סין החריפה את מלחמת הסחר, טראמפ הפיל את וול סטריט; הנאסד"ק צנח ב-3%

החרפה במלחמת הסחר: סין הודיעה היום כי בכוונתה להטיל מכסים חדשים על סחורות אמריקאיות, בסך 75 מיליארד דולר • טראמפ הורה לחברות אמריקאיות למצוא אלטרנטיבות לפעילותן בסין • בעקבות ההודעה, חברות הרכב האמריקאיות, ביניהן טסלה, רשמו ירידות חדות עם תום המסחר

סוחר מודאג בוול סטריט
סוחר מודאג בוול סטריט

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

23:00

שבוע המסחר בוול סטריט ננעל בצניחה של המדדים, לאחר יום סוער בשווקים.

הנאסד"ק הוביל את הירידות החדות בבורסות וול סטריט, כשצנח בנעילת המסחר ב-3%. הדאו ירד ב-600 נקודות, ה-S&P 500 ירד בלמעלה מ-2.5%.

סין הודיעה היום כי בכוונתה להטיל מכסים חדשים על סחורות אמריקאיות, בסך 75 מיליארד דולר. בכך הסלימה שוב את מלחמת הסחר בינה לבין ארה"ב.

לפי מועצת המדינה של סין, המכסים יהיו בשיעור של של 5% עד 10%, והם ייכנסו לתוקף בשני מועדים: הראשון ב-1 בספטמבר, והשני ב-15 בדצמבר.

עוד נמסר כי יוטל מכס בסך 25% על מכוניות תוצרת ארה"ב, ומכס בסך 5% על חלקי חילוף. שני המכסים ייכנסו לתוקף בתאריך 15 בדצמבר. מניית ג'נרל מוטורס  נפלה אתמול 3.22%, מניית טסלה  התרסקה 4.84% ומניית פורד  איבדה כ-3% מערכה.

בתגובה, נשיא ארה"ב דונלד טראמפ יצא בסדרת ציוצים והורה לחברות אמריקאיות למצוא אלטרנטיבות לפעילותן בסין.

טראמפ צייץ בנוסף בטוויטר שלו ביקורת קשה על יו"ר הפד לאחר הנאום שנשא מוקדם יותר היום, וכתב כי "כרגיל הפד לא עושה כלום. יש לנו דולר מאוד חזק, ופד חלש מאוד".

מניית קטרפילר ירדה היום בכ-3.3%, אפל צנחה ב-4.6%.

20:30

מעמיקות הירידות בוול סטריט: הדאו צונח ב-500 נקודות, ה-S&P 500 יורד ב-2%, הנאסד"ק נופל בלמעלה מ-2.5%.

מניית אפל נופלת בלמעלה מ-4%. מניית  הסידני מורנינג הרלד יורדת ב-3.9%, אנבידיה וברודקום צונחות כ-4.5%. קטרפילר יורדת 3.3%.

19:00

המדדים המובילים בוול סטריט נופלים בעקבות סדרת ציוצים של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, אשר בתגובה להטלת המכסים מכיוון סין מוקדם יותר היום, מורה לחברות אמריקאיות למצוא אלטרנטיבות לפעילותן בסין.

הנאסד"ק צונח ב-2.2%, בהובלת מניית אפל שצוללת ב-4%.

טראמפ צייץ בנוסף בטוויטר שלו ביקורת קשה על יו"ר הפד לאחר הנאום שנשא מוקדם יותר היום, וכתב כי "כרגיל הפד לא עושה כלום. יש לנו דולר מאוד חזק, ופד חלש מאוד".

 

 

17:25

המדדים המובילים בוול סטריט מתאוששים, לאחר שיו"ר הפדרל ריזרב ג'רום פאואל נשא דבריו בנאום שלא הפתיע איש בכינוס השנתי של הבנקים המרכזיים בג'קסון הול, ויומינג. כך, מדדי הדאו-ג'ונס , הנאסד"ק  וה-S&P 500  מתייצבים.

פאואל אמר כי הפד יעשה כל שביכולתו כדי להמשיך במדיניות ההרחבה הכלכלית הנוכחית. "האתגר שלנו כעת הוא לעשות כל מה שמדיניות מוניטרית יכולה לעשות, כדי להמשיך בהתרחבות כך שהיתרונות של שוק העבודה החזק יתרחבו גם אל אלה שנותרו מאחור בכך שהאינפלציה תתהדק סביב רמה של 2%".

יו"ר הפד, ג'רום פאואל / צילום: KEVIN LAMARQUE, רויטרס
 יו"ר הפד, ג'רום פאואל / צילום: KEVIN LAMARQUE, רויטרס

בורסות אירופה נסחרות בעליות של עד 0.5%, מלבד בורסת איטליה שרושמת ירידות.

16:30

למרות שהחוזים העתידיים אותתו על עליות בפתיחת המסחר בוול סטריט, הסינים טרפו את הקלפים ובורסות וול סטריט נפתחו בירידות.

הדאו נופל עם פתיחת המסחר בכ-100 נקודות, הנאסד"ק וה-S&P יורדים בכ-0.5%.

