קיימות | פיצ'ר

החברה הזו מייצרת מוצר אחד בלבד שמתאים לארון של כל אחד - ועל הדרך רוצה להפיץ מסר של קיימות

מסר של קיימות סביבתית: חברת Sheep הבריטית מוכרת מהשבוע מוצר אחד בלבד - סוודר יוניסקס מצמר מרינו, אליו יוצמד תג NFC הניתן לסריקה, דרכו יכול לובש הסוודר ללמוד על הכבשה "שלו" ולקבל עדכונים על מצבה • והמחיר? לא זול בכלל: 234 דולר

כבשים / צילום: שאטרסטוק
כבשים / צילום: שאטרסטוק

חברת Sheep הבריטית מוכרת מהשבוע מוצר אחד בלבד, סוודר יוניסקס מצמר מרינו רך כמו משי קשמיר ומחמם כמו צמר. העיצוב הוא קלאסי, לא צמוד ולא רפוי מדי. הסוודר בא בחמישה צבעים - שלושה נייטרליים, חימר וכחול ים - והם הולכים עם כמעט כל דבר.

הצרכנים והצרכניות של הסוודר יכולים לסרוק תג NFC שתפור למכפלת של הסוודר עם הניידים שלהם כדי לעקוב אחרי המסע של הצמר: הוא מנוקה בסין, נכרך בצפון איטליה, מיוצר בספרד ונשלח למחסנים בבריטניה. הם ילמדו על מאמצי החברה למזער את פליטת הפחמן שלה על-ידי עבודה עם ספקי אנרגיה ירוקה ושימוש בפסולת האריג כדי להוסיף קישוט לצווארון של כל סוודר. כל האריזות של החברה מיוצרות מחומרים ניתנים למיחזור.

אחד המייסדים, אדזארד ואן דר וויק, אומר כי למרות שהמסע של הצמר מקיף כמה יבשות, מרכיב הובלת הצמר מהוה רק 1% מפליטת הפחמן הכוללת של Sheep.

ואן דר וויק (38), ושני עמיתיו המייסדים, מייקל ווסלי (38) וגווין ארסמוס (40), רצו ליצור מוצר שיתאים לארון של כל אחד. הם מקווים שקהל היעד הזה של כולם, כלומר מי שיכול להרשות לעצמו מחיר של 234 דולר, יוכל להפיץ את מסר הקיימות הסביבתית שלהם לכל העולם. כשאתה או את קונים סוודר של Sheep, אתם גם "מאמצים" את הכבשה שסיפקה את הצמר.

התג הוא ביופלסטי, כזה שמחקה את התג שמוצמד לאוזנה של כל כבשה. דרכו יכול לובש הסוודר ללמוד על הכבשה שלו - על מצבה בריאותה, אם היא המליטה טלאים, ואפילו אם היו לה תולעים - ולהתחקות אחרי מקום הימצאה בחווה שבה היא מתגוררת בניו זילנד. במרוצת הזמן יישלחו עדכונים שוטפים על הכבשה המאומצת.

האימוץ הזה הוא קצת סמלי. Sheep תשקיע 5% מההכנסות לא ישירות בכבשים, אלא בפרויקטים של קיזוז פליטת הפחמן של החברה. לפי ואן דר וויק, לכל סוודר יש פליטה של 32 ק"ג פחמן. היוזמות של קיזוז הפליטה הזו מביאות להסרה של לפחות פי עשרה פליטת פחמן דו-חמצני מהאטמוספירה, 325 ק"ג.

View this post on Instagram

Why you should care about us is because we have nice things to say about your appearance. #BeMoreSheep

A post shared by Sheep Inc. (@sheepincluded) on

היוזמה עונה על שלושה קריטריונים: שליש מהכסף נתרם לפרויקטים בחוות הכבשים, שליש לארגונים שמבטלים את ההשפעה הסביבתית של חקלאות ודייג, ושליש לתוכניות חירום כמו המאבק בשריפות ביערות האמזונס. מייסדי החברה עובדים עם נצ'ורל קפיטל פרטנרז, חברת ייעוץ שמתמחה בפחמן ואנרגיה, כדי לבחור את הגופים שהם מממנים. Sheep מגדירה את עצמה כ"מותג האופנה הראשון בעולם של פחמן שלילי".

ואן דר וויק אוהב ללבוש את המוצר שלו. המותג הקודם שהוא הקים, Heist Studios, מוכר לנשים מכנסיים צמודות (טייטס) ולבוש דומה. השותף ווסלי היה בעבר מנהל מסחרי ראשי בחברת תוכנה, והשותף ארסמוס היה מנהל קיימות המוצר בחברת הזנק לטכנולוגיה פיננסית. חלק מהמטרה המשותפת שלהם הוא להראות ליזמים דומים איך לחקות את מודל "הפחמן השלילי". "אנחנו במשבר, נייטרליות של פחמן פשוט כבר לא מספיקה", הוא אומר. "כשאנחנו אומרים שכל אחד יכול להעתיק את זה, הנקודה היא שאתה צריך להפוך את שרשרת האספקה שלך לבת-קיימא עד כמה שאפשר".

לפי שעה, למותג אין שאיפות להתרחב למוצרים נוספים. "הרעיון הוא להתפרסם עם מוצר מדהים אחד", אומר ואן דר וויק. "יכול להיות שנמכור עוד סריג אחד או שניים, אבל נוודא שאנחנו יוצרים מוצרים מושלמים. צמר מרינו הוא חומר מרתק מאד להישאר איתו, עד שבעתיד יגיע חומר עוד יותר בר-קיימא".