מאי 2019: זינוק במכירת דירות חדשות, ירידה במכירת דירות יד שנייה

מהסקירה החודשית של אגף הכלכלנית הראשית במשרד האוצר עולה כי בחודש מאי נמכרו 5,800 דירות יד שנייה • מדובר בירידה של 9% לעומת מאי 2018 • במכירת הדירות החדשות דווקא נרשם גידול לעומת מאי אשתקד • במאי האחרון נרשם זינוק חד במכירת דירות "מחיר למשתכן"

דירות חדשות/צילום: אייל יצהר
דירות חדשות/צילום: אייל יצהר

נתוני מכירת הדירות לחודש מאי מצביעים על מגמה הפוכה בין שוק היד שנייה לשוק הדירות החדשות. בעוד שבשוק היד שנייה נרשמה ירידה, בשוק הדירות החדשות נרשמה עלייה לעומת מאי 2018. הגורם לזינוק במכירת דירות חדשות במאי, היו דירות מחיר למשתכן. בניכוי עסקאות בסבסוד ממשלתי (מחיר למשתכן) נרשמה ירידה של 5% במספר העסקאות בשוק החופשי במאי האחרון לעומת מאי 2018. כך עולה מסקירת ענף המגורים לחודש מאי 2019 שפרסם אגף הכלכלנית הראשית במשרד האוצר.

בסקירה מודגש כי הירידה בעסקאות בשוק החופשי נרשמה בפלח שוק הדירות היד שנייה, בשיעור של 9% בהשוואה למאי אשתקד. הירידה בעסקאות היד שנייה, נרשמה בכל האזורים למעט אזור המרכז בו נרשם גידול של 7% ואזור חדרה ששמר על יציבות. ירידות חדות בעסקאות יד שנייה נרשמו בירושלים (25%-) וטבריה (23%-). את השיעור החד בעסקאות יד שנייה בירושלים למשל, ניתן להסביר בפרסום מכרזי מחרי למשתכן בהיקף ניכר במורדות ארנונה וקטמון הישנה.

זינוק במכירת דירות מחיר למשתכן

עוד כוללת הסקירה התייחסות למכירת דירות חדשות בשוק החופשי ולפיה יש עלייה של 12% במכירת דירות חדשות לעומת החודש המקביל אשתקד. עלייה זו, ממשיכה גידול בתחום זה שנרשם גם בחודש אפריל. עם זאת, מדגישים כותבי הסקירה כי בעוד בחודש אפריל הגידול החד במכירות הקיף את כל האזורים, בחודש מאי יש שונות גבוהה בין האזורים בארץ.

"לצד אזורי רחובות ותל אביב שרשמו שיעורי גידול חדים, נרשמו ירידות חדות באזורי ירושלים והצפון", נכתב בסקירה. ובמספרים - באזור רחובות נרשמה עלייה של 49% במכירות לעומת מאי אשתקד. באזור תל אביב נרשמה עלייה גבוהה אף יותר של 62% לתקופה זו. לעומת זאת בירושלים נרשם קיטון של 33%, ובאזור נצרת ירידה במכירות של 28%.

בצירוף דירות חדשות שנמכרו במסגרת מחיר למשתכן, בחודש מאי האחרון נמכרו כ-3,200 דירות חדשות. מדובר בגידול של 29% בהשוואה למאי 2018. הזינוק במספר הכולל של דירות חדשות, נרשם בעיקר על רקע גידול של 80% במספר הדירות שנמכרו במסגרת "מחיר למשתכן" בחודש מאי. בסך הכל נמכרו בחודש זה 1,200 דירות במסגרת מחיר למשתכן, לעומת 660 במאי אשתקד.

המשך דחיקת המשקיעים מהשוק

עוד עולה מהסקירה כי בחודש מאי נרשמה ירידה של 6% ברכישת דירות על ידי משקיעים לעומת מאי אשתקד. כך למשל המשקיעים נטשו את ירושלים, שם נרשמה ירידה בשיעור של 40% ברכישת משקיעים. גם באזור הצפון והדרום נרשמו ירידות חדות בשיעור של 30%-50% ברכישות משקיעים, אך מנגד באזור המרכז נרשמה עלייה בשיעור 9% ברכישות משקיעים.