הטכניון | בלעדי

המל"ג והטכניון בחוץ: הסדר ניגוד העניינים של מבקר המדינה מתניהו אנגלמן נחשף

מבקר המדינה החדש מתניהו אנגלמן יימנע מעיסוק בענייני המועצה להשכלה גבוהה, הטכניון והמועצה האזורית גזר ומעיסוק במוסדות שבני משפחתו מועסקים בהם • בשבועות שחלפו מאז מינויו נמתחת ביקורת רבה על אמירותיו ומעשיו של אנגלמן, שקודם לתפקיד ע"י רה"מ נתניהו

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן / צילום: יוסי זמיר
מבקר המדינה מתניהו אנגלמן / צילום: יוסי זמיר

אחרי הסערה שחולל מבקר המדינה החדש מתניהו אנגלמן בשבוע שעבר, בעקבות החלטתו לשנות את הרכב ועדת ההיתרים, וביקורת נוספת שעוררו הצהרותיו כשמונה לתפקיד שלפיהן יעסוק ב"ביקורת בונה ואיכותית", חושף "גלובס" את הסדר מניעת ניגוד העניינים שעליו חתם עם כניסתו לתפקיד, ב-1 ביולי.

מאז מינויו של אנגלמן, הוא זוכה לביקורת רבה על הצהרותיו והחלטותיו. כשמונה, ב-1 ביולי, הייתה זו האמירה כי יעסוק בתפקידו גם בביקורת חיובית על רשויות השלטון; ובהמשך העימות שנקלע אליו עם חברי ועדת ההיתרים, שסירבו להתיר לראש הממשלה בנימין נתניהו לממן את ההגנה המשפטית שלו באמצעות אנשי עסקים.

בשבוע שעבר הייתה זו החלטת המבקר לשנות את הרכב ועדת ההיתרים, שבוע אחרי ששלושה מהם התפטרו במחאה על התערבותו בעבודתם ומינוי חברים אחרים, שחלקם מקורבים לליכוד. הסיבה להתפטרות הייתה ביקורת חריפה של המבקר על החלטת ועדת ההיתרים לדרוש מנתניהו להחזיר 300 אלף דולר שקיבל בעבר מבן-דודו נתן מיליקובסקי ללא היתר.

אנגלמן שימש בתפקידים רבים במגזר הציבורי והפרטי, וגם קרובי משפחתו מכהנים בתפקידים בכירים. הוא בוגר הישיבה התיכונית "נתיב מאיר" וישיבת ההסדר "הר ציון", והיה מראשי אגודת היישוב אפרת בסוף שנות ה-70'. ב-1999-1991 היה מנהל סניף ירושלים של משרד רואי החשבון פאהן, קנה ושות' מ-1991 עד 1999; בשנים 2006-2005 היה חבר בוועידת המפד"ל; והיה גם מנכ"ל המועצה המקומית שוהם בשנים 2010-2006. אנגלמן כיהן מ-2004 עד 2018 כיו"ר ועדת ביקורת בג'וינט ישראל ובעמותות בעלות זיקה לג'וינט. אנגלמן, רעייתו ובתו פעילים בפעילויות צדקה של תורמים מחו"ל.

הסדר ניגוד העניינים אוסר עליו לעסוק בכל הנוגע למועצה האזורית גזר למשך שלוש שנים, או עד שאשתו תסיים חל"ת מעבודתה במועצה כמנהלת אגף רווחה. גם אנגלמן, המתגורר ביישוב הקהילתי-תורני נוף איילון, שימש בתפקידים במועצה: כנציג היישוב במועצת גזר וכסגן ראש המועצה בשנים 2013-2004.

אנגלמן עסק שנים רבות בתחום ההשכלה הגבוהה: הוא היה סמנכ"ל ומנכ"ל הטכניון מתחילת 2014 עד יוני 2018, וב-2018 מונה למנכ"ל המועצה להשכלה גבוהה, במקביל לכהונה כמנכ"ל הוועדה לתכנון ותקצוב (ות"ת). בתחום זה הוא התחייב להימנע "מכל מטלת ביקורת או בירור תלונות על המל"ג למשך שנה אחת, ואולם ככל שתהיה מטלה בעניין פעולה שביצעתי במסגרת תפקידי במל"ג, אמנע ללא הגבלת זמן מלעסוק במטלה בעניין זה, ובמקרה של ספק אתייעץ עם היועץ המשפטי של המשרד". כמו כן, אנגלמן התחייב גם להימנע למשך שנה מכל עיסוק בטכניון, כולל המגבלה שנטל על עצמו לגבי המל"ג.

בשל קשריו המשפחתיים, אנגלמן מנוע מעיסוק בלשכה המשפטית של המשרד לביטחון פנים, כל זמן שמועסק בה בעלה של בתו; ומנוע מעיסוק במחלקה הפנימית של בית החולים הדסה, שכן גיסו, בעלה של אחותו, הוא ראש המחלקה.