הפחד חזר לשווקים: המדדים בוול סטריט צנחו בכ-3% ומדד הפחד זינק

נאסד"ק ודאו ג'ונס איבדו מעל ל-3% ו-S&P 500 איבד כ-3% • התשואה על האג"ח האמריקאי ל-10 שנים ירדה מתחת לזו לשנתיים, מה שמזהיר מפני מיתון • טראמפ תקף את ג'רום פאואל והפד והאשים אותם באחריות לירידה בתשואות האג"ח • טבע התרסקה במעל ל-10%

פעיל בוול סטריט /צילום: רויטרס
פעיל בוול סטריט /צילום: רויטרס

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

23:00

המסחר בוול סטריט ננעל הלילה בירידות חדות. נאסד"ק ודאו ג'ונס צנחו במעל ל-3% ו-S&P 500 איבד כ-3%. מדד הפחד זינק בכ-27%. מדובר ביום המסחר הגרוע ביותר בדאו ג'ונס מתחילת השנה, ובירידה החדה הרביעית אי פעם. 

התשואה על האג"ח האמריקאיות התרסקה ביותר מ-5% מתחת ל-1.6%. מחיר הנפט יורד בכ-3.6% ואילו מחיר הזהב מטפס ב-0.76%.

מניית טבע  התרסקה ב-10.4%. גם מניות הבנקים סיימו את המסחר בירידות חדות: סיטיגרופ  צנחה במעל ל-5%, בנק אוף אמריקה  איבדה 4.7% וג'י.פי מורגן צ'ייס  נפלה ב-4.1%.

22:42

הירידות בוול סטריט התחזקו לאחר שנשיא ארה"ב תקף בציוץ את הפדרל ריזרב ואת הנגיד ג'רום פאואל. נאסד"ק מאבד כעת כ-3%, S&P 500 צונח ב-2.8% ודאו ג'ונס יורד ב-2.9%.

הנשיא כתב כי "אנחנו מנצחים בגדול בקרב מול סין. חברות ועובדות בורחות. המחירים אצלנו לא עלו, ובמקרים מסיימים, אפילו ירדו. סין היא לא הבעיה שלנו, למרות שהונג קונג לא עוזרת. הבעיה שלנו היא עם הפד. הוא העלה יותר מדי ומהר מדי. ועכשיו חותך באיטיות מדי...". טראמפ טען כי מדינות אחרות "אומרות תודה רבה לפאואל חסר המושג ולפדרל ריזרב. גרמניה, ואחרות, משחקות משחק! עקומת עקום מטורפת! אנחנו אמורים לקצור בקלות פרסים גדולים רווחים, אבל הפד מעכב אותנו. אנחנו ננצח!".

22:15

נאסד"ק מאבד כ-2.9% בשעה זו. דאו ג'ונס ו-S&P 500 נופלים ב-2.7%. 

מחיר הנפט יורד ב-3.3% והזהב עולה ב-0.7%. 

מניית טבע  מתרסקת בכ-10%.

21:10

הירידות החדות בוול סטריט התמתנו מעט. הנאסד"ק מאבד כעת 2.7%, S&P 500 ודאו ג'ונס יורדים ב-2.5%. מדד הפחד מזנק ב-24%. הנפט יורד ב-4% והזהב מזנק בכ-1%.

מניית סיטיגרופ  נופלת מעל ל-5%, בנק אוף אמריקה  מאבדת כ-5% וג'י.פי מורגן צ'ייס  יורדת ב-4%. מניית טבע  צונחת ב-8.5%. 

מניית macy's צונחת ב-13% לאחר שלא עמדה בציפיות השוק לרבעון השני של השנה. הרווח למניה עמד על 28 סנט לעומת צפי לרווח של 45 סנט. בנוסף החברה הורידה את תחזית הרווח השנתית שלה.

מניית CBS  מאבדת 7% לאחר שהחברה דיווחה על מיזוג עם חברת ויאקום. 

מניות חברות השבבים גם כן יורדות במסחר. חברת אדוונס מיקרו דיוויס  מאבדת 7% ו-Xilinx יורדת ב-3%. זאת לאחר דיווח של "וול סטריט ג'ורנל" כי וואווי הסינית עזרה לממשלות באפריקה לרגל אחרי יריבים פולטיים. 

20:00

בורסות וול סטריט נסחרות תחת לחץ על רקע היפוך עקום התשואות בשוק האג"ח האמריקאי. מדד הנאסד"ק צונח כעת בכ-3%, הדאו ג'ונס וה-S&P 500 מאבדים 2.8%. מדד הפחד (VIX)מזנק בכ-30%, הנפט צונח בחדות והזהב קופץ. 

בעוד המשקיעים בורחים לנכסי בטוחים, בהן האג"ח האמריקאיות, התשואה עליהן ל-10 שנים נופלת מזו שמציעה האג"ח לשנתיים. המצב מנוגד להיגיון, שכן הוא משקף מצב בו המשקיעים מסתפקים בריבית נמוכה יותר לטווח הארוך, בעוד שחוסר הוודאות לתקופה ארוכה שכזו, אמור לפצות על ההשקעה ולספק ריבית גבוהה יותר מזו של האג"ח לשנתיים.

