הבורסה מסכמת מחצית תנודתית במגמה חיובית: עלייה של כמעט 10% במדד ת"א 35, הנדל"ן נסק ביותר מ-30%

מדד ת"א 125 טיפס בששת החודשים הראשונים של השנה בכ-11% • מדד תל-בונד גלובל, המרכז את מרבית סדרות האג"ח של חברות הנדל"ן האמריקאיות, רשם עלייה של  כ-7.5% • בצד השלילי, מדד הביומד נשחק בכ-2% ומדד התקשורת הסתפק בעליה מתונה של כ-2%

הבורסה בתל אביב/ צילום: שלומי יוסף
הבורסה בתל אביב/ צילום: שלומי יוסף

עליות השערים הנאות שנרשמו היום עם פתיחת שבוע המסחר בבורסה המקומית סייעו לה לסכם את המחצית הראשונה של 2019 בירוק בוהק, עם טיפוס של כ-9% מתחילת השנה שמציג מדד ת"א 35, לצד תשואות דו ספרתיות נאות שמציגים מדדים בולטים אחרים. העליות החדות שרשם ת"א 35  היום הובילו אותו לסכם את חודש יוני בטיפוס של יותר מ-3%, ולקרב אותו מרחק של כ-7% מרמת השיא אותה קבע לפני כארבע שנים.

למרות העליות הנאות שמציג ת"א 35 בסיכום המחצית, הוא עדיין בתשואת חסר ביחס למדדים המובילים בשוק האמריקאי, למדדים הבולטים באירופה וכן לחלק מהמדדים הבולטים באסיה.

קצת לפני מדד הדגל של הבורסה ניצב מדד ת"א 125 , שטיפס במחצית השנה הראשונה בכ-11%. אולם למרות הביצועים הנאים של צמד המדדים המובילים, בששת החודשים הראשונים של 2019 הם נותרים מאחורי כמה מדדים ענפיים שרשמו בתקופה זו עליות דו ספרתיות, בראשם מדד הנדל"ן שזינק תוך חצי שנה ביותר מ-30%.

בסיכום המחצית, מדד הנדל"ן  נהנה בעיקר מביצועי מניות החברות הגדולות הנכללות בו, שרובן פועל בתחום הנדל"ן המניב בישראל ואשר נהנות מתנאי שוק תומכים, בראשם סביבת ריבית אפסית, המובילים אותן להיסחר ברמות שיא. צעד אחרי הנדל"ן התמקם בסיכום המחצית מדד הטכנולוגיה, שקפץ בכ-26% ומדד הבנקים "הסתפק" בתקופה זו בטיפוס של כ-17%. עליות אלה מובילות את אותם מדדים להיסחר ברמות שיא או קרוב להן.

בצד השלילי, מדד הביומד  סיכם את המחצית הראשונה של השנה בשחיקה של כ-2%, ואילו מדד התקשורת הסתפק בעליה חצי שנתית מתונה של כ-2%.

למרות הסיכום החיובי הנרשם בבורסה במחצית הראשונה של השנה, תקופה זו התאפיינה בלא מעט חוסר ודאות ותנודתיות, שהושפעה בעיקר מהמתרחש בעולם. בראש עמדו שני נושאים עיקריים - הריבית בארה"ב ומלחמת הסחר המתארכת בין ארה"ב לבין סין. צפי להמשכה של סביבת ריבית נמוכה וממושכת יחסית, ולהתקדמות בדיונים בין שתי המעצמות לקראת פתרון אפשרי במלחמת הסחר, תמכו בכיוון החיובי של השווקים, וגם בסוף השבוע האחרון משכו למעלה את הבורסות בארה"ב.

עם זאת, אינדיקציות שונות שהתקבלו בנוגע לעתיד נושאים מרכזיים אלה במהלך המחצית הראשונה של 2019, ובהתאם, הערכות האנליסטים להשפעתם על המשך הצמיחה הגלובלית, הובילו לתנודתיות גבוהה יחסית במסחר, כך שלדוגמה את חודש מאי סיכם ת"א 35 בירידות, שהתקזזו ביוני, מה שסייע לסיכום המחצית החיובית.

בזירה המקומית, חוסר ודאות גדול למדי נרשם בפעילות הרשות המחוקקת, עם החלטת הכנסת על פיזורה זמן קצר לאחר הבחירות, וקביעת מועד בחירות חדש בחודש ספטמבר, אולם השפעת החלטה זו על המסחר הייתה זניחה.

גל העליות שרשם מדד ת"א 35 מתחילת השנה מסכם לו עלייה של כ-12% מרמת השפל אליה הגיע במהלך המפולת של שלהי דצמבר 2018, אולם בסיכום ביצועי המדד שנה אחורה הוא מציג עלייה מתונה של כ-1.5%.

מחצית מוצלחת גם בשוק האג"ח

למרות הסיכום החצי שנתי החיובי והקונצנזוס של האנליסטים לגבי כיוון הריבית, עדיין קיימים כמה גורמים בולטים העלולים לאיים על המשך התקדמות שוקי ההון בהמשך השנה, בראשם הסלמה במלחמת הסחר של ארה"ב וסין ויחסי ארה"ב בזירות אחרות - ובראשן איראן. חוסר יכולתם של האנליסטים לצפות את מהלכיו של נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, ואת ההחלטות שהוא מקבל גם בזירה הכלכלית וגם בזירה הגיאו-פוליטית, המשפיעה על הפעילות הפיננסית, תקשה גם בהמשך לצפות את כיוון השווקים, העלולים להמשיך להתאפיין ברמות תנודתיות גבוהות יחסית.

בזירה המקומית, גם שוק האג"ח הקונצרני לא נעדר מהחגיגה, עם עליות של כ-5.5%-6% מתחילת השנה בשלושת מדדי התל-בונד המובילים (20, 40 ו-60), אחרי שאת חודש יוני סיכמו בעלייה של כ-1%. מדד תל-בונד גלובל, המרכז את מרבית סדרות האג"ח של חברות הנדל"ן האמריקאיות, מציג בסיכום ששת החודשים הראשונים של 2019 טיפוס של כ-7.5%, אחרי שעמד בלב המגמה השלילית בחלק האחרון של שנת 2018.

גם האפיק הממשלתי נהנה ממחצית שנה ראשונה מוצלחת, ומדד אג"ח ממשלתיות, בדומה למדדי התל-בונד, התחזק ביוני בכ-1%, מה שהשלים לו עם עלייה של כ-4.5% מתחילתה של 2019. האפיק הממשלתי צמוד המדד עלה במחצית בקרוב ל-6% ואילו האפיק השקלי הסתפק בעלייה של כ-4%.