בנק ירושלים עדיין לא מוותר על דקסיה: מציע 695 מיליון שקל במזומן

בנק ירושלים טוען כי יש לבטל את העסקה של דקסיה עם דיסקונט, שנעשית בתמורה לסך של 670 מיליון שקל • מבקר את החלטת רשות התחרות שאישרה בתנאים את המיזוג של דקסיה למרכנתיל דיסקונט • סביבת בנק מוניציפל: "לא ברור למה בנק ירושלים שוב מתעורר כשהנושא בכלל לא עומד על הפרק"

גיל טופז, מנכ"ל בנק ירושלים / צילום: איל יצהר
גיל טופז, מנכ"ל בנק ירושלים / צילום: איל יצהר

רכישת דקסיה על-ידי דיסקונט תרד מהפרק לאחר שרשות התחרות כבר נתנה אישור מותנה? בנק ירושלים ממשיך להיאבק בעסקה שנחתמה בין בנק דיסקונט לבין בנק דקסיה שהפך לבנק מוניציפל , כשהוא מציע היום 695 מיליון שקל במזומן עבור רכישת דקסיה.

בכך מקווה בנק ירושלים  לבטל את העסקה שנחתמה ואושרה בין דיסקונט  לבין האורגנים הרלוונטיים בדקסיה, ולקבל לאחר מכן את האפשרות לצמוח באמצעות מיזוג פעילות חדשה לתוכו.

במקביל לתשלום האמור במזומן, בנק ירושלים שבשליטת משפחת שובל מצהיר כי "ישקול הענקת חבילת אופציות של הבנק הממוזג שיירשמו למסחר, בהיקף ובתנאים שייקבעו בין הצדדים".

מנגד, בבנק מוניציפל מבהירים כי ההצעה של בנק ירושלים אינה רלוונטית בעיתוי זה, ונעשתה הרבה יותר מדי מאוחר. בינתיים דיסקונט ומוניציפל ממשיכים בהליכים לקידום העסקה שסוכמה ביניהם. העסקה אושרה לאחרונה בתנאים על-ידי הרשות לתחרות, לשעבר הרשות להגבלים עסקיים, שבראשות הממונה עו"ד מיכל הלפרין.

במכתב שנשלח היום (א') לדירקטוריון דקסיה, שבראשות היו"רית לבנה שיפמן, טוענים ראשי בנק ירושלים כי "לעמדתנו, אין בהודעת הרשות (הרשות לתחרות, ר"ש) כדי להפיג חששות תחרותיים", כש"בניגוד למקובל, נוסח התנאים שפורסם הוא עמום לגמרי ונעדר כל פרט מותי ביחס לתיק האשראי גופו וביחס להליך המכירה של תיק האשראי: אין בו פירוט על היקפו של תיק האשראי שיש למכור, אין בו פירוט על מרכיביו של תיק האשראי או על דרכת הסיכון של התיק, אין בו לוחות זמנים למכירה", ועוד.

אך לא רק זאת, בנק ירושלים מרחיב ואומר כי "אנו סבורים כי החלטת הממונה היא (בכל הכבוד) שגויה, ולכן בנק ירושלים שוקל את צעדיו גם בהקשרים אלה, לרבות בחינת האפשרות להביא את החלטת הרשות לביקורת שיפוטית".

בבנק ירושלים טוענים עתה בנוסף כי "חלף המועד האחרון לקיום התנאים המתלים שנקבעו בהסכם המיזוג המותנה, מבלי שהתקיימו כל התנאים המתלים", ולכן הם גורסים כי העסקה מול דיסקונט בטלה.

מנגד, גורמים המקורבים לדירקטוריון בנק מוניציפל אמרו היום ל"גלובס" כי האופציה לבלעדיות של דיסקונט בעסקה הוארכה עד סוף אוגוסט, וכי העסקה עדיין בתוקף וללא שינוי בכפוף לאישור הרשויות, ולכן אין מקום לטענות בנק ירושלים. לדברי אותם גורמים בסביבת בנק מוניציפל, "לא ברור למה בנק ירושלים שוב מתעורר כשהנושא בכלל לא עומד על הפרק".

בנק ירושלים נסמך בטענותיו על חוות-דעת של עו"ד דרור שטרום (לשעבר הממונה על רשות ההגבלים העסקיים שהפכה ברבות השנים לרשות לתחרות), שנשלחה ליו"ר הבנק זאב נהרי. נציין כי נוסף על רשות התחרות, גם רשות המסים נתנה אישור למיזוג בנק מוניציפל לתוך מרכנתיל דיסקונט, כשעתה הצדדים עדיין מחכים לאישור המרכזי - זה של הפיקוח על הבנקים בבנק ישראל.

בכל אופן, רשות התחרות נתנה לעסקה אישור מותנה בלבד, שלפיו על מרכנתיל דיסקונט למכור חלק מתיק האשראי לרשויות מקומיות שלו, על-מנת שיותר לו לרכוש את מוניציפל שפועל אך ורק בתחום זה. רשות התחרות קבעה כי מכירה זו תוכל להיעשות רק לגוף שיוכיח רצינות בכוונתו להפוך לשחקן משמעותי בתחום האשראי לרשויות מקומיות. הרשות התנתה את מתן האישור שלה במכירה בפועל של תיק האשראי לרשויות מקומיות של דיסקונט, קודם לקבלת האישור. בדיסקונט הביעו נכונות להמשיך בעסקה ולעמוד בתנאי הרשות לתחרות, אך לא מדובר בהליך טכני גרידא.

ההסכם לרכישת ומיזוג בנק דקסיה בתוך מרכנתיל דיסקונט, בתמורה לתשלום בהיקף 670 מיליון שקל, נחתם באמצע חודש נובמבר האחרון. בינואר 2019 אושרה העסקה באסיפה הכללית של בנק מוניציפל ההצעה למיזוג עם בנק מרכנתיל דיסקונט. העסקה בין דיסקונט למוניציפל נחתמה למרות טענות ומכתבים בנושא מצד בנק ירושלים, שהתחרה בדיסקונט ללא הצלחה. דירקטוריון מוניציפל בחר בהצעת דיסקונט, והדבר אף אושר ברוב אדיר באסיפה הכללית של בעלי המניות במוניציפל.

העסקה המקורית שהוצעה על-ידי בנק ירושלים כללה רכיב מניות בנק ירושלים לצד מזומן, כך שלא היה קונצנזוס לגבי השווי "האמיתי" שלה. בנק ירושלים, שבניהולו של גיל טופז ובראשותו של זאב נהרי, נסחר בבורסה לפי שווי של כ-515 מיליון שקל, בעוד שמוניציפל נסחר לפי שווי של כ-653 מיליון שקל.