סין הודיעה היום כי בכוונתה להטיל מכסים חדשים על סחורות אמריקאיות, בסך 75 מיליארד דולר. בכך הסלימה שוב את מלחמת הסחר בינה לבין ארה"ב.

לפי מועצת המדינה של סין, המכסים יהיו בשיעור של של 5% עד 10%, והם ייכנסו לתוקף בשני מועדים: הראשון ב-1 בספטמבר, והשני ב-15 בדצמבר.

עוד נמסר כי יוטל מכס בסך 25% על מכוניות תוצרת ארה"ב, ומכס בסך 5% על חלקי חילוף. שני המכסים ייכנסו לתוקף בתאריך 15 בדצמבר.

 

14:30

עלייה נרשמת בחוזים העתידיים על המדדים בארה"ב, אולם זו נחלשה, לאחר שהעורך הראשי של גלובל טיימס, חו שיג'ין, צייץ כי סין תנקוט צעדי נגד נוספים בתגובה למכס של ארה"ב על סחורות בשווי 300 מיליארד דולר. "בייג'ין תחשוף בקרוב תוכנית להטלת מכסים כצעד תגמול, על סחורות אמריקאיות מסוימות. לסין יש תחמושת כדי להשיב מלחמה. הצעד האמריקאי יחוש את הכאב", כתב. 

בגזרת הדוחות, מניית סיילספורס   זינקה אמש לאחר המסחר בעקבות דוחות טובים. מן העבר השני, מניית פוט לוקר  צונחת היום במסחר המוקדם בעקבות דוחות של עמדו בציפיות.

באירופה נמשכות העליות, בשיעורים של כ-0.5% במדדים המרכזיים.  

10:15

שוקי אירופה פתחו את המסחר היום (ו') בעליות, בציפייה לדבריו בהמשך היום של נגיד הפדרל ריזרב האמריקאי ג'רום פאואל. מדד סטוקס אירופה 600  טיפס בפתיחת המסחר ב-0.4%, בהובלת מגזר הטכנולוגיה שמתחזק ביותר מ-1%. כל המגזרים והבורסות הגדולות נסחרים בעליות.

מחר תתחיל פסגת ה-G7 השנתית בצרפת, שבה ייוועדו מנהיגי צרפת, קנדה, בריטניה, גרמניה, איטליה, יפן וארה"ב. הברקזיט יתפוס גם הוא תשומת לב לאחר שראש ממשלת בריטניה, בוריס ג'ונסון, נפגש השבוע לשיחות עם מנהיגי צרפת וגרמניה. 

בורסות אסיה נעלו את המסחר בנטייה חיובית עם עליות ברוב הבורסות. מדד קוספי בהונג קונג רשם ירידה של כ-0.1%, לאחר שנע במהלך המסחר בין עליות לירידות. השווקים חיפשו היום כיוון לקראת דבריו בהמשך היום של ג'רום פאואל. 

07:00

שוקי אסיה, שנסחרו בפתיחת היום (ו') במגמה מעורבת, נסחרים בעליות קלות, תוך שהמשקיעים נושאים עיניהם לנאום החשוב שצפוי לשאת מאוחר יותר היום יו"ר הפדרל ריזרב בארה"ב, ג'רום פאואל. פאואל יישא דברים בכינוס השנתי של הבנקים המרכזיים בג'קסון הול, ויומינג. המשקיעים יחפשו רמזים בנוגע לצעדיו הבאים של הפדרל ריזרב. לפי אנליסטים השוק מתמחר הורדת ריבית אפשרית בספטמבר.

בבורסת שנחאי  נרשמות עליות קלות, וכך גם בשנזן. היואן הסיני צנח לשפל של 7.0909 יואן מול הדולר, רמתו הנמוכה מאז 2008. בשוק אומרים כי הבנק המרכזי של סין, כך נראה, "מעביר מסר" לגורמי הסחר הנציים בארה"ב כי הוא יניח ליואן לצנוח כנשק לנטרול ההשפעה של העלאת המכסים על סין.   

גם מדד הנג סנג  בהונג קונג נמצא בטריטוריה החיובית.

עליות נרשמות גם בטוקיו , ואילו מדד קוספי  בסיאול הצליח למחוק ירידות מוקדמות יותר והוא נסחר ביציבות.

ברקע למסחר עומדת ההסלמה במתיחות בין יפן ובין קוריאה הדרומית, לאחר שסיאול הודיעה כי היא מבטלת את הברית לשיתוף מודיעיני עם טוקיו בעקבות סכסוך קשה בתחום הסחר. ההסכם נועד לשיתוף מידע על האיום שמציבה קוריאה הצפונית עם הטילים והפעילות הגרעינית שלה. בתגובה לכך נרשמו זינוקים במניות התעשייה הביטחונית בבורסת סיאול. הוון הקוריאני, עם זאת, המשיך להיחלש לרמה של 1,213.7 מול הדולר, לעומת רמה של כ-1,202 וון באמצע השבוע.

באוסטרליה נרשמות עליות במדד S&P/ASX 200 .