הותר לפרסום: יו"ר סודהסטרים דניאל בירנבאום הוא החשוד בהעברת מידע פנים

יו"ר סודהסטרים ולשעבר מנכ"ל החברה חשוד שהעביר מידע פנים סביב המכירה לפפסיקו למקורבת אליו • עפ"י החשד, המקורבת ששמה עדיין אסור בפרסום השתמשה במידע שנמסר לה לרכוש מניות במאות אלפי שקלים טרם הדיווח על העסקה

דניאל בירנבאום, יו"ר סודהסטרים / צילום: איל יצהר
דניאל בירנבאום, יו"ר סודהסטרים / צילום: איל יצהר

דניאל בירנבאום, יו"ר סודהסטרים ומנכ"ל החברה עד לאחרונה, הוא הבכיר בחברה החשוד בשימוש במידע פנים סביב האקזיט של החברה ורכישתה על-ידי פפסיקו. זאת יחד עם חשודה נוספת, מקורבת אליו, שעבדה בעבר בחברה.

בירנבאום נחקר אתמול (ב') על-ידי חוקרי מחלקת החקירות ומודיעין ברשות ניירות ערך בחשד לביצוע עבירות של שימוש במידע פנים, מרמה והפרת אמונים. שמו של בירנבאום היה אסור בפרסום עד היום בשעה 16:00, לאחר שבירנבאום ביקש וקיבל צו איסור פרסום זמני על פרטיו. ואולם משפג תוקף הצו, ובירנבאום לא הגיש בקשה להארכתו, הותר שמו לפרסום. שמה של החשודה הנוספת עדיין אסור לפרסום.

חברת סודהסטרים, העוסקת בייצור מכשירים ביתיים להכנת משקאות מוגזים וסירופים להעשרת הטעם של המשקה, עמדה בשנה החולפת בכותרות בעיקר בעקבות האקזיט המדהים, שבמסגרתו רכש תאגיד המשקאות הבינלאומי פפסיקו את החברה הישראלית בכ-3.2 מיליארד דולר.

בירנבאום כיהן כמנכ"ל סודהסטרים משנת 2007 לאחר שנרכשה על-ידי קרן פורטיסימו במיליוני דולרים בודדים. הוא שיקם את החברה ותרם להצלחתה עד מכירתה בסוף 2018. פפסיקו אף ביקשה להשאיר את בירנבאום בחברה, ולשם כך שילמה לו מענקים בהיקף של 34 מיליון דולר: ערב המיזוג התחייבה פפסיקו לשלם לו מענק במזומן בגובה 4 מיליון דולר וכן מענק הוני בגובה עד 10 מיליון דולר לפני מס, שיבשיל לאורך שלוש שנים. בנוסף נודע כי בירנבאום יקבל מענק הוני של עד 20 מיליון דולר לפני מס - בכפוף לעמידה ביעדי ביצוע, שיבשיל לאורך תקופה של שלוש שנים.

כשנה לאחר האקזיט הודיע בירנבאום על פרישתו מתפקיד המנכ"ל ועל מעבר לתפקיד היו"ר, ולנעליו נכנס החודש אייל שוחט (45), המכהן בשנתיים האחרונות כמשנה למנכ"ל.

עסקת פפסיקו עומדת כעת גם בלב החקירה שנפתחה ברשות ניירות ערך. על-פי החשד, בירנבאום, שהוא איש פנים בחברה מתוקף היותו מנכ"ל חברת סודהסטרים בתקופה הרלוונטית לחשדות, מסר מידע פנים למקורבת שלו, שעבדה בעבר בחברה, וזו פעלה במניות סודהסטרים תוך שימוש אסור במידע פנים זה.

