סופטבנק רוצה לעצור ההנפקה: WeWork תאבד 10 מיליארד ד'

הביקורת החריפה סביב התנהלות המייסד אדם נוימן והשווי המופרז חתכו את השווי ש-WeWork ביקשה בינואר • אם החברה תעצור את ההנפקה היא עשויה שלא לקבל 10 מיליארד דולר כמצופה כחלק מהתנאי להנפקה

אדם נוימן /צילום: WeWork
אדם נוימן /צילום: WeWork

סופטבנק, המשקיעה החיצונית הגדולה ביותר של WeWork, מאיצה בחברה שייסד אדם נוימן לעצור את ההנפקה, כך על פי דיווח של ה"פייננשל טיימס".

מדובר בבקשה שעלתה כחלק מהתייעצויות שערכה WeWork עם סופטבנק ושאר בעלי המניות ויועציה לקראת הליך ההנפקה. החברה ספגה ביקורת בנוגע למבנה הניהולי המסובך שלה, לתרבות הניהול שלה ולתשלומים ששילמה ליו"ר אדם נוימן. 

יועצי החברה מעריכים כי שווי ההנפקה עומד כרגע בין 15 ל-20 מיליארד דולר "בלבד" - כמחצית מהערכת השווי הפרטית של 47 מיליארד דולר שפרסמה החברה בינואר. כריס ליין, אנליסט של בית ההשקעות ברנשטיין, אמר כי אם החברה תעצור את ההנפקה שלה היא עשויה שלא לקבל 9 מיליארד דולר כפי שמצפה החברה במקרה של הנפקה מוצלחת. מדובר בכ-6 מיליארד דולר שהובטחו מהבנקים המממנים, כגון: ג'י.פי מורגן וגולדמן זאקס, שהתנו את הסכום בכך שהחברה תגייס עוד 3 מיליארד דולר ממשקיעים חדשים, כך שבסך הכל מדובר בכ-9 מיליארד דולר שהחברה עשויה שלא להכניס לקופתה.

"סופטבנק מהווה קול חשוב ומעבר לכך הם אלו שמספקים את הכסף. לכן We חייבת להקשיב לבנק היפני", אמר ליין שמעריך את השווי של WeWork ב-23 מיליארד דולר. סופטבנק מחזיקה בכ-29% ממניות WeWork יחד עם שותפותיה, על פי דיווח ברשת "בלומברג". סופטבנק השקיעה ב-WeWork כ-10 מיליארד דולר, כולל השקעה אחרונה של מיליארד דולר, שנעשתה לפי שווי חברה של 47 מיליארד דולר. 

עד כה סופטבנק השקיעה כ-2 מיליארד דולר בחברה. ביום שישי האחרון דווח ב"וול סטריט ג'ורנל" כי חברת הסטארט-אפ מניו יורק, ששינתה באחרונה את שמה ל-We Co והגישה באוגוסט תשקיף להנפקה ראשונית (IPO), שוקלת לחתוך את השווי המבוקש בהנפקה ואולי אף לדחות אותה. נוסף על תהיות בנוגע להפסדים העמוקים של החברה והמודל העסקי שלה, משקיעים קיימים ופוטנציאליים מעלים חששות גם בסוגיות של משילות והתנהלות, כולל פיקוח הולם על מנהלים בכירים, בפני החברה ובפני החתמים שלה.

התשקיף של We מציין כמה מקרים שבהם המייסד השותף והמנכ"ל, אדם נוימן, עשה מיליוני דולרים מהחברה מאז הקמתה ב-2010. מקרים אלה כוללים את הרכישה ב-6 מיליון דולר של הסמל המסחרי של We מחברה שנמצאת בשליטת נוימן, וכן את הבעלות שלו על ארבעה נכסים שבהם We מחכירה שטחי משרד. מול הביקורת הזו, החברה מסרה ביום רביעי האחרון שהיא תבטל את עסקת הסמל המסחרי, ושהיא מבטלת בהדרגה את הבעלות של נוימן על הבניינים האמורים.