אם אמזון ישראל הייתה קניון, כנראה שהישראלים היו נמלטים ממנו

הגרסה המקומית של אמזון נראית בשלב הנוכחי כמו קניון שרק 30% ממנו מאוכלס בחנויות שאינן מהשורה הראשונה • מדוע אמזון התעקשה לבצע את ההשקה גם במצב של מוכנות חלקית? • פרשנות

חבילות אמזון בדואר ישראל / צילום: מיכל רז-חיימוביץ'
חבילות אמזון בדואר ישראל / צילום: מיכל רז-חיימוביץ'

בתחילת השבוע אמזון, ענקית המסחר המקוון של ג'ף בזוס, נחתה רשמית בשוק הישראלי על-ידי השקה של אתר סחר בגרסה מקומית. אלא שהמותגים שעלו לאוויר, לפחות עד כה, הם בלשון המעטה אינם המותגים הנחשקים והפופולריים ביותר בישראל בחלק ניכר מהקטגוריות. לו אמזון בגרסתה המקומית הנוכחית הייתה קניון חדש, כנראה שהצרכנים הישראלים היו נמלטים ממנו.

התחושה הבוקר (ג') עם עליית התכנית המקומית לאוויר הייתה שנפתח כאן קניון שרק 30% ממנו מאוכלס, ושרוב החנויות בו עדיין לא נכנסו לפעילות מלאה. עם זאת, כדאי לזכור שמדובר בסך-הכול בפחות משתי יממות מאז אמזון עלתה לאוויר.

ובכל זאת, בענף הקמעונאות תהו אתמול אחרי ההשקה מדוע באמזון מיהרו לעלות לאוויר גם במחיר של מה שנתפס כחוסר מוכנות שמתבטא במגוון מוגבל ומצומצם של ספקים, כאשר רובם אינם מהשורה הראשונה. אף היו מי שאמרו "בדיוק כמו בפתיחת קניון, תמיד לפתוח עם לפחות 70% אכלוס; פחות מזה זה על הפנים".

אלא שאמזון היא לא קניון, היא זירת מסחר, והצרכנים הישראלים השתמשו ומשתמשים בפלטפורמה שלה גם מבלי שנחשפו להשקה המקומית. במובן הזה, התוכנית שאמזון השיקה בישראל - Local Delivery - מציעה מבחינתה בסך-הכול פתרון נוח לצרכן; חיפשת בשורת החיפוש מוצר שאינו קיים במלאי של הספקים הישראלים? תוכל למצוא אותו בתוך מנוע החיפוש שכולל גם את המוצרים שנמכרים באמזון ארה"ב.

לזכותה של אמזון ייאמר שחלפו פחות מחמישה חודשים מהיום בו החלה בפנייה למוכרים הישראלים ועד העלייה השבוע לאוויר, כך שמדובר בהליך-בזק שלא איפשר לשוק זמן התארגנות. אז מדוע אמזון התעקשה לבצע את ההשקה גם במצב של מוכנות חלקית?

ראשית, אמזון רצתה להכתיב מציאות בשטח. לעיתוי הבחירות ולמומנטום של תקופת החגים בישראל היה ללא ספק השפעה על ההחלטה. בנוסף, ישראל היא רק עוד תחנה בדרך עבור הענקית הבינלאומית, שצפויה להשיק פעילות חדשה במדינה נוספת עד סוף השנה - ככל הנראה אירלנד. כך שבסך-הכול מדובר בתקיעה של דגל נוסף עבורה, והיא ממהרת לתקוע גם את הדגל הבא בתור.

גם במדינות אחרות בהן אמזון השיקה פעילות, ההתנעה הייתה איטית (לדוגמה אוסטרליה, טורקיה או יפן), כשלשוק לוקח זמן לעכל ולהחליט להצטרף לפעילות הזו שכוללת תחרות של ספקים בלקוחות שלהם, הקמעונאים, ודורשת מהם שינוי סדרי עולם.

כך או כך, נראה כי ההשקה הנוכחית, ה"שקטה", היא בסך-הכול הכנה של הקרקע לקראת העתיד לבוא. ישנן עדיין ספקיות גדולות שטרם עלו לאוויר, דוגמת ענקית מוצרי הטואלטיקה סנו, שכבר מוכרת מוצרים באמזון בחו"ל. כאשר הממשק העברי יעלה, השפה העברית תאפשר חוויה שונה לחלוטין עבור הצרכנים הישראלים; וגם חגי הקניות הבינלאומיים, שכבר הפכו לחלק מתרבות הצריכה בישראל, ישמשו נקודות ציון משמעותיות.

ומה בנוגע לשורת המחיר? למרות התקוות המטעות, אמזון אינה הפתרון לבעיית יוקר המחיה של הצרכן הישראלי. אמזון מעולם לא התיימרה להיות שחקנית של מחירים זולים, אך היא כן משתמשת ביכולת שלה ללחוץ ולהוריד מחירים באופן יומיומי, כך שגם אם היא לא הכי זולה, היא זולה באופן יחסי. ואת זה עדיין לא מאוחר להוכיח.