ההסתדרות קוראת לרגיעה, אך הנהלת הבורסה והוועד מעמיקים את הקרע: בוררות על פיטורי חבר הוועד

הצדדים מתחילים בבוררות בנוגע לפיטוריו של אורן לרנאו, שלטענת ההנהלה "נטש" את משמרתו בחדר המחשב של הבורסה "ב-172 מקרים שונים" • בהסתדרות היו רוצים לראות "סיום למו"מ ומניעת הידרדרות במערכת היחסים בבורסה"

איתי בן זאב, מנכ"ל הבורסה בת"א / צילום: תמר מצפי
איתי בן זאב, מנכ"ל הבורסה בת"א / צילום: תמר מצפי

בעוד שההסתדרות מנסה להוריד את גובה הלהבות במאבק בין ועד העובדים להנהלת הבורסה לניירות ערך, הצדדים מתחילים בבוררות בנוגע לפיטוריו של חבר הוועד אורן לרנאו, שההנהלה טוענת כי "נטש" את משמרתו בחדר המחשב של הבורסה "ב-172 מקרים שונים". ככל הידוע ההסתדרות והוועד מתנגדים לפיטורים, כשהוועד אף נושא בעלות של הייעוץ המשפטי שמקבל לרנאו במסגרת הבוררות.

ביוני האחרון התפטר ועד עובדי הבורסה ומאז מכהן ועד זמני, כשההסתדרות נכנסה לעובי הקורה. מי שמרכז את הטיפול בנושא מטעם ההסתדרות הוא גיל בר טל, יו"ר הסתדרות המעו"ף. לידי "גלובס" הגיע מכתב ששלח אתמול גרשון גלמן, יו"ר ההסתדרות במרחב ת"א יפו, למנכ"ל הבורסה איתי בן זאב. במכתב זה גלמן קורא ל"סיום המו"מ ומניעת הידרדרות במערכת היחסים בבורסה", כשהוא "רואה בדאגה את מערכת היחסים ההולכת ומקצינה בין הנהלת הבורסה לבין ועד העובדים הזמני".

בדברים אלה הוא מכוון לפרסומים בדבר מכתב ששלח מנכ"ל הבורסה להסתדרות, שבו קרא לבצע ביקורת בקופת הוועד. זאת תוך שהוא טוען כי "החובה לערוך ביקורת לקופת ועד העובדים התעוררה בעיקר לנוכח האירועים האחרונים ובכלל זה התפטרות הוועד ומינוי ועד זמני, שלא נבחר על ידי העובדים עצמם", וכן בגלל "החלטת הוועד הזמני להעמיד לעובד (לרנאו, ר' ש') ייצוג משפטי על ידי משרד עוה"ד המייצג את הוועד, ככל הנראה על ידי קופת הוועד, על אף שמדובר בהליך פרטי, ועל אף שהוועד לא העמיד ייצוג דומה לעובדים אחרים בהליכים זהים".

לרנאו קיבל זימון לשימוע בטענה שהוא "במשך שנים, באופן שיטתי ומכוון, נוהג להפקיר את משמרות הלילה", וזה קרה "ב-172 מקרים שונים, המהווים 53% ממשמרות הלילה שאליהן שובצת באותה תקופה", לדברי ההנהלה.

בתגובה לבקשת מנכ"ל הבורסה לבקר את קופת הוועד פנה לאחרונה הוועד לכנסת בבקשה להכפיף את הבורסה לחוק שכר הבכירים בסקטור הפיננסים, דבר שעשוי לקטום את שכרו של המנכ"ל, כשבמקביל הוא יצא נגד הסכמים שיווקיים שהוביל המנכ"ל ובראשם מתן חסות לליגת העל בכדורגל.

בהסתדרות טרם הגיבו לבורסה בעניין הביקורת לקופת הוועד, אך במכתבו קורא גלמן למנכ"ל הבורסה "לשוב לשולחן המו"מ", כשהוא מפרט כי על הפרק ישנן מחלוקות בדבר גובה הבונוס לעובדים לשנים 2017-2018, החזר מערך ההלוואות לעובדים בגובה 2 מיליון שקל, דרישה להפסקת מיקור חוץ והסכמה על מספר המפעילים העובדים בכל משמרת בחדר המחשב.

ועד עובדי הבורסה מסר היום בתגובה כי "מישהו בהנהלה חושש מכך שציבור העובדים בבורסה מאוגד ומאוחד ובניסיון לשבור את ועד העובדים, נראה שתופרים כאן תיק פיקטיבי לחבר ועד דומיננטי. תיק שנועד בעיקר להפחיד את יתר העובדים המאוחדים. מעבר לכך, עצוב שבן זאב עסוק באובססיביות בתדרוכים כנגד ועד העובדים, במקום לעשות חשבון נפש על המיליונים שבוזבזו מכספי הבורסה על קמפיינים חסרי תוחלת. קופת הבורסה אינה מגרש משחקים פרטי".