הבורסה רוצה לייבא במסלול המהיר גם קרנות ריט זרות

מבקשת להחיל מסלול שירחיב את ההקלות שיש לחברות הדואליות גם לקרנות בתחום זה מחו"ל

הבורסה בת"א / צילום: איל יצהר
הבורסה בת"א / צילום: איל יצהר

בעת שרשות ניירות ערך החלה בחקירה של בכירים בקרן הגשמה, שמאפשרת לציבור הרחב להשקיע בנדל"ן בחו"ל, הבורסה בתל אביב ממשיכה לנסות ולהרחיב את היצע המכשירים הפיננסיים המותרים למסחר בבורסה המקומית, וכעת היא מתכוונת להקל על ההגעה של קרנות ריט זרות למשקיעים בישראל.

הבורסה, בניהולו של איתי בן זאב, פרסמה היום "טיוטה להערות הציבור" ל"תיקון התקנון וההנחיות בדבר מתן אפשרות לרישום למסחר של קרן השקעה במקרקעין זרה במסגרת חוק הרישום הכפול". בהקשר זה ציינו בבורסה כי "היא סבורה שיש לאפשר לקרנות ריט שיחידותיהן נסחרות בבורסות חו"ל לרשום את יחידות הקרן למסחר בתל אביב", כאשר כל הליך רישום שכזה מצריך גם בחינה וקבלת אישור מרשות ניירות ערך.

במסגרת זו מבקשת הבורסה להחיל פה מסלול שירחיב את ההקלות שיש לחברות הדואליות גם לקרנות ריט אשר הוגדרו ככאלו על פי חוקי המס החלים עליהן ושיצהירו על כך במסמך הרישום, ושיחידותיהן נסחרות כבר בבורסות בחו"ל או לכאלו שיירשמו למסחר בו זמנית בבורסה בחו"ל ובבורסה המקומית. נציין כי "כיום רק חברה אשר מניותיה נסחרות בבורסה בחו"ל ושאותה בורסה הוגדרה בחוק כבורסה מוכרת לעניין הרישום הכפול, יכולה להירשם ברישום כפול גם בבורסה בתל אביב".

פניות לבורסה מכמה קרנות ריט

בבורסה מסבירים כי הם מניעים את המהלך להרחבת היצע קרנות הריט שהציבור בישראל יכול להשקיע בהן, בדגש על קרנות ריט שפועלות בחו"ל ושנותנות למשקיע הישראלי חשיפה לשוקי נדל"ן זרים תחת מעטפת מיסויית ייחודית, מאחר ו"לאחרונה פנו מספר קרנות השקעה במקרקעין (קרנות ריט) זרות הנסחרות בבורסות המוכרות לצורך רישום כפול, בבקשה להירשם ברישום כפול גם בבורסה בישראל. נציין כי בישראל ובמדינות נוספות קרן ריט מאוגדת כחברה כך שמניותיה מונפקות בבורסה ואילו במספר בורסות הגוף המונפק הוא TRUST, מבנה משפטי ייחודי שהותאם לצורך הנפקה בבורסה ודומה יותר למבנה של שותפות מוגבלת", הוסיפו בבורסה.

בבורסה המקומית כבר פועלות כמה קרנות ריט מקומיות, שפועלות הן בתחומי הנדל"ן המניב - משרדים ומסחרי - והן בתחומי הנדל"ן לדיור. קרנות הריט הישראליות החלו לפעול בעקבות חוק קרנות הריט שנחקק ב-2005, כשלאורך שנים היו פה רק שתיים: ריט 1 וסלע קפיטל. ב-2016 אושר התיקון לחוק קרנות הריט כך שהוא איפשר להקים שלל קרנות להשקעה בנדל"ן שייהנו מהטבות מיסוי משמעותיות, כולל בתחומי הנדל"ן למגורים, שבו פועלת מגוריט.