שוקי ההון והחלטת בית המשפט העליון סחפו מעלה את רווחי ענף הביטוח במחצית השנה ל-2.3 מיליארד שקל

גידול של 150% נרשם ברווח המצרפי של שש קבוצות הביטוח הגדולות, המנהלות יחד נכסים בהיקף של 1.15 טריליון שקל - גידול של 9% מתחילת השנה • החברות נהנו מפרמיות ודמי גמולים בסך כ-59 מיליארד שקל במחצית השנה • בנטרול השפעות חד-פעמיות הסתכם הרווח במחצית ב-3.14 מיליארד שקל

מישל סיבוני, מנכ''ל קבוצת הראל ביטוח ופיננסים / צילום: "פלאש 90".
מישל סיבוני, מנכ''ל קבוצת הראל ביטוח ופיננסים / צילום: "פלאש 90".

קבוצת הביטוח הראל, המנוהלת על ידי מישל סיבוני, דיווחה היום כי סיכמה את הרבעון השני של 2019 עם רווח של 346 מיליון שקל, שמהווה הכפלה ביחס לרבעון המקביל אשתקד. לפיכך, במחצית הראשונה השנה רשמה הראל רווח כולל של 686 מיליון שקל, שמציב אותה בראש רשימת המרוויחות בענף הביטוח ומהווה עלייה ניכרת של 174% ביחס למחצית המקבילה אשתקד.

למעשה, הראל מחזיקה גם בשווי שוק הגבוה בענף הביטוח, וגם נהנית מזרם הפרמיות ודמי הגמולים הגבוה בענף, ובהיקף הנכסים המנוהל השני בגובהו, כשהיא סוגרת את הפער מול מגדל, שעודנה החברה הגדולה בענף במונחי נכסים מנוהלים.

התוצאות של הראל מצטרפות לתוצאות של שאר חמש קבוצות הביטוח הגדולות, שנסחרות בבורסה לפי שווי של יותר ממיליארד שקל, ודוחותיה נהנים מאותן מגמות חיוביות. ניתוח "גלובס" לדוחות קבוצות הביטוח הגדולות מלמד כי שש החברות רשמו ברבעון השני של 2019 רווח כולל מצרפי של 848 מיליון שקל - עלייה של 12% ביחס לרבעון המקביל אשתקד.

למעשה, התוצאות ברבעון אינן מקשה אחת. מצד אחד ניצבת מנורה מבטחים, שמציגה את הרבעון הטוב ביותר בענף, והראל, הפניקס  ואיידיאיי ביטוח  (המוכרת לציבור הרחב כ"ביטוח ישיר"), שרשמו שיפור ביחס לרבעון המקביל אשתקד. מנגד, ישנה מגדל, שהרוויחה הרבה פחות מאשר ברבעון השני אשתקד, וגם זה בעיקר הודות לשחרור עתודות שנבע מהחלטה של בית המשפט העליון; ואת כלל ביטוח, שעברה מרווח אשתקד להפסד ברבעון השני השנה, למרות שחרור העתודות אפרופו אותה החלטת העליון.

היקפי הפעילות והשווי של קבוצות הביטוח הגדולות במחצית 2019 - לחץ כאן

המגמה הענפית חיובית ואחידה

לעומת תוצאות הרבעון הלא-אחידות, ניתוח הדוחות מלמד כי במחצית הראשונה של 2019 המגמה הענפית דווקא די אחידה, וגם חיובית. הרווח הכולל המצרפי נסק בממוצע בכ-151% לסכום של כ-2.34 מיליארד שקל, כשכל החברות רשמו שיפור ביחס למחצית הראשונה אשתקד.

הסיבה העיקרית לשיפור בתוצאות היא הגאות בשוקי ההון במחצית הראשונה של השנה, שהובילה לנסיקה של 260% ברווח מהשקעות נטו ומימון, ושהסתכם אצל חמש קבוצות הביטוח הגדולות בסכום מצרפי של כ-26.4 מיליארד שקל. עיקר הזינוק ברווחים מהשקעות הלך לחשבונות העמיתים והמבוטחים, אבל חלק ניכר ממנו זרם לרווח דרך רווחי נוסטרו, גידול במרווח הפיננסי וגם גידול בדמי הניהול. למעשה, במחצית הראשונה של 2019 שש קבוצות הביטוח גבו מהמבוטחים ומהעמיתים דמי ניהול בהיקף של כ-3.6 מיליארד שקל, המהווה גידול של כ-171% ביחס למחצית המקבילה ב-2018.

