פרשת הרצת מניות אי.די.בי: קוצר עונש המאסר של איתי שטרום

שטרום צפוי להשתחרר ב-15 ביולי השנה, לאחר שנשיא המדינה קיצר את עונש המאסר שהוטל עליו, שעמד על שנתיים מאסר בפועל • איש העסקים נוחי דנקנר מרצה באותה פרשה עונש של 3 שנות מאסר

איתי שטרום / צילום: שלומי יוסף
איתי שטרום / צילום: שלומי יוסף

איש שוק הון איתי שטרום, שהורשע בהרצת מניות חברת אי.די.בי יחד עם איש העסקים נוחי דנקנר, צפוי להשתחרר ממאסרו בעוד כשבועיים, וזאת לאחר שירצה שליש מעונש המאסר שהוטל עליו (שנתיים מאסר בפועל). זאת בעקבות החלטת נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין, שקיצר את עונש המאסר שהוטל על שטרום. על-פי החלטת הנשיא יוכל שטרום לעמוד בפני ועדת השחרורים שתשקול את שחרורו ב-15 יולי.

בהודעת נשיא המדינה על קיצור עונש המאסר נמסר כי "ההחלטה התקבלה במסגרת מתווה שנת ה-70, ועל-פי המאפיינים שנקבעו בו, לפיו קוצרו מאסרים של מי שנדון לעונש מאסר ראשון של עד שנתיים וריצה לפחות שליש ממאסרו".

אנשי העסקים נוחי דנקנר ואיתי שטרום הורשעו בכך שבשלהי תקופתו של דנקנר כבעלי קבוצת אי.די.בי, בפברואר 2012, הם "הריצו" את מניות אי.די.בי החזקות ערב הנפקה של החברה, שהייתה קריטית לצורך שיפור מצבה התזרימי החונק. כמו כן הורשעו השניים בעבירות דיווח ובהלבנת הון. גם החברות אי.די.בי וקלוס טריידינג (ISP) של שטרום הורשעו בעבירות אלה.

בתי המשפט קבעו כי לקראת מועד ההנפקה, דנקנר ושטרום קשרו קשר שבמסגרתו ביצע שטרום, לבקשת דנקנר, רכישות מאסיביות של מניות אי.די.בי, שאותן מכר מחוץ לבורסה, ושב לרכוש מניות חדשות - הכול, כך נקבע, כדי להשפיע באופן בלתי חוקי ומעושה על שער המניה ערב ההנפקה, בכדי להבטיח את הצלחתה. וההנפקה אכן עלתה יפה: אי.די.בי גייסה באמצעותה 321 מיליון שקל.

בהכרעת הדין המרשיעה של השופט חאלד כבוב נכתב כי "דנקנר הקדיש את כל מאודו כדי להעביר סיגנל לשוק, שיש ביכולתו לגייס סכום נכבד שיאפשר לו לנווט את פעילותה העסקית של אי.די.בי, כאשר כישלון של מהלך שכזה היה גם עלול להביא לאובדן השליטה בחברה. זהו התמריץ שהכווין את פעילותו של דנקנר, ולמרבה הצער הביא אותו לפעול דווקא בסמוך לפני ההנפקה באופן בלתי לגיטימי בעליל".

לצורך ביצוע התוכנית הורה שטרום לסוחר בניירות ערך, עדי שלג - שהיה זמן קצר קודם להנפקה שותפו של שטרום, והפך בהמשך לעד המדינה בפרשה - לרכוש באמצעות חשבונות חברת ISP שבבעלות שטרום מניות של אי.די.בי החזקות, במטרה להשפיע על שער המניה. נפסק כי שלג פעל בהתאם להוראות של שטרום ורכש מניות עד לניצול מלוא מסגרת האשראי שהייתה קיימת בחשבונות ISP בבנק הבינלאומי.

באוקטובר אשתקד החלו דנקנר ושטרום לרצות את עונש המאסר שהוטל עליהם. דנקנר נכנס ל-3 שנות מאסר, לאחר ששופטי בית המשפט העליון קיבלו את ערעור הפרקליטות והחמירו את עונשו משנתיים מאסר בפועל, שהטיל עליו המחוזי, ל-3 שנות מאסר; ושטרום החל לרצות עונש של שנתיים מאסר בפועל, לאחר שעונשו הוחמר משנת מאסר לשנתיים.