בינתיים נשיא ארה"ב דונלד טראמפ מנסה להסתכל על הכוס המלאה. בציוץ בטוויטר כתב טראמפ: "כמויות אדירות של כסף זורמות לארה"ב. אנשים רוצים ביטחון!".

מניית טבע  מתרסקת ב-9.3% במסחר. 

19:00

המסחר באירופה ננעל היום בירידות חדות. דאקס איבד 2.2%, קאק נפל ב-2.1% ופוטסי ירד ב-1.4%. סטוקס 600 ננעל בירידות של 1.7%. בארה"ב מחריפות הירידות: נאסד"ק צונח ב-2.9%, S&P 500 ודאו ג'ונס מאבדים כ-2.4%. מדד הפחד מזנק ב-26%. 

מחיר הנפט צונח ב-5%. מחיר הזהב מטפס ב-0.93%. 

18:00

המסחר בבורסות ארה"ב מתנהל בשעה זו בירידות חדות של מעל ל-2%. הנאסד"ק צונח ב-2.4%, דאו ג'ונס מאבד 2.2% ו-S&P 500 יורד ב-2.1%. גם באירופה יש ירידות חדות: דאקס וקאק נופלים בכ-2% ופוטסי יורד ב-1.8%. סטוקס 600 צונח ב-1.9%. מדד הפחד (VIX) מזנק ב-23%.

מחיר הפנט צונח ב-4.8% ומחיר חבית עומד כעת על 54.37 דולר. מחיר הזהב מטפס ב-0.9% ל-1,527.6 דולר. התשואה על האג"ח האמריקאיות מתרסקת ביותר מ-5% מתחת ל-1.6%.

מניות הבנקים בארה"ב מובילות את הירידות. כך, בנק אוף אמריקה  וסיטיגרופ  צונחות מעל ל-4%. מניית ג'י.פי מורגן צ'ייס  מאבדת 3.6%.

מניית בלפור ביטי  מזנקת במסחר בבריטניה ב-9% לאחר פרסום דוחות חזקים.

17:00

לחץ המכירות בוול סטריט נמשך. מדד הנאסד"ק מאבד כ-2%, הדאו ג'ונס יורד ב-1.7%. הטריגר לירידות מיוחס לשוק האג"ח האמריקאי שרשם היפוך בעקום התשואות, מה שמנבא מיתון כפי שקרה בעבר.

הנפט צונח ב-3.5% ל-55 דולרים לחבית, הזהב עולה ב-0.7%. באירופה המדדים צונחים ב-2%.

מניית טבע  צונחת ברקע לדיווח כי סוכנות הדירוג מודיס הורידה אופק דירוג אשראי לאגרות החוב של החברה. במקביל, נבחרי ציבור בארה"ב דורשים מסמכים בנוגע לפרשת תיאום המחירים.

16:30

המדדים המובילים בוול סטריט רושמים ירידות בפתיחה, על רקע החששות מפני מיתון, כאשר שוק האג"ח האמריקאי ביצע היפוך של עקום התשואות. התשואה על האג"ח ל-10 שנים יורדת מתחת לזו לשנתיים, והתשואה על האג"ח ל-30 שנה מאיימת לרדת מתחת ל-2%.

המדדים המובילים מאבדים עד 1.7%, הזהב קופץ ומחיר הנפט מאבד גובה על רקע החששות להאטה.

מדד הנאסד"ק נופל ב-1.7%, הדאו ג'ונס מאבד 1.1% ומדד S&P 500 יורד ב-1.5%. מדד הפחד (VIX) מזנק ב-18%.

15:00

החוזים העתידיים מעמיקים את הירידות ומגיעים עד ל-1.5%, בהמשך להיפוך עיקום התשואות. מדד הפחד (VIX) מזנק ב-10%. 

13:55

דרמה בשוק האג"ח האמריקאי: התשואה על האג"ח הממשלתיות בארה"ב ל-10 שנים יורדת מתחת לזו הקצרה לשנתיים, וזאת לראשונה מאז שנת 2007. המהלך מהווה נורת אזהרה לפני מיתון, כפי שקרה בשלוש הפעמים הקודמות שמקרה זה הופיע בשוק. החוזים העתידיים יורדים ב-1%. 

12:10

המסחר בבורסות אירופה מתנהל בירידות בהובלת הבורסה באיטליה, כשברקע נתונים מכיוון כלכלת גוש האירו מצביעים על האטה. בגרמניה מדד הדאקס משיל 0.6%, כך גם מדד הקאק הצרפתי. הבורסה במילאנו מאבדת 1.2%. בשעה זו החוזים העתידיים על המדדים המובילים בוול סטריט יורדים בעד 0.5%.