למה עוד מיוחס השיפור בתוצאות? תוצאות הראל הושפעו משורה של השפעות חד-פעמיות - שליליות (הגדלת עתודות והקטנת רווח) וחיוביות (שחרור עתודות והגדלת רווח). מדובר בעיקר בגידול בהתחייבויות הביטוחיות עקב ירידה של עקום הריבית חסרת סיכון, המשמש לבחינת נאותות העתודות, וזאת לעומת עלייה של עקום הריבית חסרת סיכון המשמש לבחינת נאותות העתודות שהביאה לשחרור עתודות ולרישום רווח במחצית המקבילה אשתקד. התוצאות השנה הושפעו גם מיישום טיוטת חוזר ההנחות הדמוגרפיות ולוחות התמותה, שהביא להגדלה נוספת של העתודות השנה ושינויים בהנחות ביטוחיות אחרות, שבהתאם הביאו לעוד הקטנת רווח.

ואולם, מנגד הראל נהנתה גם משחרור עתודות, שהיתרגם לגידול ברווח, וזאת כתוצאה מהחלטת העליון ביחס לריבית ההיוון של הפיצויים בשל נזק לגוף בנזיקין, שאפשרה שחרור עתודות של ביטוח לאומי שנצברו בעבר בעקבות יישום המלצות ועדת וינוגרד. למעשה, השפעות אלה משותפות לכלל החברות המסורתיות הגדולות בענף (כשאיי.די.איי שונה מהשאר).

כך, השפעות ריבית ו-LAT, השפעות אקטואריות אחרות והמלצות ועדת וינורד, הביאו לשינויים אדירים בתוצאות חברות הביטוח הגדולות במחצית הראשונה של 2019. בנטרול כל ההשפעות החד-פעמיות, הרווח הכולל לאחר מס במחצית הראשונה השנה של חמש קבוצות הביטוח נראה אחרת, ומי שמובילה היא מגדל.

מניתוח הדוחות של שש קבוצות הביטוח ששוות יותר ממיליארד שקל בבורסה, עולה כי בנטרול ההשפעות החד-פעמיות, מגדל, חברת ביטוחי החיים הגדולה בשוק ומי שמנהלת את הנכסים הרבים ביותר בענף, הייתה רושמת במחצית רווח כולל של כ-845 מיליון שקל, בעוד הראל הייתה מציגה את הרווח השני בגובהו, 700 מיליון שקל.

אחרי זה הייתה ניצבת הפניקס, עם רווח כולל של 693 מיליון שקל במחצית, מנורה מבטחים עם 408 מיליון שקל, כלל ביטוח עם 372 מיליון שקל ואיי.די.איי ביטוח שהייתה מציגה רווח כולל של כ-126 מיליון שקל. בסך הכל, שש החברות הציגו במחצית רווח בנטרול השפעות חד-פעמיות של כ-3.14 מיליארד שקל.

בסיס הנכסים צומח ובחדות

אפרופו ההשפעות החד-פעמיות כאמור, השינוי בעתודות בביטוחי החבויות חל בעקבות החלטת בית המשפט העליון לאמץ את המלצות ועדת קמיניץ, שהביאה לביטול הפרשות עתק שביצעו החברות בעבר בגין המלצות ועדת וינוגרד (שהביאה להפחתת ריבית ההיוון לחישוב זכויות בביטוחים אלה). למעשה, שחרור העתודות נבע מהחלטת בית המשפט הביא להגדלת הרווח של שש הקבוצות בסכום מצרפי של כ-923 מיליון שקל, כשכל החברות נהנו מכך.

בכל מקרה, אף שיש דוחות טובים פחות וטובים יותר, הרי שהמגמה בענף חיובית. ההסבר לכך הוא שקבוצות הביטוח מרוויחות לאורך זמן הרבה כסף על בסיס הנכסים שהן מנהלות, כשהרעשים הרגולטוריים משמעותיים, אבל נוטים פעם לחיוב ופעם לשלילה.

ומה לגבי בסיס הנכסים? הוא צומח, ובשיעור חד. במחצית הראשונה השנה רשמו שש קבוצות הביטוח הגדולות פרמיות ודמי גמולים בהיקף מצטבר של 58.9 מיליארד שקל, המהווה גידול של כ-6% ביחס למחצית המקבילה, כך שבסוף יוני החברות האלה ניהלו יחד נכסים בהיקף כולל של כ-1.15 טריליון שקל - זינוק של 9% ביחס לסוף 2018. סכום זה מלמד על מצע אדיר וגדל, שממנו ייגזרו דמי הניהול העתידיים, ובהיבט זה הכיוון הוא רק מעלה, ודאי כשהשווקים חיוביים.