מידע הפנים התייחס לדיווח מהותי וחיובי של החברה מ-1 באוגוסט 2018, שהתייחס לתוצאותיה הכספיות החיוביות לרבעון השני לשנת 2018; ולדיווח מיידי מהותי וחיובי של החברה מיום 20 באוגוסט 2018, ביחס למידע אודות רכישת החברה על-ידי פפסיקו. בעקבות שני הדיווחים עלה שער מנית החברה בשיעור חד.

על-פי החשד, המקורבת לבירנבאום השתמשה במידע הפנים שנמסר לה ממנו ורכשה את מניות החברה בהיקף של מאות אלפי שקלים טרם פרסום הדיווחים האמורים. על-פי החשד, בעקבות פעילות אסורה זו גרפה המקורבת רווחים כספיים אסורים בחשבונה בסך כולל של של כ-156 אלף שקל.

כמו כן, עלה חשד דומה של שימוש במידע פנים גם כלפי פעילות קודמת של המקורבת במניות סודהסטרים, טרם דיווח חיובי של החברה מיום 15 בפברואר 2017, אודות תוצאות דוח תקופתי ושנתי של החברה לשנת 2016, בעקבותיו עלה שער המניה בשיעור חד. על-פי החשד, בעקבות פעילות אסורה זו גרפה המקורבת רווחים כספיים אסורים בחשבונה בסך כולל של כ-28 אלף שקל.

לאחר השלמת עסקת המיזוג עם פפסיקו, נמחקו מניות סודהסטרים מהרישום למסחר בבורסה בתל-אביב.

במסגרת החקירה מיוחסות לבירנבאום עבירות של שימוש במידע פנים, לפי סעיף 52ג לחוק ניירות ערך וכן עבירות מרמה והפרת אמונים בתאגיד לפי סעיף 425 לחוק העונשין. למקורבת אליו מיוחסות עבירות של שימוש במידע פנים, לפי סעיף 52ג ו-52ד לחוק ניירות ערך, וכן עבירה של שיבוש מהלכי משפט.

במסגרת החקירה נחקרו מעורבים נוספים בקשר לפרשה. מהצהרת חוקרי רשות ניירות ערך בדיון לקביעת התנאים המגבילים שיוטלו על בירנבאום, לנוכח היקף תיק החקירה, לא עלה בידי חוקרי מחלקת חקירות, מודיעין ומסחר ברשות ניירות ערך לסיימה, ולצורך סיום החקירה, יידרשו חקירות ופעולות חקירה נוספות.

אקזיט שהתחיל בשיחות בלונדון

בדצמבר 2018 השתתפו רמון לגוארטה, נשיא חברת פפסיקו העולמית, ודניאל בירנבבאום בוועידת ישראל לעסקים של "גלובס" ודיברו על העסקה שבמסגרתה רכשה פפסיקו את סודהסטרים. במהלך השיחה שיתפו בירנבאום ולגוארטה קצת על המהלכים שקדמו לחתימת העסקה הגדולה הזו, אשר החלו בשיחות ראשוניות בלונדון; המשיכו בהבנה שפפסיקו לא הולכת להיות משקיע אסטרטגי אלא הבעלים החדש של סודהסטרים; והסתיימו לאחר 5 שבועות של משא-ומתן קדחתני אותו הצליחו להסתיר החברות מעיני הציבור בישראל.

לפי לגוארטה, הפגישה בלונדון הייתה "התחלה של כל מה שקרה אחר-כך, החיבור בין החברות שלנו והחשיבות של חיבור זה... ומנקודת המבט שלי הרצון להרחיב את החברה המדהימה הזו מצד אחד, אך עדיין לשמור עליו כיהלום בפורטפוליו של עסקי פפסיקו".

לגוארטה סיפר כי הגיע לישראל ונסע למפעל סודהסטרים לסיור, אירוע שיצר אצלו רושם גדול מאוד, לדבריו. הרושם הזה נבע לטעמו בעיקר "מהמציאות האנושית במפעל". בהקשר זה סיפר בירנבאום כי מפעל סודהסטרים בערד כולל 2,000 עובדים, ובהם יהודים וערבים שווה בשווה, וגם פלסטינים.

