נעילה מעורבת בת"א: טבע זינקה ב-5.9% אחרי הדוחות; מנדלבליט "הקפיץ" את בזק

מדד ת"א 35 טיפס ב-0.3%, ת"א 90 איבד 0.6% • לפי הדיווח, היועמ"ש מאשר לשר התקשורת אמסלם לחתום על עסקת סרייצ'לייט • מנייתה של חברת התרופות טבע טיפסה לאחר שעקפה את תחזית ההכנסות ב-30 מיליון דולר

היועמ"ש אביחי מנדלבליט / צילום: שלומי יוסף
היועמ"ש אביחי מנדלבליט / צילום: שלומי יוסף

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

17:25

שבוע המסחר בבורסה בתל אביב ננעל במגמה מעורבת, כך מדד ת"א 35 טיפס ב-0.3%, ת"א 90 איבד 0.6% ומדד הבנקים הוסיף 0.1% לערכו. 

בסיכום שבועי מדד ת"א 35 עלה ב-0.9%, ובכך השלים עלייה של14% מתחילת השנה. 

בזק  זינקה ב-5.88% על רקע הדיווח כי היועץ המשפטי לממשלה אישר לשר התקשורת דוד אמסלם לחתום על עסקת ביקום-סרלצ'לייט.

טבע  זינקה ב-5.88% לאחר הדוחות. החברה העלתה תחזיות ועקפה את תחזית ההכנסות ב-30 מיליון דולר. טבע שילמה הוצאות של 426 מיליון דולר במסגרת פרשת משככי הכאבים במהלך הרבעון.

16:30

מנייתה בזק  מזנקת על רקע הדיווח לפיו היועץ המשפטי אביחי מנדלבליט יאשר לשר התקשורת דודי אמסלם לחתום על עסקת סרצ'לייט, ובכך תיפתר הסוגייה ועיקרה כי אמסלם סרב לחתום עד אשר מנדלבליט יאשר. ביממה האחרונה פנתה ביקום נרחצות לאמסלם כדי שיחתום על העסקה פן זו תבטל. כעת נותר לראות האם אמסלם יממש את דבריו.

מניית טבע   מחקה את הירידות שרשמה במשך כל יום המסחר, והיא נסחרת כעת בעליות לאחר שהחברה פרסמה את דוחות הרבעון השלישי, שבהם עקפה את תחזית ההכנסות ב-30 מיליון דולר, ופיספסה את תחזית הרווח בסנט אחד. החברה עדכנה על הפרשה של 468 מיליון דולר ברבעון על הוצאות משפטיות, בעיקר בשל פרשת האופיואידים בארה"ב. 

14:00

יום המסחר האחרון בבורסה של תל אביב מתנהל במגמה מעורבת עם נטייה לעליות. זאת, במקביל למגמה חיובית בבורסות אירופה, ועל רקע צפי לעליות קלות בפתיחת המסחר בוול סטריט.

המסחר במניות בעולם ובארץ היום מושפע לחיוב מהודעת הממשל הסיני שלפיה ארה"ב וסין הסכימו לבטל חלק מהמכסים הנוספים שהוטלו במסגרת מלחמת הסחר הנמשכת ביניהן. זאת, כצעד ראשון במטרה לבטל את כל המכסים בעתיד.

בשוק האג"ח נסחרות היום הממשלתיות השקליות הארוכות בירידות של עד 0.3% ואילו מדדי התל בונד המרכזיים שומרים על יציבות.

בשוק המטבעות נסחר הדולר בירידה של 0.2% סביב 3.48 שקלים, והאירו רושם ירידה של כ-0.3% ונסחר סביב 3.86 שקלים.

