נעילה חיובית בנ"י לאחר הודעת טראמפ על דחיית המכס על סין; בורסות אירופה עלו לאחר הודעת ה-ECB

נגיד הבנק האירופי המרכזי הודיע על הורדת הריבית על הפקדונות והשיק תוכנית רכישות חדשה • משרד האוצר בארה"ב "שוקל ברצינות" להנפיק בשנה הבאה אג"ח ל-50 שנה • ברקע: החלטת טראמפ לדחות את הטלת המכסים הנוספת על סחורות בהיקף של 250 מיליארד דולר מסין

וול סטריט / צילום: רויטרס
וול סטריט / צילום: רויטרס

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

23:00

המסחר בבורסות וול סטריט ננעל בעליות. הדאו עלה ב-140 נקודות וסגר שבעה ימים של עליות. הנאסד"ק וה-S&P 500 ננעלו בעליות של 0.3%.

21:00

המדדים המובילים בוול סטריט עולים בעד 0.6% בהמשך לסנטימנט החיובי בשווקים נוכח הקלות המכסים של טראמפ על סין, ולאחר הודעת הריבית של הבנק המרכזי באירופה שאותת כי עונת הכסף הזול בשווקים נמשכת.

19:30

בהמשך להשקת תוכנית תמריצים והורדת הריבית על הפיקדונות מצד הבנק המרכזי של אירופה, דראגי הנמיך את התחזיות לריבית בהמשך. בהקשר זה, אמר אזאד זנגנאה מענק ההשקעות שרודרס הבריטי, כי "דראגי ייזכר לעד כי עשה 'כל מה שנדרש כדי להציל את האירו' במהלך משבר החוב הריבוני. והנהגת מדיניות מוניטרית לא סטנדרטית".

18:36

המדדים המובילים באירופה ננעלו בטריטוריה החיובית בהמשך להודעת הריבית של הבנק המרכזי (ECB), כאשר דראגי הוריד את הריבית על הפיקדונות והתניע מחדש תוכנית לרכישות אג"ח. האירו נפל לשפל של שנתיים מול הדולר לאחר ההודעה.

מדד הדאקס הגרמני טיפס ב-0.4%, הפוטסי הבריטי ננעל ללא שינוי מהותי והקאק הצרפתי עלה ב-0.44%.

בוול סטריט המדדים עולים בהובלת מדד הנאסד"ק שמטפס ב-0.45%.

16:30

המסחר בוול סטריט נפתח בעליות שערים כאשר המדדים המובילים נושקים לשיא כל הזמנים לאחר דחיית הטלת המכסים מצד טראמפ על סין, ולאחר הודעת הריבית של הבנק האירופי. 

מדד הנאסד"ק עולה ב-0.6%, הדאו ג'ונס מטפס ב-0.25% ומדד S&P 500 מוסיף 0.35% לערכו.

16:00

מדד המחירים לצרכן בארה"ב עלה בשיעור מזערי של 0.1% באוגוסט, לאחר עלייה של 0.3% ביולי. העלייה הנמוכה משקפת צניחה במחירי הנפט ומוצרי אנרגיה אחרים. האינפלציה עלתה ב-0.3% בחודש שעבר וב-2.4% בשנה האחרונה.

דרישות דמי האבטלה בארה"ב נפלו לשפל של קרוב לחמישה חודשים עם 204 אלף תביעות בשבוע הראשון של חודש ספטמבר. עם זאת, נראה כי המספר הנמוך מיוחס בין היתר לסופת ההוריקן שהתרחשה וגם ליום העבודה בו המשק היה בחופש.

הנשיא דונלד טראמפ אמר כי סין תתחיל לרכוש מארה"ב מוצרים חקלאיים "בכמויות גדולות".  

בארה"ב נמשכת העלייה בחוזים העתידיים. מדדי S&P 500 ודאו ג'ונס נכנסים היום למסחר כשהם רחוקים פחות מ-1% מהשיאים שלהם שנרשמו ביולי. 

הבורסות באירופה ממשיכות לטפס, ומדד סטוקס אירופה 600  עולה ב-0.7%. 

15:00

נגיד הבנק האירופי המרכזי מריו דראגי הודיע על הורדת הריבית על פיקדונות ב-0.1%, לרמה שלילית של 0.5%. בעקבות ההודעה נרשמות עליות חדות בשוקי אירופה. הבנק האירופי הודיע על תוכנית מסיבית חדשה לרכישת אג"ח כדי לעורר את הכלכלה האירופית המדשדשת.

תוכנית ההקלה הכמותית של הבנק תכלול רכישת נכסים בהיקף של 20 מיליארד אירו בחודש החל מ-1 בנובמבר, לתקופה ארוכה ככל שיידרש. 