החקירה מעלה כעת לא מעט תהיות בשוק, בייחוד לאור הרווחים הנמוכים שהושגו בעקבות המעשים המיוחסים לחשודים. חקירת רשות ניירות ערך סובבת סביב רווח לא מאוד גבוה של החשודה המקורבת לבירנבאום, בוודאי אם בוחנים את הסכומים הללו ביחס לחבילת ההטבות שקיבל בירנבאום במסגרת עסקת מכירת סודהסטירים לפפסיקו.

מה יעלה גורל ההשקעות בקנאביס?

בירנבאום עלה לכותרות השנה כמי שהצטרף לגל הקנאביס. בין היתר השקיע בירנבאום בחברת הקנאביס קנביט, שנוסדה ומנוהלת על-ידי המנכ"ל ירון רצון והיו"ר עמי ססלר, ומקימה חוות גידול קנאביס. בראשית השנה חתמה החברה על הסכם השקעה עם קבוצת משקיעים בהובלת ברק רוזן, מבעלי השליטה בחברת הנדל"ן ישראל קנדה, כאשר בקבוצה שותף גם מנכ"ל סודהסטרים, בירנבאום. קבוצת המשקיעים בהובלת רוזן השקיעה 32 מיליון שקל במניות קנביט, לפי מחיר מניה של 2.4 שקל, שיקנו לה 52% ממניות החברה.

זמן קצר לאחר ההשקעה בקנביט השקיע בירנבאום פעם נוספת בתחום הקנאביס, הפעם בחברת טכנולוגיות הקנאביס Seedo, בה אף מונה כחבר מועצת המנהלים. סידו פיתחה מערכת ביתית לגידול קנאביס באופן מבוקר ללא מגע יד אדם. החברה נסחרת לפי שווי של 32 מיליון דולר בבורסה שמעבר לדלפק בארה"ב (עלייה של 22% מתחילת השנה). סכום ההשקעה של בירנבאום בסידו נאמד ב-2 מיליון שקל.

השאלה הנשאלת כיום היא האם בירנבאום יכול להמשיך להחזיק במניות בחברת קנביט, במהלך החקירה המתנהלת נגדו. על-פי פקודת הסמים המסוכנים, כל משקיע המחזיק מעל 5% ממניות חברת קנאביס ישראלית, חייב לקבל אישור לכך מהמשטרה. בעבר סירבה המשטרה לאשר משקיעים מחו"ל, משום שלא ניתן היה לאסוף מספיק מידע מודיעיני לגבי עברם. לכן, עבר בתחילת 2019 תיקון לפקודת הסמים המסוכנים, שגורס כי "רישיון לעיסוק בקנאביס רפואי יינתן בהמלצת ראש אגף חקירות ומודיעין במשטרה בתוך ארבעה חודשים, ובמקרה שמדובר במשקיע זר בתוך חצי שנה. המלצה למתן רישיון תינתן כאשר אין מניעה להעניק רישיון למבקש מטעמים של שלום הציבור וביטחונו, לרבות בשל עברו הפלילי של מבקש הרישיון או בשל טעמים הנוגעים למהימנותו. במקרה שמבקש הרישיון הוא תאגיד, המלצה תינתן, בין היתר, לאחר בחינת בעלי העניין בתאגיד".

בשלב זה לא דרשו במשטרה או ברשות ניירות ערך כי בירנבאום יוותר על השקעותיו. 

*** חזקת החפות: דניאל בירנבאום הוא בגדר חשוד בלבד במעשים האמורים, וכך גם החשודה הנוספת שנחקרה בפרשה. מדובר בשלב מקדמי בהליך הפלילי, בירנבאום והחשודה הנוספת לא הורשעו בביצוע עבירה, ועומדת להם חזקת החפות.