הברקזיט שלו: גרסת המועמדים לראשות הממשלה בבריטניה להיפרדות מהאיחוד האירופי

בסוף השבוע הודיעה ראשת ממשלת בריטניה תרזה מיי כי היא פורשת מתפקידה • שבעה מועמדים כבר הכריזו רשמית כי יתמודדו על תפקיד ראש הממשלה • "גלובס" עושה סדר ומציג את חמשת המובילים ואת עמדתם לגבי הברקזיט

ברקזיט / צילום: רויטרס
ברקזיט / צילום: רויטרס

אחרי הודעת הפרישה של ראשת ממשלת בריטניה תרזה מיי בסוף השבוע, ולמרות המבוי הסתום במגעים עם האיחוד האירופי על הסכם הברקזיט, שבעה מועמדים כבר הכריזו רשמית כי יתמודדו על תפקיד ראש הממשלה מטעם המפלגה השמרנית, ומועמדים נוספים צפויים להכריז על התמודדות בקרוב. הנושא הכמעט-יחיד על סדר היום הוא עמדותיהם בנוגע לאופי הפרישה של בריטניה מהאיחוד - הנע בין פרישה חד-צדדית ללא הסכם, שבעבר הוגדרה כ"קטסטרופה" מבחינת עסקים, תושבים זרים וסחר, לבין גיבוש הסכם טוב יותר עם האיחוד, שיפתור את סוגיית צפון אירלנד.

עד ה-10 ביוני על המתמודדים להגיש את מועמדותם, ולאחר מכן ייבחרו שני המובילים מביניהם על ידי 313 חברי הפרלמנט מטעם השמרנים בסדרת הצבעות. שני המועמדים המובילים יועמדו לבחירה שתתקיים על ידי חברי המפלגה השמרנית (124 אלף), וצפויים להיכנס לתפקידם בסוף יולי הקרוב, שלושה חודשים לפני שיפקע הדד-ליין האירופי לפרישת בריטניה, ב-31 באוקטובר.

מי הם המועמדים המובילים ומה הן עמדותיהם בנוגע לברקזיט?

בוריס ג'ונסון (54)

מי שבמשך שנים נחשב לעיתונאי פרובוקטור, ליצן חבר האצולה הבריטית, הצליח בעשור האחרון להפוך לפוליטיקאי המוביל בבריטניה, עם שתי כהונות כראש העיר לונדון וכהונה כשר החוץ בממשלתה של מיי, עד שפרש במחאה על הברקזיט "הרך" שהובילה. ג'ונסון, שסייע לדחוף את הציבור הבריטי בעד פרישה מהאיחוד האירופי במשאל העם ביוני 2016, נחשב כיום למועמד המוביל לתפקיד ראש ממשלת בריטניה החל מיולי 2019. במהלך ניסיונותיה חסרי התוחלת של מיי להעביר את הסכם הברקזיט שגיבשה בפרלמנט בחודשים האחרונים, צידד ג'ונסון בפרישה חד-צדדית מהאיחוד האירופי. שעות אחרי התפטרותה ביום שישי הוא כבר הצהיר כי "בריטניה תצא מהאיחוד באוקטובר - עם הסכם או בלעדיו".

הברקזיט שלו: פרישה חד-צדדית, ללא תיאום

בוריס ג’ונסון  / צילום: עידן סבח
 בוריס ג’ונסון / צילום: עידן סבח

דומיניק ראב (45)

מי שהיה שר הברקזיט תחת תרזה מיי התפטר בנובמבר על רקע התעקשות ראשת הממשלה הבריטית להביא לאישור הסכם שהוא הגדיר כ"מסוכן באופן חסר תקדים לריבונות הבריטית". התפטרותו לפני חצי שנה שיקפה את הפיצול בתוך המפלגה השמרנית, שעליו לא הצליחה מיי להתגבר - בין מי שתומכים בברקזיט "קשה" לתומכי ברקזיט "רך". למרות זאת, בשל העובדה כי הוא היה מי שנשא ונתן מול הנציג האירופי, מישל ברנייה, הוא נחשב למי שיעשה הכול כדי להימנע מפרישה ללא הסכם. בראיון אתמול אמר כי על בריטניה "להפגין נחישות חסרת מורא" במו"מ, ולהיות מוכנה לפרישה - גם אם הוא מעדיף לפרוש עם הסכם. אסטרטגיית ההצלחה שלו, במקום שבו מיי נכשלה, אמר, יהיה לדון מחדש עם האיחוד האירופי על המצב בצפון-אירלנד, סוגיה שבריסל סירבה לפתוח למו"מ למרות הפצרות מיי.