בארה"ב נרשמות עליות בחוזים העתידיים, בעקבות החלטת הריבית באירופה, ועל רקע הודעת הנשיא טראמפ על דחייה במכסים על סחורות מסין. 

שר האוצר האמריקאי סטיב מנוצ'ין אמר כי טראמפ יכול לחתום על הסכם עם סין מתי שירצה, אולם הוא מתמקד בהמתנה ל"עסקה טובה" לעובדים האמריקאים. עוד אמר שר האוצר כי משרדו "שוקל ברצינות" להנפיק בשנה הבאה אג"ח ממשלה ל-50 שנה.  

12:15

המסחר באירופה מתנהל במגמה מעורבת עם תנודות זעירות של פחות מ-0.1% במדדים, לאחר שמדד סטוקס אירופה 600  עבר לטריטוריה האדומה. המשקיעים ממתינים בזהירות להחלטת הריבית של הבנק האירופי המרכזי, ומשתדלים להנמיך ציפיות.

הברקזיט עדיין במוקד המסחר, למרות השהיית ההחלטה בפרלמנט הבריטי. ממשלת בריטניה נכנעה אמש ללחץ לפרסם את תוכניותיה בנוגע לברקזיט ללא הסכמים. הממשלה חושפת פוטנציאל למחסור בנפט ובתרופות, פקקים ארוכים בנמלים ועלייה במחירי המזון, בדוח המתאר את "התרחיש הגרוע ביותר הסביר" שלה, למקרה שבריטניה תעזוב את האיחוד האירופי ללא הסכמים שיקלו על הפרידה.

משרד האוצר הבריטי מסר כי יבחן את הצעת ההשתלטות ב-36 מיליארד דולר של בורסת הונג קונג על בורסת לונדון, בעוד שהממשלה באיטליה התחייבה אף היא לפקח מקרוב על העסקה כדי לוודא שהבורסה באיטליה מוגנת במקרה שהעסקה תצא לפועל. 

באסיה ננעלו הבורסות בעליות שערים, למעט ירידה של 0.2% בבורסת הונג קונג. 

10:15

בורסות אירופה פתחו את המסחר בעליות, והמשקיעים מביטים קדימה בציפייה להודעתו של הבנק האירופי המרכזי (ECB) בנושא הריבית. המסחר מתנהל גם על רקע סימני הרגיעה במתיחות בין ארה"ב ובין סין.

מדד סטוקס אירופה 600  מטפס ב-0.2% עם עלייה של 1.3% במגזר המשאבים הבסיסיים, וירידה של 0.8% במניות הגז והנפט.

החלטת הריבית של ה-ECB צפויה ב-14:45 (שעון ישראל), והציפייה הרווחת בשווקים היא לחבילת תמריצים מוניטריים, בעוד שאנליסטים ובכירים ב-ECB משמיעים קולות אחרים בנוגע לגודל התמריצים.

07:00

המניות בבורסות אסיה רושמות עליות היום (ה') על רקע התפתחויות חיוביות בחזית הסחר בין ארה"ב ובין סין. השווקים מצפים גם לצעדי הקלה נוספים מצדו של הבנק האירופי המרכזי כשיודיע על החלטתו בנוגע לשיעורי הריבית מאוחר יותר היום.

עליות קלות נרשמות בסין בבורסות שנחאי  ושנזן. מן העבר השני נרשמות ירידות בבורסת הונג קונג . מניות חברת הבורסה של הונג קונג (HKEX) נופלות ביותר מ-2.5% בעקבות ההצעה שהגישה לרכוש את בורסת לונדון (LSE ). 

עליות של כ-0.8 נרשמות במדד ניקיי  בטוקיו. עליות של 2% נרשמות במניית Yahoo Japan  לאחר דיווחים כי החברה תבצע מהלך השתלטות על קמעונית האופנה המקוונת Zozo, שמגיבה בעליות של 15%.

עליות של כ-0.5% נרשמות במדד S&P/ASX 200  באוסטרליה, עם מגמה חיובית במרבית הסקטורים. השווקים בקוריאה הדרומית סגורים היום לרגל חג.

אמש צייץ הנשיא טראמפ על דחייה בהעלאת תעריפי המכס על סחורות בהיקף של 250 מיליארד דולר מסין, שהייתה אמורה להיכנס לתוקף ב-1 באוקטובר, ונדחתה כעת ל-15 באוקטובר, "כמחווה של רצון טוב".

אתמול ננעלו הבורסות בניו יורק בעליות שערים. מניית אפל זינקה ב-3% בעקבות השקת המכשירים החדשים ושווי החברה עבר את הרף של טריליון דולר.