כלכלני בנק לאומי מציינים בסקירת המאקרו השבועית שלהם כי "לאור ההאצה בקצב הגידול של המדד המשולב ברבעון השלישי של השנה, אנו מעריכים כי נתוני החשבונאות הלאומית לרבעון השלישי של 2019, שמתוכננים להתפרסם ב-17.11.19, יצביעו על האצה בקצב הצמיחה של תוצר הסקטור העסקי (שמהווה את חלקו הגדול של התוצר במשק) לאחר ההאטה ברבעון השני, על רקע השפעת הצמצום בהיקף יבוא כלי הרכב בשל השפעות השינויים במיסוי. הערכה זו, מתבססת על המתאם החיובי הגבוה בין שיעורי הצמיחה של המדד המשולב ובין שיעורי הצמיחה של התוצר העסקי לאורך השנים (כ-83% משנת 2000).

תמונה דומה, מציינים בלאומי, מתקבלת גם מבחינה של נתונים נוספים, ובהם: שיפור מסוים בנתוני התעסוקה בחודש ספטמבר, על פי סקרי כוח אדם; המשך התרחבות הצריכה הפרטית בקצב יציב, כפי שעולה מהאינדיקטורים החודשיים; וצמצום בגירעון המסחרי ברבעון השלישי של השנה, על רקע עלייה קלה ביצוא וירידת היבוא. "נתונים אלה, לצד נתונים משוק העבודה, מהווים גורמים אשר אינם תומכים בהפחתת ריבית בהחלטה הקרובה ב-25 בנובמבר".

דודי פריד מנכ"ל קולמקס שוקי הון, התייחס היום להודעת סין בנוגע לצמצום המכסים, ואמר כי "וול סטריט צפויה לפתוח בעליות שערים על רקע הודעת הממשל הסיני על סיכום עם ארצות הברית להורדת מכסים ורגיעה במתח שבין המדינות. למרות החששות מהאטה עולמית ואיומים נוספים, הריבית הנמוכה מכריעה את הכף להמשך המגמה החיובית".

מבין מניות מדד ת"א 125 בולטת בזק , שנמצאת במומנטום חיובי בימים האחרונים. המניה עולה היום ב-5% ומשלימה התקדמות של 13% בשלושה ימי מסחר.

מניית אורמת   בולטת בעלייה של 2% לאחר שהחברה פרסמה הבוקר את תוצאותיה לרבעון השלישי.

עוד בולטות בעליות של עד 3% מניות הראל השקעות , סאפיינס  , לייבפרסון   וחברה לישראל .

מנגד, ירידות של עד 4% נרשמות במניות טבע  , אופקו  , פריגו  , אלוט  , אנרג'יאן   ותמר פטרוליום . חברת טבע, שתפרסם בהמשך היום דוחות, הודיעה על מינוי מנהל כספים חדש. 

בקרב המניות הקטנות בולטת אביליטי   שקפצה ב-11%, וטלרד  עם עלייה של כ-5%.

יחידת ההשתתפות של רותם אנרגיה  רושמת עלייה של 6% ומשלימה התקדמות של 65% בחודש האחרון.

מנגד מניית אלביט הדמיה  יורדת בכ-7% ומניית קומפיוג'ן  בולטת בירידה של 6%.

12:45

המסחר בבורסת ת"א מתנהל בזהירות, ללא שינויים מהותיים בשני המדדים המרכזיים. מדד ת"א-90 מאבד כ-0.2%. 

מניית בזק  מובילה את העליות במדד תא"-35 ומתחזקת ב-4%. דירקטוריון החברה אישר אתמול פרישה של 140 עובדים קבועים, וסיום העסקתם של 60 עובדים נוספים בסטטוס העסקה גמיש, בעלות כוללת של 143 מיליון שקל. ברבעון הרביעי בזק צפויה לרשום הוצאה של 137 מיליון שקל על רקע המהלך. עם זאת, בבזק מציינים כי הוצאה זו כלולה בתחזית שסיפקה הקבוצה.

הראל השקעות , אורמת  , לייבפרסון   והחברה לישראל  בולטות אף הן בעליות של כ-2% כל אחת. בצד השלילי של המדד המוביל בולטות אופקו   וטבע   בירידות של קרוב ל-3.5%.