כלכלת גוש האירו רשמה האטה של 0.2% ברבעון השני של 2019, כך פרסם ה-Eurostat. בחישוב שנתי, כלכלת גוש האירו רשמה צמיחה של 1.1% בלבד. בנוסף, הייצור התעשייתי ירד ב-1.6% בחודש יוני. 

בגרמניה, בהמשך לאכזבה שנרשמה אתמול ממדד ה-ZEW, ובהמשך לנתוני ייצור חלשים שפורסמו עוד קודם, היום פורסם נתון התמ"ג של גרמניה לרבעון השני שהצביע על התכווצות של 0.1%.

באיטליה הסנאט החליט אתמול לדחות לשבוע הבא את הדיון בהצבעת אי-אמון בממשלה הנוכחית, שנובעת מהודעת הפרישה של מפלגת ה"לגה" בראשות מתאו סלביני מהקואליציה. הסנאט הכריע לא להצביע היום, אלא לזמן את ראש הממשלה הנוכחי ג'וזפה קונטה לנאום בפני הסנאט ב-20 באוגוסט. במקביל, המפלגות דנות ביניהן באפשרות לצמצם באופן דרמטי את בתי הנבחרים (מ-630 חברי פרלמנט, הבית התחתון, ל-400 ומ-315 חברי סנאט, הבית העליון ל-200) עוד לפני הבחירות החדשות.

 לדברי עופר קליין מהראל: "הטקטיקה של מועמדים רבים לפני הבחירות היא להגביר את הרטוריקה השלילית כלפי ממסדי האיחוד, דבר שתרם לעליית המרווחים ואנו מאמינים שטקטיקה זו תיושם גם אם יוקדמו הבחירות באיטליה. אך כפי שראינו בעבר, האיחוד (והשווקים) לא יאפשרו לאיטליה לחרוג משמעותית מהכללים הפיסקאליים.

באסיה, שדה תעופה של הונג קונג משותק זה היום השלישי ברציפות בשל הפגנות ענק במדינה, נגד חוק ההסגרה לסין.

הבוקר דווח כי הייצור התעשייתי בסין בחודש יולי עלה ב-4.8%, פחות מהצפי לעלייה של 6%.

06:25

המסחר בבורסות אסיה מתנהל במגמה חיובית: בורסת טוקיו  עולה ב-0.6%, בורסת הונג קונג  עולה בשיעור דומה, בורסת שנחאי  רושמת עליות של 0.8%.

המסחר בוול סטריט ננעל אמש בעליות חדות: הנאסד"ק קפץ ב-2% בהובלת אפל, שזינקה בלמעלה מ-4%. הדאו וה-S&P 500 רשמו עליות של כ-1.5%.

אתמול דווח כי ארה"ב מקלה על המכסים שבכוונתה להשית על סין. לפי דיווח מעבר לים, מספר פריטים יוחרגו מהטלת המכסים הצפויה מסיבות של "בריאות, ביטחון, ביטחון לאומי וגורמים אחרים", בעוד חלק אחר מהמכסים יידחה עד אמצע דצמבר הקרוב.

בין המוצרים שיוחרגו מהטלת המכסים הקרובה עד ל-15 לדצמבר, ניתן למצוא מכשירי סלולר, לפטופים, משחקי מחשב, צעצועים מסוימים, מוניטורים למחשוב ומוצרי הלבשה והנעלה, כך נמסר ממשרד הסחר האמריקאי.

בורסות אירופה ננעלו אתמול במגמה חיובית, בהובלת בורסת איטליה שעלתה בכ-1.3%. בורסת פריז עלתה בכ-1%. 

הסנאט האיטלקי שהתכנס אתמול החליט לדחות לשבוע הבא את הדיון בהצבעת אי-אמון בממשלה הנוכחית, שנובעת מהודעת הפרישה של מפלגת ה"לגה" בראשות מתאו סלביני מהקואליציה. הסנאט הכריע לא להצביע היום, אלא לזמן את ראש הממשלה הנוכחי ג'וזפה קונטה לנאום בפני הסנאט ב-20 באוגוסט. במקביל, המפלגות דנות ביניהן באפשרות לצמצם באופן דרמטי את בתי הנבחרים (מ-630 חברי פרלמנט, הבית התחתון, ל-400 ומ-315 חברי סנאט, הבית העליון ל-200) עוד לפני הבחירות החדשות.

היום סין תפרסם את נתוני הייצור התעשייתיים לחודש יולי. התחזיות הן לעלייה של 5.8% בקצב הייצור, לעומת עלייה של 6.3% בקצב הייצור בחודש יוני. 

בגרמניה יפורסמו נתוני התמ"ג לרבעון השני כאשר גרמניה צפויה להציג צמיחה שלילית ברבעון האחרון בגובה 0.1%, כך לפי התחזיות. זאת, לעומת נתון חיובי של 0.4% ברבעון הראשון. ההאטה בכלכלה הגרמנית צריכה להדאיג את מקבלי ההחלטות בבנק המרכזי של אירופה. הצמיחה בחישוב שנתי צפויה להראות לפי התחזיות התכווצות של 0.3%.