנו, המנכ"ל צביקה לבנת, והיו"ר שלמה ינאי. מרכז הפעילות של החברה ממוקם ברמלה. החזקות כלל תעשיות בתעבורה הן דרך החברה הבת משאב, החולשת גם על מונופול המלט נשר.

את מניותיה בתעבורה רכשה משאב בינואר 1996 תמורת 120 מיליון שקל. מהדוחות האחרונים שפרסמה כת"ש כחברה בורסאית, לשנת 2014, עלה כי תעבורה הציגה שנה לפני כן הכנסות של 2.5 מיליארד שקל ורווח נקי של 90 מיליון שקל.

בשנים קודמות חובה של תעבורה דורג A פלוס בתחזית יציבה על ידי S&P מעלות, ולבקשת החברה, דירוגה הופסק בספטמבר 2017. בהתייחסות מעלות למצבה של תעבורה ציינו, בין השאר, בעניין הפרופיל העסקי שלה את המעמד הדומיננטי של החברה בתחומי ההובלה היבשתית ויבוא ושיווק משאיות, ואת תחומי הפעילות המגוונים שלה. לגבי הפרופיל הפיננסי שלה ציינו "יחסי כיסוי חוב יציבים לאורך זמן" וכן "נגישות גבוהה למערכת הבנקאית ולשוק ההון".

בהתייחסות האחרונה של חברת הדירוג, מספטמבר 2016, ציינו במעלות כי "תעבורה מדווחת על שיעורי רווחיות תפעולית (EBITDA) גבוהים ביחס לחברות מדורגות אחרות בענפי פעילותה, המשקפים להערכתנו בעיקר את מעמדה התחרותי הגבוה".

המשך לגל המימושים של בלווטניק ופישר

העסקה למכירת מניות כת"ש בתעבורה ממשיכה את גל המימושים שמקדמים בלווטניק ופישר כבר כמה שנים, כחלק מרצונם למקד את כת"ש בפעילויות הליבה שלה, לצד העלאת מזומנים מהחזקות משמעותיות. במסגרת גל המכירות הזה, מומשו בשנים האחרונות תמורת מאות מיליוני שקלים מניות השליטה בחברות התעשייתיות נייר חדרה ומנועי בית שמש - שתיהן לקרן פימי, בראשות ישי דוידי; וכן חלקה של כת"ש ביצרנית כלי השיט וספקית שירותי הנמל מספנות ישראל לשותפיה בחברה.

בשנה שעברה הנפיקה כת"ש נתח מהחזקותיה בחברת המשקאות יפאורה, שבה יש לה החזקות מיעוט של כ-30% - מהלך שעורר סכסוך מול בעלת השליטה ביפאורה, חברת קרור הבורסאית, שנמצאת בשליטת שלמה רודב ורוני גת, שהביעה התנגדות למהלך ההנפקה. חילוקי דעות בין הצדדים עלו גם בנוגע לחלוקת הדיבידנדים של יפאורה.

כלל תעשיות נמצאת בבעלות בלווטניק, מאז שרכש 50% ממניותיה מידי אי.די.בי בשנת 2012 תמורת 1.27 מיליארד שקל. שנה וחצי מאוחר יותר, נרכשה גם המחצית השנייה של המניות מידי הציבור, בהשקעה של 1.25 מיליארד שקל, וכלל תעשיות הפכה לחברה פרטית.

ב-2015 נפרדה החברה באופן סופי משוק ההון, כשביצעה פדיון מוקדם לחוב האג"ח שלה, בהיקף של כ-1.5 מיליארד שקל באמצעות אשראי שנטלה מקונסורציום של מלווים. החזקותיה הציבוריות הבולטות של כת"ש כיום הן חברת האופנה גולף וחברת כלל ביוטכנולוגיה. כמו כן, היא מחזיקה במשאב - המחזיקה בחברת המלט נשר.