מניית אלוט   מאבדת יותר מ-3% לאחר שזינקה אתמול ב-6% לאחר פרסום דוחות.    

10:15

עונת הדוחות נמשכת: ירידה במכירות אשלג ודשני פוספט הביאה לצמצום של 3.3% בהכנסות חברת הדשנים והמינרלים כיל, אותה מוביל המנכ"ל רביב צולר, ברבעון השלישי של 2019, לעומת הרבעון המקביל אשתקד, לרמה של כ-1.32 מיליארד דולר.

בכיל, הנמצאת בשליטת החברה לישראל של עידן עופר, מסבירים כי הירידה בהכנסות נבעה בעיקר מעיכוב בחתימה על חוזים לאספקת אשלג בסין ובהודו, וכן מהשפעה שלילית של שערי חליפין (בעיקר הפיחות בשער האירו והיואן הסיני לעומת הדולר, לצד התחזקות השקל). לכן, רשמה החברה ירידה בכמויות המכירה, בעיקר של אשלג ודשני פוספט, ובנוסף הושפעה ממחירים נמוכים יותר של מוצרי פוספט בסיסיים.

השפעות אלה קוזזו על ידי מחירים גבוהים יותר של ברום, מוצרים מבוססי-ברום, מעכבי בעירה מבוססי זרחן ומוצרי פוספט מיוחדים, גידול בכמויות המכירה של פתרונות תעשייתיים מבוססי-ברום, בעיקר תמיסות צלולות וברום אלמנטרי, וכן גידול בכמויות המכירה של חומצה זרחתית ירוקה.

מניית כיל  מוסיפה כעת לערכה 1.4% במסחר בת"א. 

09:45

המסחר בת"א נפתח הבוקר בעליות שערים במדדים המרכזיים. כך, מדד ת"א 35 נסחר בעליות שערים של כ-0.25%, מדד ת"א 125 מוסיף לערכו כ-0.2%, מדד ת"א 90 נסחר כעת ביציבות. מניית טבע  צונחת ביותר מ-3% לאחר שחזרה עם פער ארביטראז' שלילי מוול סטריט. היום החברה צפויה לפרסם את דוחותיה לפני פתיחת המסחר בניו יורק. 

06:00

המסחר בבורסה בתל אביב צפוי להיפתח בהמשך לנעילה אמש בוול סטריט, שם המדדים נסוג במעט מרמת השיא. אתמול במסחר מדד ת"א 35 איבד 0.45%, מדד ת"א 90 ירד ב-0.54% ומדד הבנקים נסגר ללא שינוי מהותי. 

עיני השוק מופנות לטבע שצפויה לפרסם דוחות לפני פתיחת המסחר בניו יורק. המשקיעים ממתינים לעדכון לגבי פרשת משככי הכאבים בארה"ב. מנייתה של טבע חוזרת מוול סטריט עם פער ארביטראז' שלילי של 4.4%. 

פריגו צנחה אמש בוול סטריט על רקע הדוחות הכספיים שהציגה לרבעון השלישי, וחוזרת עם פער שלילי של 2%. אופקו חוזרת עם פער שלילי של 4.5%.

בבית ההשקעות אי.בי.אי כותבים, כי "השווקים הפיננסיים בעולם מגלמים כיום הערכה כי הכלכלה הגלובלית אמנם מאיטה, אך ההסתברות למיתון עדיין אינה גבוהה, בין היתר על רקע המדיניות המוניטרית המרחיבה. לכן, המדיניות המוניטרית המרחיבה וסביבת ריביות נמוכה-שלילית מובילות להמשך זרימת כספים לנכסי הסיכון".

באי.בי.אי סבורים, כי "מעבר לטווח הקצר, נדרשת להערכתנו פרמיית סיכון גבוהה יותר מזו שגלומה כיום בנכסי הסיכון, הן בשוק המניות והן באיגרות החוב הקונצרניות המאופיינות במרווחים נמוכים".