יוחנן לוקר יעזוב את החברה לישראל לאחר שלוש שנים בראשות כיל

עובדיה עלי היה אמור להיות מוחלף בימים אלה על ידי לוקר כיו"ר בזן, אבל דירקטוריון החברה הודיע אתמול כי לוקר לא יתחיל בתפקיד דירקטור ויו"ר בזן • לוקר הוביל בהצלחה תוכנית התייעלות בחברה ובתקופתו השתפרו משמעותית היחסים עם הרגולטורים השונים

יוחנן לוקר / צילום: איל יצהר
יוחנן לוקר / צילום: איל יצהר

יוחנן לוקר בדרך החוצה מקבוצת החברה לישראל של עידן עופר לאחר שלוש שנים בקבוצה. אתמול (ד') התברר כי לוקר, שלאחרונה הוחלף בתפקיד יו"ר חברת כימיקלים לישראל (כיל ), לא ימונה לתפקיד יו"ר החברה האחות בזן  (בתי הזיקוק בחיפה) במקומו של עובדיה עלי,

שימשיך בינתיים בתפקידו, או לכל תפקיד ניהולי אחר בקבוצה.

עלי היה אמור להיות מוחלף בימים אלה על ידי לוקר, אבל בזן הודיעה אתמול לבורסה כי "דירקטוריון בזן ויוחנן לוקר, בהסכמה משותפת, מודיעים כי לוקר לא יחל בתפקיד דירקטור ויו"ר דירקטוריון בזן. דירקטוריון בזן פנה בבקשה אל עובדיה עלי, לחזור בו מהודעת הפרישה שלו, נוכח עזיבתו לאחרונה של מנכ"ל בזן, ישר בן מרדכי, והצורך של בזן בהמשכיות ניהולית. עובדיה עלי, נאות לחזור לכהן כדירקטור וכיו"ר דירקטוריון בזן, ללא מגבלת זמן כלשהי". 

בעקבות ההודעה בוטלה אסיפת בעלי מניות החברה שזומנה להיום והייתה אמורה לאשר את תנאי אישור כהונתו של לוקר. עלי נכנס לתפקידו בפברואר 2015 (הוא כיהן בעבר באותו תפקיד במשך 8 שנים, כשהחברה הייתה בבעלות ממשלתית, ונפרד ממנה ב-2003). עלות שכרו של עלי הסתכמה בכ-4.4 מיליון שקל בשנת 2018. באמצע מרץ 2019 הודיעה בזן כי לוקר צפוי להחליף את עלי במהלך הרבעון השני - מה שלא קרה לבסוף.

יואב דופלט החליף את לוקר בכיל

לוקר הצטרף לחברה לישראל באוגוסט 2016, כשהחליף בתפקיד יו"ר כיל את ניר גלעד. בשנתיים הראשונות לכהונתו עברה החברה טלטלה. זמן קצר לאחר כניסתו התפטר מנכ"ל החברה דאז, סטפן בורגס, ובמקומו מונה לתפקיד המנכ"ל אשר גרינבאום. לוקר וגרינבאום ביצעו תוכנית התייעלות מקיפה, שכללה, בין השאר, הפסקת פרויקטים גדולים ומכירת נכסים - מהלכים שייצבו את כיל, ויחד עם התאוששות שוק הדשנים הביאו לפריחה מחודשת בעסקיה. בתקופת לוקר גם השתפרו משמעותית יחסי החברה עם הרגולטורים המפקחים ובראשם משרד האוצר.

לפני כחודש הוחלף לוקר בתפקיד יו"ר כיל על ידי יואב דופלט, שנכנס במקביל גם לתפקיד מנכ"ל החברה לישראל.

בזן סבלה בשנים האחרונות מחילופים תכופים בתפקיד המנכ"ל. מי שמכהן כיום בתפקיד מנכ"ל החברה הוא שלומי בסון, שהחליף את ישר בן מרדכי בתפקיד המנכ"ל בתחילת מאי 2019, לאחר שהאחרון הודיע במפתיע כי הוא פורש מהתפקיד. בן מרדכי שימש מנכ"ל החברה במשך 11 שנים (עד לשנת 2011), ואחריו כיהנו בתפקיד כמה מנכ"לים לתקופות קצרות, עד לחזרתו לכיסא המנכ"ל בנובמבר 2017. הוא החליף בתפקיד את אבנר מימון, ששימש מנכ"ל קצת יותר משנתיים - פרק זמן דומה לשני קודמיו בתפקיד, אריק יערי ופנחס בוכריס (שהחליף את בן מרדכי ב-2011).

פרישתו של מימון נבעה, לטענת מקורבים לדבר, על רקע הסביבה הרגולטורית הלא-פשוטה שבמסגרתה פועלת בזן, הכוללת לעתים גם איומים ממשיים בהגשת כתבי אישום נגד נושאי משרה בכירים בחברה, ובראשם המנכ"ל, על רקע נושאי איכות סביבה וזיהום כאלה ואחרים, או תקנים שהוחמרו והחברה לא עומדת בהם. "יש דרישות מחמירות והולכות מצד גורמים רגולטוריים, ובראשם המשרד להגנת הסביבה, ומנגד קשה לנו מאוד לקבל היתרי בנייה, למשל, כדי לעמוד בדרישות האלה. מנכ"ל החברה הופך בעל כורחו לעבריין, וזה מצב בלתי נסבל", אמר אחד הגורמים הקרובים לנושא ל"גלובס". 

מניית בזן רשמה היום עלייה קלה. שוויה של בזן בבורסה עומד כיום על כ-5.8 מיליארד שקל, לאחר עלייה של 21% במחיר המניה בשנה האחרונה. 

יוחנן לוקר התגייס לחיל האוויר בשנת 1976 וסיים קורס טיס במגמת ניווט קרב. ב-1991 הועלה לדרגת סגן אלוף ומונה לתפקיד מפקד טייסת 107 ("אבירי הזנב הכתום"). בספטמבר 2005 הוא קודם לתפקיד ראש להק אוויר בדרגת תת-אלוף, ובינואר 2010 הועלה לדרגת אלוף, מונה למזכיר הצבאי של ראש הממשלה וכיהן בתפקיד זה עד נובמבר 2012. לאחר שחרורו מצה"ל כיהן בתפקידים שונים, ובהם יועץ אסטרטגי לחברת כלל תעשיות, דירקטור בחברות גולף וכיתן ויו"ר חברת נייר חדרה. ב-2016 התמנה ליו"ר כיל.