קנאביס | ניתוח

העשב ירוק פחות: הסלבס שעשו "אחורה פנה" מהשקעות בקנאביס

בד בבד עם התרסקות מניותיהן של חברות הקנאביס בבורסה בת"א, הואט קצב המצטרפים לתחום, כשבמקביל נטשו אותו מספר דמויות בכירות

דניאל בירנבאום/צילום: רויטרס
דניאל בירנבאום/צילום: רויטרס

כאשר גל של "סלבס" - שורה ארוכה של בכירים מהמגזר העסקי, הפוליטי, הביטחוני, מהבידור והספורט - הצטרף בתחילת השנה לתחום הקנאביס, ריכזה התופעה עניין תקשורתי רב וכותרות שמנות. אולם, בחודשים האחרונים השתנתה התמונה, ובד בבד עם התרסקות מניותיהן של חברות הקנאביס בבורסה בת"א, הואט קצב המצטרפים, כשבמקביל נטשו אותו מספר דמויות בכירות - אורי יהודאי , צחי נחמיאס וכעת גם דניאל בירנבאום , מנכ"ל חברת סודהסטרים.

■ רשות ני"ע מונה את הכשלים: מה המשקיעים היו צריכים לדעת על חברות הקנאביס ואף אחד לא סיפר להם

כבר כמה חודשים שזרם ההודעות על מצטרפים חדשים לחברות הקנאביס נחלש משמעותית, עם דעיכתו של ההייפ סביבן. גם החברות כבר לא בטוחות האם כדאי לשלם משכורות שמנות ולחלק בנדיבות אופציות לאותם סלבס, שכבר מילאו את תפקידם במתן גושפנקא לתחום. באשר לתפקידם כפותחי דלתות ומגייסי השקעות - רק חלק קטן מהם עשו זאת בהצלחה. חלק קטן עוד יותר הפכו לחלק אינטגרלי מהחברה בה מונו לתפקיד בכיר.

הפרידה הטרייה של "סלב קנאביס" התרחשה בחברת סידו, הנסחרת בבורסה בקנדה ובבורסת ה-OTC בארה"ב לפי שווי של 20 מיליון דולר - דניאל בירנבאום, שהצטרף לחברה במרץ האחרון כחבר דירקטוריון, תוך השקעה של 350 אלף דולר, עזב אותה השבוע. 

סידו מפתחת ומוכרת בצפון אמריקה "ארגזים" מבוקרי טמפרטורה, מעין מקררים לגידול אוטומטי של קנאביס, אשר על פי הבטחת המכירה אפשר להניח בהם שתיל, ולקבל בעוד כמה חודשים צמח מוגמר. גורם המצוי בתחום אמר ל"גלובס" כי "המוצר פונה לנתח שוק קטן. מגדלי שוק הפנאי האמריקאים אוהבים לגדל את הצמחים בעצמם, ובזול. עבור מי שכן רצה מוצר 'שגר ושכח', הקופסה לא באמת עשתה את העבודה". ברשתות החברתיות של מגדלי הקנאביס, הביקורות על המוצר מעורבות, וכוללות שבחים מפליגים לצד אכזבות.

רק לפני כמה שבועות גייסה סידו את הראפר סנופ דוג לקידום מוצריה בארה"ב, כנראה שידוך של בירנבאום עצמו, אשר בנה גם את המותג של חברת סודהסטרים בארה"ב תוך שימוש בפרצופים מוכרים. אז מה קרה? נראה  שהבעיה מבחינתו של בירנבאום הייתה בשינוי גישה של החברה, וחזרה לשוק הישראלי, עם גרסאות מוגדלות של הקופסאות הביתיות. בחודשים האחרונים חתמה החברה על הסכמי גידול משותפים עם קיבוץ דן ומושב ברוש, סביב מודל חדש זה. 

פעילות זו עשויה להתנגש עם השקעתו של בירנבאום בחברת גידול הקנאביס הי שראלית קנביט, הנמצאת  בשליטת ברק רוזן. ייתכן גם שניגוד האינטרסים והוויכוח האסטרטגי בין בירנבאום לחברה קשור לשאלה האם סידו תהיה חברת ריטייל אמריקאית (הצד החזק של בירנבאום) או עוד מתחרה על גידול בשוק הישראלי. גורם המקורב לשוק סיפר עוד כי לבירנבאום היו גם טענות לגבי הממשל התאגידי בסידו.

יהודאי ראה בשדה "דברים שאסור שיקרו" 

לא רק סידו סבלה לאחרונה מאובדן סלב. אורי יהודאי, לשעבר מנכ"ל פרוטרום, עזב לפני מספר חודשים את חברת "שדה" הפרטית. במאי דווח על מינויו ליו"ר החברה, ויהודאי סיפר על הבדיקה המעמיקה שערך לפני שבחר דווקא בחברה זו, ועל הסינרגיות שמצא בין פעילויות מיצוי הקנאביס לבין תחום תמציות הטעם אותו הוא מכיר מפרוטרום. לטענתו אז, הוא רוצה להפוך את שדה לחברה אמיתית, בניגוד ל"פסטיבל מספרי הסיפורים" של תחום הקנאביס. ביולי כבר היה מחוץ לחברה, ונחשפה הודעה שבה אמר: "ראיתי דברים שאסור שיקרו". 

גם צחי נחמיאס, איל הנדל"ן מחברת מגה אור, נסוג מכוונתו להשקיע בקאנומד הציבורית באוגוסט, כחודש וחצי לאחר חתימת העסקה ביניהם, לאחר שהחברה לא הסכימה לשנות את תנאי הסכם השקעתו. נחמיאס ביקש להפחית את היקף השקעתו, שהייתה אמורה על פי מזכר ההבנות לעמוד על 25 מיליון שקל, אך החברה סירבה, החליטה על ביטול מזכר ההבנות והודיעה על מו"מ עם משקיעים אחרים. בינתיים עוד לא הושלמה ההשקעה החלופית, והחברה נאצלה ליטול הלוואה כדי להשיב לנחמיאס סכום שהלווה לה בתקופת המו"מ.