הברקזיט שלו: פרישה "נוקשה", אבל עדיף עם הסכם

דומיניק ראב, שר הברקזיט הבריטי שהתפטר / צילום: Reuters
 דומיניק ראב, שר הברקזיט הבריטי שהתפטר / צילום: Reuters

מייקל גוב (51)

בעל בריתה של מיי שלא התפטר עד הרגע האחרון, המשיך בתפקידו כשר לאיכות סביבה ואף הפציר בפברואר בחברי הפרלמנט בנאום נרגש להצביע בעד הסכם הברקזיט של מיי, נחשב לאחד המתמודדים המרכזיים מול ג'ונסון, ולמי שמקדם קו רך יותר בנוגע לפרישה מהאיחוד. במקום לאיים בפרישה חד-צדדית, ניסו מקורבי גוב בימים האחרונים להדגיש את יכולתו הפוליטית לרקום בריתות ולעבוד גם עם האופוזיציה, במטרה לאשר את ההסכם בבית הנבחרים. מקורבו אמר לעיתונות כי "יש לו היכולת לספק את הברקזיט כפי שהוסכם". ה"גארדיאן" אמר כי הוא מנסה להיבחר כ"מועמד המאחד" של המפלגה אחרי הריבים הפנימיים בשנים האחרונות. גוב היה, כמו ג'ונסון, אחד מהפעילים הבולטים למען עזיבת בריטניה את האיחוד.

הברקזיט שלו: הסכם "רך" יחסית

מייקל גוב/ צילום: רויטרס
 מייקל גוב/ צילום: רויטרס

אנדראה לידסום (56)

התפטרותה בשבוע שעבר של השרה הבכירה, שכיהנה כיושבת ראש הקואליציה מטעם השמרנים, הייתה הקש ששבר את גב הגמל מבחינת ראשת הממשלה תרזה מיי. ההתפטרות נעשתה בתגובה לניסיון השלישי של מיי לגבש עסקה שתאפשר את אישור ההסכם. גם לידסום אמרה ביממה האחרונה כי תאמץ קו נוקשה יותר מול בריסל במטרה לאפשר פרישה בהסכם. "כדי להצליח במו"מ, חייבים להיות מוכנים לעזוב את שולחן הדיונים", אמרה, בהתייחסה לאפשרות של "נו-דיל-ברקזיט". בתור "גזרים" לאיחוד האירופי, אמרה לידסום, היא תציע להעביר חקיקה שתעניק זכויות שוות לתושבי האיחוד הנמצאים בבריטניה וכן תאפשר הסכמי ביטוחי בריאות בין בריטניה לאיחוד האירופי כבר אחרי הפרישה וכן הצהרה בנוגע למעמד גיברלטר.

הברקזיט שלה: פרישה "קשה", עם כמה "גזרים" לאיחוד

אנדראה לידסום/ צילום: רויטרס
 אנדראה לידסום/ צילום: רויטרס

ג'רמי האנט (52)

שר החוץ המכהן של בריטניה מנסה למצב את עצמו כמועמד המגיע מתחום העסקים, וכ"אשף עסקאות" שיצליח לחלץ עסקה טובה יותר מהאיחוד האירופי מזו שהשיגה מיי. "אם אני אהיה ראש הממשלה", אמר בראיון שהתפרסם היום, "אהיה הראשון בהיסטוריה המודרנית שבא מרקע יזמי. לעשות עסקאות זה הלחם והחמאה של מי שהקימו עסקים מצליחים בעצמם". האנט הרוויח כ-14 מיליון ליש"ט מעסקה למכירת חברה בתחום החינוך המקוון שהקים (Hotcourse) לפני כשנתיים. הוא היה אחד מחברי המפלגה השמרנית שתמכו בהישארות בריטניה באיחוד האירופי במשאל העם על הסוגיה, אך הודיע כי הוא "חוזר בו" ותומך בפרישה כמה חודשים אחרי.

הברקזיט שלו: מבטיח "עסקה מצוינת"

ג'רמי האנט/ צילום: רויטרס
 ג'רמי האנט/ צילום: רויטרס